Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nickluzzz
Hej alla. Hoppas ni kan hjälpa mig med min bil som inte startat.

Det är en volvo 760 med en 850 t5 motor med styrsystem från 94.

Har haft lite problem med bilen, det är så att jag inte har fått bilen att gå jämt utan den har vandrat på tomgång.

Har letat igenom efter tjyvluft osv....jaja till saken. Slet ur kabelhärvan för att kolla ingenom den för jag köpte den färdig från en annan kille.

Allting funkade relativt bra när ja tog ur härvan men nu är hela motorn död, får ingen gnista, systemreläet drar inte, får ingen systemplus, får ingen soppa från spridarna.

Dessutom så funkar inte felkodsavläsaren!

Detta är gjort idag utan framgång.

Bytt till en annan box.
Mätt så att jag har följande strömmar till boxen:
-Tre st jordsladdar
-Tändström som går på när man slår på tändningen.
-konstant ström från batteri.
-Man kan tvinga fram att reläet drar, det klickar men motorn går inte att få igång!
-Finns ström & jord på felkodsläsaren, knappen lyser när man trycker på knappen men den ger inget tillbaka. Är kopplad på en vit kabel på b-sidan av kontaktstyckena. tror det är stift 36....
-Har även sumrat upp kamaxelgivaren, svängshjulsgivaren samt trottelgivare, tomgångsmotor och knacksensorer.

Soppapumpen går ett väldigt kort ögonblick när man lägger på batteripolen, men inte sen när man vrider på tändningen!

Hur felsöker man felkodsavläsaren, vad kan göra att den inte funkar? Nån som vet vilka stift som den ska kopplas på?(funkade innan jag plockade ur härvan och den är inte rörd efteråt förrän problemen började!)
Vad styr det att boxen ska jorda systemrelät(det som är kopplat mot batteri direkt samt till systemplus och en jordkabel till boxen)

Hoppas nån kan ge lite tips om vad det kan vara eller hur jag ska fortsätta med detta skit!

// Nicklas
av *pettson*
Ska nu inte vara elak på nåt sätt. Men ett elschema till bilmodellen du tog den ifrån vore ju kalas att ha. För har du inte kopplat mera än det där så har du inte alla kablar. Du har inte fått styrboxen att vakna och därför fungerar inte heller felkodsavläsningen.
av nickluzzz
Jag har fler kablar än det där, men det är dom som jag kan tänka mig det är som kan strula iom boxen inte startar. Jag har elschema också och känns som jag letat igenom hela schemat så gott jag kan. Därför försöker jag ta reda på vilka faktorer som gör att vissa saker inte lirar.
Och det funkade innan jag tog ur det och jag i princip bara kollat så att härvan har varit hel och inte kopplat om nånting nästan.
Så därför är det relativt lite att leta på men jag får fan inte till det.

Fick tips att jag skulle kolla tändningsströmmmen från tändningslåset extra noga för när man slår på det så ska systemreläet dra och felkodsläsaren ska då funka också.

// Nicklas
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]