Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis investerat i en xc90 -07, och jag har en fråga angående detta fyrhjulsdriften. Bilen är ju tvåhjulsdriven normalt (eller ca90% fram och 10%bak eller vad det nu är), men då framhjulen tappar greppet så skall kraften föras över till bakjulen. Jag har varit lite osäker på att detta fungerar helt korrekt på min bil, då framhjulen spinner rätt mkt innan bakhjulen kopplas in (jag har postat en fråga angående detta tidigare). MEN, idag så provade jag att slå bort antispinnen och tryckte till lite extra på gasen. Det som hände då var att framhjulen spann till som vanligt, men då bakhjulen kopplades in så gick det allt annat än mjukt till. Nästan så att det klonkade till då kraften kom på bakhjulen. Min fråga är då: Skall systemet, Haldex bete sig så?

Mvh Magnus
Nej

Stå still bilen tex på Gräs/grus med höger hjulen
Lägg i D/1 an och gasa iväg bilen skall INTE slira något på framhjulet som står på Gräs/grus
Ev kan anledningen till att den "slår" in vara ett felaktigt oljetryck i Haldex enheten

From 2006 så har alla bilar instant traction vilket betyder i praktiken att bilen "driver på alla 4" direkt vid start detta är till för att förhindra att hjulen börjar "gräva" ner sig

Se till att få felkoder avlästa

Ev kan du ha en felkod DEM 0007 Felaktigt värde på tryckgivaren i Haldex

Då det finns ett service meddelande på denna felkod Så är ingreppet inget Jätte stort projekt

//Goose
gooose skrev:Nej

Stå still bilen tex på Gräs/grus med höger hjulen
Lägg i D/1 an och gasa iväg bilen skall INTE slira något på framhjulet som står på Gräs/grus
Ev kan anledningen till att den "slår" in vara ett felaktigt oljetryck i Haldex enheten

From 2006 så har alla bilar instant traction vilket betyder i praktiken att bilen "driver på alla 4" direkt vid start detta är till för att förhindra att hjulen börjar "gräva" ner sig

Se till att få felkoder avlästa

Ev kan du ha en felkod DEM 0007 Felaktigt värde på tryckgivaren i Haldex

Då det finns ett service meddelande på denna felkod Så är ingreppet inget Jätte stort projekt

//Goose
Tack för tipsen!
Har dock precis haft inne bilen för att montera el-motorvärmare och bad dem då kolla upp varför parkvärmaren inte startade. De hittade släckte då nån felkod från parkvärmaren (för många misslyckade starter), vilket gjorde att parkvärmaren började fungera igen. MEN borde de inte då ha sett ev felkod från Haldex också, eller måste man på nåt sätt söka efter dem?
/Magnus
självklart gör dom bara de jobb du lämnar in bilen för, o intet annat...

jag håller på att goose har rätt !!!
Hej! Hur har det gått med ditt problem? Jag har exakt samma problem med min XC70 2,5T -06 automat. Jag upptäckte problemet nu när det blev halt och snöigt. Gasar jag på halt underlag så spinner framhjulen som besatta och sedan dunkar det till utav helvete när bakhjulen börjar driva. Kör jag i en hal kurva och ger gas så spinner framhjulen och sedan dunkar det till och bakhjulen börjar driva och bilen stabiliseras.

Under morgondagen skall jag åka ned till "min" volvoverkstad och be dem provköra och utläsa felkoder. Jag bävar för att det kan bli en kostsam historia.
Har inget jättebra svar på vad som kan vara fel men jag kan garantera att bilen inte ska bete sig så. Hade förut en S40 T5 AWD Aut och när man åkte iväg på is med den så kände man bara först att framhjulen snurrade kanske något enstaka varv och sedan kopplades bakhjulen in. Någon "dunk" eller liknande skedde aldrig när bakhjulen kom in.
llesrof skrev:Hej! Hur har det gått med ditt problem? Jag har exakt samma problem med min XC70 2,5T -06 automat. Jag upptäckte problemet nu när det blev halt och snöigt. Gasar jag på halt underlag så spinner framhjulen som besatta och sedan dunkar det till utav helvete när bakhjulen börjar driva. Kör jag i en hal kurva och ger gas så spinner framhjulen och sedan dunkar det till och bakhjulen börjar driva och bilen stabiliseras.

Under morgondagen skall jag åka ned till "min" volvoverkstad och be dem provköra och utläsa felkoder. Jag bävar för att det kan bli en kostsam historia.
Jo, jag var in med bilen och de hittade fel på en sensor/givare (kommer inte ihåg exakt benämningen). De bytte denna helt gratis, "goodwill" åtgärd. Det är tydligen något som Volvo har infört (utöver nybilsgarantin), att om det är saker som skall hålla länge som pajar, så byter de dessa helt gratis eller man får betala en viss procent av rep-kostnaden. Kolla detta med verkstaden om du får betala för reparationen.
Min bil är en XC90 2007.

Din beskrivning låter exakt som det problem jag hade. Nu är det en ooootrolig skillnad.
Den 29:e skall jag lämna in bilen för felkodsavläsning och felsökning. Stay tuned...

En reflektion... när jag tar bilen till exempel på morgonen och kör ut genom villagatorna så verkar det funkar. Jag tänkte på det igår när jag gjorde en tvär 90-graderssväng i en korsning. Jag gasade till lite och bakvagnen kom mjukt och fint. Då trodde jag nästan att det börjat fungera igen. Senare så funkade inte det. Samma visa idag när jag körde samma väg. När jag svängde i korsningen så tryckte jag lite på gasen utan att egentligen tänka så mycket på det och reagerade på att bakvagnen gled ut mjukt och fint. Det kan vara så att det ballar ur efter en stund.

Det vore ju finfint om det "bara" var en givare/sensor. Bara det att orden "sensor" och "givare" låter mycket billigare än orden "vinkelväxel", "hydraulpump" och "styrenhet" gör ju sitt till :D

Ingen av bilarna provkörd än , vill g&ou[…]

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]