Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

isak skrev:vad var det för fel med en synlig knapp?
kan ju inträffa man lånar en bil! den där fungsionen vill man stänga av när man ser backen, finns f-n inge tid att leta ins-bok då! det där har hänt mig på en lokalväg, gjorde som i gammla tider BACKADE upp för att utnyttja en bakhjulsdriven bils fördelar!
isak
Jag vill påstå att det är bättre för de som lånar en bil med nuvarande system. Jag vet inte exakt hur det är på V 70, men på min V 50 tänds DSTC på i displayen så fort du slår på tändningen. Sedan är det ju bara att scrolla på hjulet på blinkersspaken under färd om du vill få upp det igen. Mycket lättare för en som "lånar" en bil när man kommer till en backe än att leta efter en knapp. Att trådskaparen tydligen har missat detta är en gåta.
har nog sett det, var bara kompisen som ville jag skulle prova hans nya bil i förra veckan. jag har en brant uppfart där det sket sig.
jag behövde alldrig starta motorn. förstår när jag läser inläggen! hade trådskaparen läst boken hade väl inte tråden skapats.
god jul alla forumanv-
isak
haha, jora;) Här är ja ... men det vägde ändå över att köpa ny bil;) Lite sorgligt att man måste stanna åt sidan å stäna av bilen å sen reseta allt ihop bara för att ta sig upp för en backe. Om du t.ex. kör en grusväg så så är antispinn-systemet jättebra men så helt plötsligt kommer en brant uppförsbacken efter kurva, ja då måste man stanna å stänga av bilen å reseta om systemet. RIktigt jobbigt enligt mig :)

Stänga av kan man ju alltid göra, det är ju bara att dra ut lite kablar här å sär "skämt å sido" men hursomhelt. Jag ångrar inte det nya köpet. Vi har en V50 kvar i familjen men på den finns det ingen anledning å koppla ur systemet för den används bara i jobbet inne i stan och runt stockholmsområdet :)

Annars tycker jag volvo är riktigt bra, men jag gillade inte detta med antislirsystemet, vare sig man måste stanna motorn å starta om hela systemet eller inte.
KKR skrev: Att trådskaparen tydligen har missat detta är en gåta.
Kanske skulle nämnt att det inte är min bil! ..den är frugans, och varför vi inte har kollat i instruktionsboken var för att en "volvoveteran" sa att det gick INTE att göra på dom nya V70:na. Vi litade nog ganska mycket på vad han sa så vi har inte brytt oss så mycket i det. Men vi bara hade kört t.ex. hemma i stockholm där det kan bli halt så hade jag vart 100% nöjd med bilen men man kan inte hålla på so fort det kommer en backe > Stanna > Stänga av > Starta > Slå av antispinn > köra upp för backen > Stanna bilen > Stänga av motorn > Starta Motorn > Slå på antispinn > köra iväg och göra så varje gång det kommer en brant backe.

Om vi visste att vår framtid skulle ligga mycket upp i norrland hade vi nog inte valt en V70 som bil utan en fyrhjulsdriven redan från början :)
PatrikIngvarsson skrev:
KKR skrev: Att trådskaparen tydligen har missat detta är en gåta.
Kanske skulle nämnt att det inte är min bil! ..den är frugans, och varför vi inte har kollat i instruktionsboken var för att en "volvoveteran" sa att det gick INTE att göra på dom nya V70:na. Vi litade nog ganska mycket på vad han sa så vi har inte brytt oss så mycket i det. Men vi bara hade kört t.ex. hemma i stockholm där det kan bli halt så hade jag vart 100% nöjd med bilen men man kan inte hålla på so fort det kommer en backe > Stanna > Stänga av > Starta > Slå av antispinn > köra upp för backen > Stanna bilen > Stänga av motorn > Starta Motorn > Slå på antispinn > köra iväg och göra så varje gång det kommer en brant backe.
)
Du måste inte stänga av motorn för att aktivera eller avaktivera systemet.
Är bilen igång vrider man helt enkelt på rullhjulet på blinkersspaken till man
kommer till DSTC och då kan man välja att stänga av det med resetknappen.
Hur svårt kan det vara?

Läs instruktionsboken.

Men det är som en vis man sa: Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor. :wink:
Jösses.... Stänga av antispinn gör man ju medans man kör :!:
Vet inte vad du har blivit pålurad.
jag kan förstå att man nån enstacka gång kan komma i en sitruation där man faktiskt måste stänga av, men här tror jag det rör sig om inbillning, man gör som man brukar.
Om det är så halt att du inte kommer upp för normala backer, så har du för dåliga däck. (eller fel körstil)

skule det vara så att du bor nånstans där ni har onormala vägar (sälenbacken är inte en sån) då kanske man ska ha en AWD.

sen som sagt så är det nån sekunds jobb att slå av antispinnen, det tar kanske 1 sekund längre tid att göra det via spaken mot med knapen.
orsaken till att den är flytad är att det finns för få knappar (främst då i V50, o man vill vara enhetlig, samma funktioner i smtilga modeller)
Han kanske skulle ha läst instruktionsboken alt frågat här :D

Såg nått liknande, han klagade på att han inte kunde fälla upp torkarna för att byta torkarbladen och var alldeles förkrossad :D Men tydligen har nya V70/S80 ett serviceläge som man kan ställa torkarna i för att byta dem det hade han missat..

Mycket man skulle kunna lära sig av instruktionsboken TYP, VILKEN LAMPTYP man har :wink:
jag förtår att folk inte läser instruktionsboken.
men jag förtår inte att folk inte läser instruktionsboken när dom stöter på problem.

Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hy[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]