- mån 21 dec 2009, 16:47
#356287
Motorstyrdonet ska kalla på kylfläkten. ACs styrdon kallar själv på fläkten via avkänt värde från pressostat, dock i kombination med styrdonet till motorn eftersom tomgången ska regleras osv.
Du har ju ett relä som kylfläkten startas igenom. Det är bara att se till så reläet drar genom att tjuvkoppla manövern. Är man lite mera vågad så delar man på relähölje och relädel, sen använder man fingrarna till att pressa ihop relätungan med. Då ska det starta. Då är det ju kontrollerat däråt. För att kontrollera kylfläkten via diagnostiken så går det om jag inte minns fel att torrköra fläkten via volvo systemtester eller vida.
VANLIGASTE felet som jag någonsin varit för på iallafall 850 serien (inte kikat om färgen är densamma på 70 serien) Men det är att folk antingen bytt startmotor eller att dom iallafall haft den borta. Sen har man inte fått med alla kablarna vid ihopmonteringen, man har glömt en tunn grå kabel. Och därmed blev det ingen kylfläkt.
Vad gäller hur tempgivaren står så brukar den inte öka nåt speciellt förräns det kommer tillbaka för varmt vatten ifrån kylaren. Kör man då lagom fort kommer det aldrig märkas under körningen då kylaren har sin kylning av fartvinden, tills man stannar då ska ju fläkten ta vid.