Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta är mitt första inlägg på forumet så jag hoppas ni har överseende om allting inte blir helt rätt.... :)
Har en fråga om främre spolarmunstycken på V70 II 2009. Efter att bilen stått ute i fyra timmar i -4 grader fungerade vindrutespolningen ok på framrutan. Efter ca 5 min körning lade den av. Bakre vindrutespolningen fungerade däremot klockrent. Efter en timme började den främre spolningen fungera igen, dock rann det lite från munstyckena innan den kom igång helt igen. Har kollat att koncentrationen på spolarvätskan är ok. Nu har jag precis varit nere i garaget och testat främre spolningen och då funkar den igen.

Vet någon vad felet är och hur det kan åtgärdas? Har summum-paket med elektriska munstycken. Kan det vara dessa som inte fungerar?

Mvh,
Racerlufs
Låter ju som om inte uppvärmingen funkar som den ska, men det märker du lätt på att munstyckena och en radie på ca: 5 cm runt dem blir avisade om de funkar, så blir det på min i alla fall om man har bilen på några minuter i -5 grader.
Hej!Jag hade samma problemför några år sedan. Tyvärr tror jag effekten på värmarna är väldigt liten så det är inte direkt något som funkar om huven är täckt med snö. Jag lämnade iaf in min förra bil, en v70 MY08. Vet att mekanikern använde kylsprej för att testa att de fungerade. De går ju igång på temeratur och inget du kan styra själv över. Hursomhelst fick jag dem bytta men är faktiskt osäker på om jag märkte någon skillnad. Effekten är som sagt låg och sitter det lite is över munstycket så orkar de inte tina den. De orkar bara tina isproppar i själva röret. Det är iaf min bild.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
jag tror du har för svag blandning av spolvätska.
hur många grader palar den för & när fylde du i deta, samt vliken mängt, o vad fanns i innan dess?
Hej och tack för svaren!

När jag kom fram tittade jag på motorhuven men vad jag kunde se var det inte avisat runt munstyckena.

Under hösten har jag fyllt på ca en del koncentrat och tre-fyra delar vatten. Jag tror att det skall räcka till ca -10 grader. I torsdags fyllde jag på ca 2 liter koncentrat. Totalt i tanken är nu blandningen drygt hälften spolarvätska. Jag bor långt ner i söder och det har varit max -9 en kort stund idag på den sträcka jag körde. Däremot slutade munstyckena fungera redan när det var -4 på mätaren.

//Racerlufs
fyller du inte behållaren full, när du fyller på?
Du fyller alltså i normala fall bara på 4-5 dl tottalt???

vi antar att du har en mcket svag blandning i bilen, med tanke på att spriten dunstar o sånt. det du fylde på i torsdags, har det fått en schans att blandas med det övriga & efter detta har du spolat så pass mycke att allt som förtillfället finns i slangarna har tömts o ersatt med korekt blandnng?
Självklart fyller jag tanken full varje gång. Om jag fyller på en liter är det kanske 3 dl spolarvätska och 7 dl vatten. Sedan jag fyllde på senast har jag kört en hel del så vätskan borde ha blandats ordentligt. Dessutom har jag spolat många gånger för att få ut den dåliga blandningen.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]