Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fortsättning på mitt problem:

Jag ringde till atech2 som svarade fast klockan var över 19, han tyckte felen på min bil verkade konstigt ,det kunde räcka med ETM reload samt mjukvaru uppdatering, men han tyckte inet jag skulle behöva betala 700kr när det inte var säkert att det hjälpte.

Innan vi skulle göra nåt mer så bad han mig lägga av ena kablen från batteriet i 5 min och sen prova bilen igen och det gjorde jag.

Lampan för fel i bilens avgasreningssystem samt texten i displayen om omedelbar service var borta.
Nu gick bilen riktigt bra på tomgång, låg på enormt stabila 900 varv, jag tog bilen för en provtur och den går OK, inte bra men ok iaf, lite sämre än med mitt gamla spjäll men fullt körbar.
Efter provturen så varvade jag lite med bilen och den går upp till 4000 varv snabbt sen smäller det till lite och nånting händer, kraften försvinner och den orkar inte över 4200 varv. Men den är iaf fullt körbar.

efter allt detta så läser jag av felkoder och bilen är för första gången helt ren, inte en enda felkod, jag har inte raderat felkoderna som fanns innan, dom har försvunnit av sig själva.

Imorgon kl 08:00 ska jag ringa atech2 igen, hoppas det räcker med en ETM reload eller nåt, och jag hoppas så ini helvete mycket att Volvo har tid imorgon att göra det.

/ Andreas
va oväntat att du behövde ladda mjukvara...
det kan ju omöljigt vara dom odsen.

kommer spjället från en bil med samma motor sp funkar den, inte annars (men även då kan der var fel mjukvara, men funka)
spjället sitter i:
gamla v70, med 140, 170 & 2,4t sen finns den i S80 med yttligare 6 motorer, lägg sedan till att samtliga alternativ kan vara laddade med nya mjukvaran, då har vi 18 olika mjukvaror, hur stor är sanorlikheten att du får den du ska ha? inte 1 på 10 iall fall.
Men det är ju et bra sälj knep !!!
jag vet inte så mycket så jag lyssnar på vad han säger, han kanske lurar mig, jag vet inte, men det va noga med siffrorna på spjället och dom va exakt lika, då behövdes det med största sannolikhet inte ny mjukvara. Men jag blev nog lurad, så det är ju bra för övriga så att dom vet det.

Men du Carman, jag beskrev ju lite hur bilen gick, tror du att det blir bra med en ETM reload och sen ny mjukvara?
Ge inte upp Vedboden! Du är vad jänkarna kallar en "trail blazer" och får du det att fungera så är det många som kommer tacka dig! :D

Atech2´s spjällhuskonstruktion är 100 gånger bättre än Volvo original så får man det att fungera, vilket jag är övertygad om att det går, så behöver man inte bekymra sig för att spjället kommer ge upp inom 10-15000 mil igen!
felet i rginal spjäll huset är att man får slitna banor för de 2 potensiometrarna som siter i gavlarna (du vet hur det kan knastra om en gammal transistor radio när man vrider på volymkontrollen.
"Volvo" har då tillvertat ett nytt spjäll (det med gul etikett) som har en helt annat typ av släpskor.
men för at rädda de gamla spjällen så har man jort en ny mjukvara, denna mjukvara hjälper ECM att tolka signalen korekt, trots att det kan finnas viss störning + att man ändrat på några svarstider för spjället, så även andra problem gör at spjället inte lika lät gåt i lomphome läge.

Det spjäl du har köpt har fått nya potentiometrar, men jag vet inte hur mycke som är bytt eller till vilken sort m.m.

vilken mjukvara men har i spjället kan man inte läsa av på någon siffra utan på spjället, då mjukbara bara är en mjukvara, inte hårdvara.
Så självklart kommer din bil att fungera när du kör en ETM omladdning, då får du också ny mjukvara i ECM, om du har en trmmad bil så kan det blir stopp här, då många mjkvaru trim har skrivskyddade filer, som inte går att skriva över o den nya ETM mjukvaran kräver att ECM får ny mjukvara.
eftersom vi inte vet vad dom gjort, bytt eller putsat av, så hade jag valt ett begagnat med gul ettiket & en ny mjukvara (om man nu inte från början bara testat med ny mjukvara vilket löser många bilar) Man kan ju med den nya mjukvara snabbt se via ett testprogram om spjället kommer att fungera eller behöver bytas.
tack så enormt mycket för svaret Carman, nu håller jag tummarna så ini bomben att volvo kan fixxa detta imorgon, ska ringa till varenda volvo servare inom 10 milsradie, ska ju fan åka på sälen semster över nyår.

OCh nej, jag har inget trimm överhuvudtaget.
Ja det är bara hålla tummarna för att nån har tid.

en lojal kund som hadlat delarna hoss dom, har man ju ofta mer tid för en för dom som bara ska ha o inget ger...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]