Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knekor
Jag har precis bytt min styrenhet till haldexen. Volvo Xc90 -03

Jag blir lite osäker på om jag har rätt nivå på oljan för min mekaniker har också vart där och pillat så jag vet inte om han tappade ur nån.

Till frågan....om det skulle vara så att det är för lite olja i haldexen, får jag en felkod då? Slår sensorn ifrån och stänger av haldexen om det är för lite olja i den?

Jag är rädd att jag ska skada någonting..

//Kenneth
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns inget varnings system, man kollar oljan manuellt via nivåplugg
av knekor
Ok, det är pluggen som sitter strax bakom själva styrenheten förstår jag.

Vad händer om det är för lite olja i den?

Mvh
Kenneth
Användarvisningsbild
av CarMan
ja den av de 2 pluggarna som är längt fram i bilans färd riktning.
för lite olja är aldrig bra, men 5-7 mm under pluggen är ingen fara.

för lite olja göra att oljan får högre tempratur & då "förbrukas" den fortare, (färe ml till olje byte)
men om oljan blir aldeles för låg så skär ju skiten till slut.

vid ett styrenhets byte så brukar det rinna ut 10-15 dropar...
av knekor
Mm fast min mekaniker hade också vart där inne och härjat, han hade "testkört" pumpen med någon olja. Vad det betyder vet jag inte. Kan han ha tömt min olja i samband med det? Han pratade nåt om att det skulle i ny olja i den också.

Till saken hör att han skulle byta min styrenhet men jag fixade det själv.

Jag får helt enkelt skruva ur pluggen och kolla om det finns nån olja innan jag vågar köra med bilen. Jag försökte skruva ur den idag, men den satt så förbannat hårt och väldigt otympligt till.
Användarvisningsbild
av CarMan
oljan kommer i bra förpackningar ialla fall. den är upphäld i tuber (vanliga tuber, sån man sätter i en sån där spruta vad den nu heter på fackspråk) en sån där silicon spruta, PL400 eller sikaflex o andra produkter.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]