Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:[min poäng är som vanligt att man inte kan generalisera, det finns riskar & dom ska man inte "mörka" bara föratt en open funkar så betyder det inte at alla biler funkar. Jag vill bara uppmärksamma folk om detta så ingen kår på en nit i onödan.
om man går in på etanol forumet så finns inga varningar, allt funkar & det betvivlar jag.
Näe, men det finns något som kallas SBF - Sunt BonnFörnuft. Enligt Volvos kundtjänst skulle det absolut inte fungera med ren E85-drift i min bil. Jag kollade upp vad bränslepumpen klarade av att pumpa och testade därefter mej försiktigt fram.

Och läser du förumet nogrannt så finns där en ansvarsfriskrivning.

//David
Nu vet jag inte vam volvo ör i din mening. men oavsett om det är en återförsäljare eller fabriken, så har inga tester utförts på din bil. så dom kan inte utala sig om det funkar eller ej. men om en vanlig medelsvennson ringer så kan man inte i detalj gå in på allt, uten din bil är inte bygd för att gå i alla väder på ren E85, så det är inte så konstigt att du får det svaret.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Nu vet jag inte vam volvo ör i din mening. men oavsett om det är en återförsäljare eller fabriken, så har inga tester utförts på din bil. så dom kan inte utala sig om det funkar eller ej. men om en vanlig medelsvennson ringer så kan man inte i detalj gå in på allt, uten din bil är inte bygd för att gå i alla väder på ren E85, så det är inte så konstigt att du får det svaret.
Det var Volvos kundtjänst via kontakt över internet (http://www.volvocars.se) som jag ställde frågan till. Och jag ifrågasatte samtidigt varför man har satt en gräns på max 15% etanol här i Sverige när man med exakt samma specifikationer kör sina bilar på upp till 30% inblandning i Brasilien och fick inget annat än ett "goddag yxskaft" till svar.

//David
av martin1g
Nybbe_gefle skrev:[
Och jag ifrågasatte samtidigt varför man har satt en gräns på max 15% etanol här i Sverige när man med exakt samma specifikationer kör sina bilar på upp till 30% inblandning i Brasilien och fick inget annat än ett "goddag yxskaft" till svar.//David
Just detta tycker jag är mycket intressant. Samt att EU, eller var det Sverige?? Som vill höja etanolinlandningen till 10% istället för nuvarande 5% - detta innebär ju också att det måste vara OK (??) med minst det dubbla eftersom annars skulle EU´s fordonspark haverera efter X antal mil och det tror jag knappast något land i EU skulle rekommendera, det sitter väl trots allt en och annan kunnig i området i utredningarna någonstans...Hoppas jag... :shock:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
martin1g skrev:Just detta tycker jag är mycket intressant. Samt att EU, eller var det Sverige?? Som vill höja etanolinlandningen till 10% istället för nuvarande 5% - detta innebär ju också att det måste vara OK (??) med minst det dubbla eftersom annars skulle EU´s fordonspark haverera efter X antal mil och det tror jag knappast något land i EU skulle rekommendera, det sitter väl trots allt en och annan kunnig i området i utredningarna någonstans...Hoppas jag... :shock:
Det är EU som sätter stopp för högre inblandning än 5% för då får det inte klassas som bensin. Regeringen utreder om man skulle kunna höja från dagens 5% till 10-15% inblandning av etanol i all bensin.

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Lite OT, men det hör ändå till diskutionen tycker jag.

Det har flera gånger hänvisats till etanol forumet för där finns kunskapen...

Läs följande tråd & försök att vara helt neutral.

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... sc&start=0

inte konstigt det inte finns nått negativt att läsa om etanolkonvertering på det forumet. dom slänger ju ut alla som tror att biltillverkarnas åtgärdr sitter där av en andledning.
av anp
De som bannats därifrån har betett sig illa.
Saklig kritik är inte skäl till banning eller ens varnande.

Om du blir bannad, kan jag nästan lova att det inte beror på din ståndpunkt i frågan, utan på ditt humör och inställning.

Kritiska personer är bara bra att ha på det forumet, för då kommer många fler infallsvinklar och ideér kring etanolkonvertering mm i dagen, och kan diskuteras.

Utan kritik och misslyckanden kan vi aldrig lära oss eller utvecklas.
av anders_r
CarMan skrev:Lite OT, men det hör ändå till diskutionen tycker jag.

inte konstigt det inte finns nått negativt att läsa om etanolkonvertering på det forumet. dom slänger ju ut alla som tror att biltillverkarnas åtgärdr sitter där av en andledning.

Det är väl inte helt sant, det var väl snarare så att ni var oense varför bilttilverkarnas åtgärder fanns. Om jag förstått det rätt så hävdade du att det var för att det var tvunget annars skulle motorn rasa medan dom andra hävdade att det var för att biltillverkarna inte ville återkalla/svärta ner ryktet på FFV bilarna ifall att det skulle hända något. Eller har jag missuppfattat något?
Användarvisningsbild
av CarMan
anders_r skrev:
CarMan skrev:Lite OT, men det hör ändå till diskutionen tycker jag.

Det är väl inte helt sant, det var väl snarare så att ni var oense varför bilttilverkarnas åtgärder fanns. Om jag förstått det rätt så hävdade du att det var för att det var tvunget annars skulle motorn rasa medan dom andra hävdade att det var för att biltillverkarna inte ville återkalla/svärta ner ryktet på FFV bilarna ifall att det skulle hända något. Eller har jag missuppfattat något?
jag har inte presiserat exakt varför jag tror åtgärderna sitter der 8har väll spånat lite)
Jag säger att dom sitter där av en andledning, medans dom andra säger att som stter där för tilverkarna ska tjäna pengar m.m. (dom ha många olika varienter på varför, men dom är bombsäkra på att dom inte behövs!)
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:De som bannats därifrån har betett sig illa.
Saklig kritik är inte skäl till banning eller ens varnande.

Om du blir bannad, kan jag nästan lova att det inte beror på din ståndpunkt i frågan, utan på ditt humör och inställning.

Kritiska personer är bara bra att ha på det forumet, för då kommer många fler infallsvinklar och ideér kring etanolkonvertering mm i dagen, och kan diskuteras.

Utan kritik och misslyckanden kan vi aldrig lära oss eller utvecklas.
jag fick ett PM med texten att jag brutit mot en av dom regler dom har, sen hade dom klistrat in den regeln, det var nått oom att man inte fick skriva stötande inlägg...

dom hade också klistrat in vad jag skrivit, det var bra, för då vet man ju vad det var man gjorde för fel.

Här är textraden som är stötande.

-Ni är fortfarande lite för okuniga på området-

Hoppas jag inte blir bannad här, nu när jag skrev en så stötande textrad här också :wink:
8)
av anders_r
CarMan skrev:
jag har inte presiserat exakt varför jag tror åtgärderna sitter der 8har väll spånat lite)
Jag säger att dom sitter där av en andledning, medans dom andra säger att som stter där för tilverkarna ska tjäna pengar m.m. (dom ha många olika varienter på varför, men dom är bombsäkra på att dom inte behövs!)
Vilken anledning tror du att dom sitter därför då :?: Det kan juh inte vara, som du själv påpekar, för skojs skull. Så av vilken anledning tror du att dom har satt dyrare(bättre?) saker på FFV bilarna :?:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!