Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavSan
Nu skenar det iväg lite märker jag.
Diesel5 jag är tacksam för bilden och ser gärna fler om du har.
Jag har tittat på lite olika alternativ vad gäller lackeringen.. Göra det själv eller leja bort.
Jag är inte lika lyckligt lottad som du som har en vän som sysslar med det...
Köper jag all färg själv och sedan lackerar så går det på 1200:- ink. stänkskydd.
På lackeringsfirma går det på 2500:- + kostnaden för stänkskydd...
Monteringsarbetet gör jag givetvis själv så det blir gratis.
Sen stödjer jag inte den teorin med lacksläpp och krackelering om man nu gör som jag skrev tidigare i tråden
med en skyddsbit innanför stänkskydden. Återigen, Tack Diesel5!
av Steff 99
DavSan skrev:Nu skenar det iväg lite märker jag.
Jag har tittat på lite olika alternativ vad gäller lackeringen.. Göra det själv eller leja bort.
Köper jag all färg själv och sedan lackerar så går det på 1200:- ink. stänkskydd.
Sen stödjer jag inte den teorin med lacksläpp och krackelering om man nu gör som jag skrev tidigare i tråden
Tillbaka till ämnet.
Min fråga är , varför sätter man på stänkskydd , de har ju bara en ytterst marginell effekt.
Risken är att de skapar luftvirvlar som gör att det drar upp än mer smuts på sidorna.
Är man rädd för stenskott så finns det transparant skyddsplast som inte syns och inte ändrar luftströmmarna runt bilen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Menar du på allvar att inte stänkskydden gör någon nytta?

När jag hämtade ut min bil fick jag med stänkskydd till bak efterssom det inte sitter monterat från fabrik.
Jag tänkte såhär: Jag sätter på dom när jag byter till vinterdäck (hämtade bilen i maj -08)..
Men efter typ tredje tvätten såg jag att hela undersidan och sidan av kofångaren bak var blästrade av grus å sten, monterade då stänkskydden och kan säga att sedan dess har jag inte fått tmer stensprut som gjort fula märken..

Men det är ju med stänkskydd som med alla andra tillbehör, valfritt!
av DavSan
Jag säger inte att min kulör är mindre förlåtande än någon annan men Svart metallic visar ALLT
så jag måste ha stänkskydd bak snart men står som sagt i valet och kvalet att lackera dem...
Var dina det Variosboy eller har du "original"
av Steff 99
Variosboy skrev:Menar du på allvar att inte stänkskydden gör någon nytta?

När jag hämtade ut min bil fick jag med stänkskydd till bak efterssom det inte sitter monterat från fabrik.
Jag tänkte såhär: Jag sätter på dom när jag byter till vinterdäck (hämtade bilen i maj -08)..
Men efter typ tredje tvätten såg jag att hela undersidan och sidan av kofångaren bak var blästrade av grus å sten, monterade då stänkskydden och kan säga att sedan dess har jag inte fått tmer stensprut som gjort fula märken..

Men det är ju med stänkskydd som med alla andra tillbehör, valfritt!
Självklart är det valfritt, det var bara en fråga..lite känsligt :wink:

Men är det så att färgen försvinner efter så kort tid så är det förmodligen dålig lack, hur ser då fronten ut efter något år :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Mina är orginal, såg en likadan röd som min innan jag monterade dem, och på den röda ser det för jävligt ut med lackade enligt min mening! På andra färger ser det mycket bättre ut..
Användarvisningsbild
av Diesel5
DavSan skrev:Nu skenar det iväg lite märker jag.

Vart i landet bor du? Inte ska du behöva pröjsa 2500:- för lack på stänkskydden!!!! Då kan jag ordna så du får dom sprutade för 7-800:- =) Och då kommer du bli kanon-nöjd
av DavSan
Jag bor strax väster om Uddevalla eller 9 mil norr om Gbg.. Alltså längst ut på västkusten.
Personen jag talade med på lackeringsfirman pratade om ngn bränningsprocess innan lackering kunde göras..
Det tror jag väl hur mkt jag vill på men...

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]