Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
Sitter vid säkringsdosan uppe i högra hörnet. En liten svart dosa som ska värma motorns inluft tror jag. Den låter som ett jetplan och skramlar i ca 3-4min då man startat bilen. Det är en cylinderformad dosa i svart plast eller svart plåt, det går några kablar från den.
Vad har hänt med denna och kan man byta den? Jag vet inte vad denna hter exakt men den ska underlätta vid kallstarter.
av kalles
Det är en luftpump som ger extra syre till katalysatorn så att den blir varm tidigare.
av juste
kalles skrev:Det är en luftpump som ger extra syre till katalysatorn så att den blir varm tidigare.
Det låter ju intressant. Har aldrig hört talas om tidigare. Förklara gärna lite mer. Finns den på alla modeller?
av harryman
Vill man inte byta den så kan man koppla ur den.Gjorde det på min v40 då den lät som jetplan när motorn var kall. kopplade ur jordkabeln bara.Har åkt så i ett par år nu ,inga problem med avgasvärden eller annat.inte det miljövänligaste kanske då pumpen inte "spär ut"avgaserna vid kall motor.
av Kojje
Hjälper ju som sagt till att värma upp katalysatorn så att den blir varm fortare genom att tillföra syre enkelt sett kan man väl jämnföra med att blåsa på glöden i en brasa det extra syret ökar glöden och därmed värmen det är inte skadligt för motorn att koppla bort den det tar bara lite längre tid innan katalysatorn fått upp värmen och renar avgaserna på effektivaste sätt så man bör varmköra bilen innan man besiktar vilket man ju oftast gör på vägen dit om man inte bor väldigt nära.
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
#27 skrev:Har du någon bild på pumpen??
Nej har ingen bild men den ser ut som en svart cylinder med sladdar som går från och till den. Är väl ca 10cm stor och 5cm i diameter.
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
kalles skrev:Det är en luftpump som ger extra syre till katalysatorn så att den blir varm tidigare.
Ok ja det var den jag menar. Tack :D
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
harryman skrev:Vill man inte byta den så kan man koppla ur den.Gjorde det på min v40 då den lät som jetplan när motorn var kall. kopplade ur jordkabeln bara.Har åkt så i ett par år nu ,inga problem med avgasvärden eller annat.inte det miljövänligaste kanske då pumpen inte "spär ut"avgaserna vid kall motor.
Ok. Ja den låter mycket högt och som om bilen är på väg att lyfta eller nåt :shock: .
Så man kan koppla bort den? Kanske inte så miljövänligt, kan man byta den?
Användarvisningsbild
av Volvotjejen79
Kojje skrev:Hjälper ju som sagt till att värma upp katalysatorn så att den blir varm fortare genom att tillföra syre enkelt sett kan man väl jämnföra med att blåsa på glöden i en brasa det extra syret ökar glöden och därmed värmen det är inte skadligt för motorn att koppla bort den det tar bara lite längre tid innan katalysatorn fått upp värmen och renar avgaserna på effektivaste sätt så man bör varmköra bilen innan man besiktar vilket man ju oftast gör på vägen dit om man inte bor väldigt nära.
Ok, tack :)
Men man kan väl byta ut den mot en bättre beg eller ny?
Är det svårt att byta ut eller koppla bort? Skadar det acn?

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]