Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Jagrullar ...nedför men tar mig ICKE uppför snöiga backar, tack vare volvos bedrövliga antislir-system.

För 5 år sen köppte vi en Volvo V70 som vi var jättenöjda med, den hade antislir och antisladd-system. Antislir-systemed gick att stänga av vilket var perfekt när man skulle upp för lite hala backar, fungerade utmärkt, hade aldrig något problem. Sen 2007 köppte vi en ny Volvo V70 eftersom vi var nöjda men det första vi hade.

Sen upptäckte vi det helvetiska, det gick INTE att stänga av antislir systemet!!! Eftersom vi har släkt uppe i norrland åker vi mycket mellan stockholm och norrland och där blir det ju lite snö på vintern å det är väldigt backigt där (t.ex. när man ska upp å åka skidor. Man tar ju sig inte uppför backarna så fort det är lite halt, antislirsystemet dödar ju motorn så man får ingen kraft! Värdelös dynga som Volvo har installerat!

Tack vare det har vi bytt bilmärke (där man kan stänga av antislir och antisladd-systemet;) ) Funkar klockrent! :-)-)

Så min fråga till er var, varför har volvo valt att inte ha med den funktionen att stänga av antislir-systemet?
/Mvh en smått irriterad Patrik
Så antispinn går inte att avaktivera på nyare volvo bilar :?: Vet att det i farsans v70 -06 går att stänga av antispinn, dock inte antisladd. Det är väldigt sällan man behöver stänga av antispinn. Men har hänt några gånger då det vräkt ner mycket snö, då tar man sig knappt fram om man inte kopplat ur den, speciellt i brantare uppförsbackar.
Så visst förstår jag hur trådskaparen tänker. Men att byta bil pga det, nej så farligt är det inte enl mig.
Vad jag vet så går det att stänga av eller åtminstone begränsa på alla Volvos...lite olika om man gör det med dedikerad knapp eller meny bara. På nyare bilar kan Spin Control stängas av, medan Traction Control som fördelar kraften mellan hjulen med hjälp av bromsarna går ej att stänga av på nyare vagnar om jag minns rätt.

/Thomas
N0RBERG skrev: Så visst förstår jag hur trådskaparen tänker. Men att byta bil pga det, nej så farligt är det inte enl mig.

Jo men faktiskt så äre det. Som ja så så är vi mycket uppe i norrland pga. att vi har nästan all släkt här och det är mycket branta backar här. Även när vi åker skidor tar vi ju förfasen oss nästan inte upp till skidshoppen där man köper skidkort för vi kommer inte upp för backarna pga. att antispinn systemet stryper motorn så den liksom bara dör.

Lite komiskt enligt mig för förra vintern var det vi som hade en volvo v70 07 och två till v70:s års. 08 och 07 som INTE tog oss upp för backen till skidstugan i Vemdalen medans alla andra gjorde det. Surt enligt mig och det hände JÄMT i branta backar mer den V70:n vi hade. Till å med BMW-bilar som är bakhjulsdrivna kom upp för backen i Vemdalen och vi kan inte hålla på å ringa efter hjälp med dragning å boxering varje gång vi ska upp till norrland å åka skidor eller träffa släkten så nu har vi faktiskt bytt bil.

Annars tycker jag volvo är ett bra märke men här slog nått slint i skallarna på dom :wink:
#27 skrev:På -05 (lite osäker) och framåt sitter avstängningen i blinkersspaken.

Rulla fram DSTC sen hålla in reset knappen.
Ja så är det på min My 10
KKR skrev:
#27 skrev:På -05 (lite osäker) och framåt sitter avstängningen i blinkersspaken.

Ja så är det på min My 10
Jaha, är det speciellt just för V50 eller har killen sålt en bil bara för han inte hittat till rätt meny?

Det är från MY07 på V70 o S60 som dstc-knappen är borttagen o man stänger av med resetknappen i blinkersspaken istället.....antagligen några som missat o läsa instruktionsboken..... :)
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]