- tor 17 dec 2009, 22:01
Det enda som kan få felvisningen iførbrukningen til å variera mellan två olika typer diesel måste vara i fall det var stora variasjoner på brennverdien på dieselen altså innholdet i dieselen.
Tar jag fel??[/quote]
Japp, du tar fel. Det finns ingen flödesmätare till färddatorn utan den interpolerar bara fram volymen genom att interpolera bränsletryck och öppningstid på spridarna. Har du annan viskositet blir resultatet fel.
oilburner skrev:[quoteOm det flødar snabbare (= mer) igjennom dysene så er vel det før at motoren brukar mer. Kan vel inte fløda mer enn hva motoren førbrukar oansett viscositet på dieselen eller??
En teori jag har är att de beror på Svenska MK-dieslen som har lägre viskositet och därmed flödar snabbare i spridarna vilket ger för låga siffor.
När jag tankar utomlands visar nämligen datorn mera rätt.
Det enda som kan få felvisningen iførbrukningen til å variera mellan två olika typer diesel måste vara i fall det var stora variasjoner på brennverdien på dieselen altså innholdet i dieselen.
Tar jag fel??[/quote]
Japp, du tar fel. Det finns ingen flödesmätare till färddatorn utan den interpolerar bara fram volymen genom att interpolera bränsletryck och öppningstid på spridarna. Har du annan viskositet blir resultatet fel.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.