Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hånell
Hej..
Jag startade bilen i morse och slog på ACCn på fråmrutan... då går AC igång och värmer..
efter jag backat ut så ser jag GULT i snön efter bilen...(ej piss)
kan det vara läcka från Acn eller är det bromsvätska.. det luktar inget om denna vätska....
vad kan det vara..
Fick ju backa fram och tebaks ett par gånger för att få loss bilen men det ska inte ha nån betydelse.. tror det e Acn eller vad tror ni..
hoppas på svar..
:-)-)
kör v40 T4-99
av juste
En liten pöl under bilen brukar det ju bli på sommaren. Vet inte riktigt hur det funkar på vintern. Kan det vara kondensvatten med lätt rost-inblandning, rödgult?
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är inte kondensvatten. När luft värms kan luften hålla mer fukt, när luften är varm och man kyler den så ökar RF och kondens kan komma att bildas.
av AndersV40
Med tanke på färgen så rör det sig säkert om någon olja i alla fall. Kondensvatten har ingen färg och glykol och spolarvätska är ju oftast blå eller blågrön. Om du nyss har bytt motorolja så kan i och för sig den också vara lite gyllengul i färgen.
Kan du med hjälp av pölens läge i förhållande till bilen ta reda på vart på bilen det kan ha läckt? Kan ju vara bra att kolla så det inte är något större läckage.

Min far råkade också ut för detta förra vintern på hans Citroén. En verkstadskille sa att det troligen rör sig om servoolja som tryckts ut ur någon ledning. När det blir ganska kallt så kan ledningar och tätningar krympa lite. Eftersom servon jobbar under högt tryck så kan det tränga ut lite olja då. Det här uppstod bara en gång, sen dess har han inte sett det hända igen.

/Anders
av N0RBERG
Kolla alla vätskor regelbundet. Då ser du ju om någon minskar i nivå. För är det från bilen det kommer, så måste det ju synas i de olika vätskebehållarna eller oljestickan, förr eller senare.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]