Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hej

Har ju varit snöstorm ett par dagar nu. Självklart måste man ut och kolla hur bilen funkar på halt underlag.

Kör man lite forcerat så har jag märk att varningsblinkersen som ska varna för panikbromsningar blinkar titt som tätt. Har ni också märk detta?
Japp, testade att tvärnita på halt underlag förra vintern, då hoppade varningsblinkersen igång!
En bra funktion tycker jag, men det kanske skulle`ha varit möjlig att ställa om i menyn som Av/På.
Den skulle i så fall varit konstruerad på samma sätt som tex. regnsensorn fast med default "På". Så att man alltså aktivt måste stänga av den själv efter varje omstart av bilen..
Kunnde inte hålla mig efter att ha läst om varningsblinkeserna,var tvungen att prova. Jag bromsade på snön allt vad jag kunnde (abs-en jobbade precis som den skulle och bilen stannade)men det tändes inga varningsblinkers,gör jag det på asfalt väg så tänds det
Var också ute och testade. Låste upp bromsarna flera gånger men ingen varningsblinkers. Systemet har jag för mig fungerar så att om man flyttar foten från gas till broms tillräckligt fort och samtidigt bromsar så hårt att ABS:en aktiveras så skall bilen själv gå in och bromsa tills den står helt still oavsett om du själv fortsätter bromsa eller ej. Kanske är det också så att den går in även när ABS:en aktiveras? Iaf märkte inte jag det idag. Kunde inte få varningsblinkersen att blinka trots upprepade försök.

Vad gäller S80N och V70N så är jag inte säker på att de hade detta system. Har för mig att det kom på V70II men är ej 100% säker.
av Amli
Man måste ha tvärnitat och hållit inne bromsen från en hastighet över 50km/h till hastigheten understiger 30 km/h. Först då tänds varningsblinkersen. Det kvittar alltså om du tvärnitar från 100-50. Det är först när man nästan står still som det aktiveras.
I handboken till min XC60 står det följande:

Varningsblinkers aktiveras automatiskt när bilen bromsas så kraftigt att nödbromljusen (EBL) aktiveras och hastigheten understiger 30 km/h. De förblir aktiva när man stannat och avaktiveras automatiskt när man kör iväg igen eller om knappen trycks in.

Följande text står om EBL:

EBL (Emergency Brake Lights) aktiveras vid hård inbromsning eller om ABS-bromsarna aktiveras. Funktionen innebär att bromsljuset blinkar intensivt för att omedelbart göra bakomvarande bilister extra uppmärksamma. Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning, dock endast när inbromsning sker från hastigheter över 50 km/h. När bilens hastighet är lägre än 30 km/h lyser bromsljuset åter normalt och varningsblinkers slås på automatiskt.

Som Emiljonsson7 skriver att bilen skall fortsätta bromsa tills den står still tror jag inte att det fungerar, däremot så bromsar bilen med full kraft (EBA) om elektroniken misstänker att du skall bromsa med mer kraft än vad du gör, men släpper man bromsen så bromsar det inte mer.
Japp, det stämmer nog Appel. Låter rimligare att den går in med full kraft oavsett hur hårt du trycker förutsatt att du håller bromsen nere såklart. Släpper du bromsen så blir det nog som du skriver, den avaktiverar EBA.
Jag kan bara hålla med om att det är irriterande när man stannat och upptäcker att varningsblinkersen står på....
Vad ska andra billister tro när man kommer där med alla lampor blinkande, det behöver ju inte innebära "panik" bara för att man använder lite ABS för att stanna!
Lacke skrev:Jag kan bara hålla med om att det är irriterande när man stannat och upptäcker att varningsblinkersen står på....
Vad ska andra billister tro när man kommer där med alla lampor blinkande, det behöver ju inte innebära "panik" bara för att man använder lite ABS för att stanna!
Tror inte de tänker speciellt mycket eftersom det är en väldigt vanlig företeelse vid häftiga inbromsningar på de större vägarna vid köbildning te.x. Man ska bara komma ihåg att trycka av den ifall jag förstått den hela rätt. Har själv inte funtionen men tycker det är en mycket bra funktion. Funktionen borde dock vara avstängningsbar när man te.x vill busköra lite på hala vägar.
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!