Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stillborn
tjena igen grabbar/tjejer !

Min bil har blivit lite av en plåga och jag börjar bli less rent av

Har fixat alla mina föregående fel men nya dyker upp hela tiden och dom hör väl ihop antar jag

Har som sagt problem med kylarvattnet som inte vill stanna i bilen läcker vatten genom locket i kärlet

Kör jag lungt och städat så läcker det inget ur locket men kör jag bilen riiiiktigt varm och gasar ur och ger den lite turbo tryck så vill det gärna trycka ur sig ur locket

Har bytt kärl,lock,planat och bytt toppackning , vattenpump ,termostat

Vad fan kan det vara? kan en läcka i systemet typ kylaren göra att den tar vatten ?

Kan tillägga att detta bara händer när bilen är riktigt varm , gasar jag och varvar lite påväg till affärenl så trycks inget vatten ur kärlet ? Typ nån mils åkande
av *pettson*
Har du köpt rätt lock? Turbo har högre öppningstryck på sitt lock.
Annars är det inte ovanligt med sprickor i cylinderfodren på V70 seriens 2,5 liters turbos om man pressar dom för hårt. Åtgärden för detta är byte av motorblock.
av Stillborn
Ja jag börjar misstänka det jag med, testade att ha den på tomgång idag, stog ungefär 45 minuter innan helt plötsligt allt vatten var borta i kärlet men ingen "pöl" under bilen , däremotså såg jag då att oljan längst ner i tråget såg ut som caffelaffe , även kladd på stickan längre upp men inget i oljelocket

Det konstiga är ju att under kortare turer så drar den inget ? fast den kanske inte har fått upp trycket

Jag menar skulle 1 liter gå ur kylare så skulle det väl garanterat synas på backen ?

Locket är rätt , Volvos gröna 150kpa men som sagt det tar

vilka motorer passar rakt av i en sån här bil ?
av blueride
Hm, nu blev jag fundersam. Jag har 150 kPa locket på diesel motorn, är det fel lock då så det blir för lågt öppningstryck till dieseln. Jag antar att du har 2.5t bensinare som det står i din profil? Jag trodde bensinare i allmänhet hade 75kPa lock på expansinonskärl men jag har rätt dålig koll på bensinare skall jag väl tillägga. /Marcus
/m
av Stillborn
Enligt volvo ska det va rätt lock , satt ju även ett sånt där från början

Men har en liten fundering kan termostaten göra att att den läcker ut vatten ur locket tex att den öppnar dåligt eller inte alls ?

Testar att köra utan nu och det verkar ju fungera bättre iaf, läcker inget under körning men närjag vrider av nyckeln så såg jag att det bubbla över lite , förbättring eller är det ett plåster på ett benbrott ?

Det konstiga är ju att oljan i locket inte är missfärgad , men längst ner på stickan så är det lite kladd

Skulle en liter vatten läcka ut i olja så skulle väl den va helt missfärgad ?
av *pettson*
Om det är en spricka i ett cylinderlopp hamnar inte vattnet i oljan. Då hamnar vattnet i cylindern. Skruva ur stiften och kika på dom. Du bör ha ett som är mycket renare än dom andra.
av Stillborn
skruvade ur stiften igår och dom var identiska inget som var renare än något annat

Finns det några andra möjligheter ? Bilen verkar inte vitryka nått spec iaf ,kan det va turbon ? Verkar bara läcka när jag kör står den på tomgång så händer inget sen jag bytte termostat

Det är väl i stort sett bara kylaren och turbon jag inte kollat än , är det rimligt att det kan va dom ?
av Stillborn
Sådär ja hittade felet en kylare som läckte läckte längs hela gaveln i stort sett men det är inget jag har kunnat sett med blotta ögat tydligen , men iaf jag monterade dit en ny kylare inga probs och bilen gick precis som den skulle körde väl ungefär 6 mil för att vara säker på att det funkade och det gjorde det

TRODDE JAG !!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-(O) :-(O) :-(O)

Lät bilen stå över natten och sen började samma skitresa igen , vatten ur locket !!!!

Det konstiga är som jag har märkt lite sådär va att när bilen stog i garaget så gick fläkten igång efter bara några minuter kan ju tillägga att garaget inte är spec varmt och portarna stog på vid gavel

Men när jag körde till affären idag ungefär 5 km bort och lät bilen stå på tomgång så hörde jag aldrig någon fläkt gå ingång och då stog den ändå i 10-15min på tomgång och va redan bra varm när vi kom , sen så började det lukta lite glykol så jag gick ut och kollade under huven och mycket riktigt så såg jag att det läckte vatten ur locket !!!!!

Va i helvete kan det vara ?? skulle det vara sprickor i fodren så skulle det väl ändå ha märkts efter 6 mils körning igår likaså toppen ? och då hände ju som sagt inget ...

Någon som har en liten susning kanske ?
av *pettson*
Tja.. troligen så går inte kylfläkten när det kallas på den. Din kylfläkt kan ha gått i garaget när AC:n kallade på den. Men ute kallar inte AC:n på fläkten, iallafall inte i tid för att vattnet ska kylas. Blir till att kontrollera varför den då inte går som kylfläkt.
av Stillborn
Ja man måste väl testa lite antar jag när halva bilen är utbytt haha, tempmätaren står ju stadigt på mitten hela tiden dippar inget eller höjs , men om motorn "tror" den är normalvarm fast den inte är det så kanske mätaren står där ändå eller tänker jag fel nu ?

Det var ju 9 minus ute men nog fan ska väl fläkten starta ändå om den står i 10-15 på tomgång efter en körning ?

Kan man lura fläkten att starta på nått sätt så jag kan göra det manuellt för att testa ? eller är det till att byta givare ?

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]