Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller helt med AndS. När jag förklarade min situation (ringde Nokian) blev det dubb för hustruns shoppingbil som går lite mil (värst är det i storstäderna då det snöar dvs snorhalt = dubbehov)) och dubbfritt på min (nöjd sedan -97 och 2000 mil dubbfria vinterdäck/år). Kör 90 % norr om stockholm, mest på större vägar, så mycket barmark blir det. Men jä-ligt nöjd med dubbfria när det är vinterföre.
Jag har fortfarande inte satt på vinterdäcken och det är vecka 48. Såhär sent har jag nog aldrig väntat och det verkar ju hålla i sig det bra vändret. Körde till Jönköping fram o tebaka i Tisdes och det enda som kom från himlen var regn och 8grader.
Vanligtvis brukar jag redan ha fått på vinterdäcken i början av november.
av swemax
Då har man avverkat första 1000 milen på mina dubbfria Continental 215/65R16 CrossContact Winter
Underlag har inkluderat torr/blöt asfalt, svartis, plogad snö, snömodd, snödrev & djupsnö
Inklusive en trip till Umeå i "snöstormen" förra veckan och fick sitta 4timmar å vänta på att de skulle få bort 10 långtradare som kört fast vid Gnarp
Intryck så här långt
Grymt trevligt däck som får stopp på bilen om man håller sig inom vettiga hastigheter i vart fall än så länge
Vi får väl se nästa år när de har rullat lite mer hur de funkar när de är lite mer slitna

Kan i alla fall konstatera att med min körstil behövs inga dubbdäck
av swemax
Visst var det kul,,,,,,, NOT :evil:

Katastrofalt dåligt med info från Vägverket och sheriffen.
Å inte ett pip i TMC
Problemen började ju redan vid 1-2tiden men på trafiken sa de att de släppte förbi enstaka bilar.
Jag åkte ca kvart över tre från Övik sen tog det tvärstopp 5km från Gnarp å då var väl uret kvart i sex sex eller så?
Hemma i Stockholm tio i två :cry:
De borde ju redan i Sundsvall kunnat rekomendera personbilar att ta vägen över Ånge eller så
jamen då stog du ju vid macken... Bara svänga höger så hade du kommit hem fort.. Fast inte lätt att veta.. Men backen i Gnarp (+ några senare) är riktiga tung-dödare. Hoppas du hade termosen full med kaffe?? :P
av Bitez
Jahapp, lite info till alla som undrar hur det har gått med valet av friktion eller dubb. Jag har ju som tidigare nämnt valt Nokian R däcken. Inga dubb denna gång inte. Och nog fan skulle det bli värsta vintern (skämt) på 100 år. Än så länge så är jag GRYMT NÖJD med däcken. Fantastiska egenskaper, men jag tror att det har o göra lite med kärran också. Mycket fint samspel. Jag tycker att det sladdar lite oftare än vanligt, mindre sladdar som man knapp känner av, men får stopp direkt känns det som. Jag tror nog att det ska mycket till för att jag ska välja dubb igen. Så so far so good.

Ska till sälen snart, så vi får väl se hur de beter sig i dalarna. :))))

God jul allesammans och god fortsättning...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]

Generator laddar ej batteriet