...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
~Kalle~ skrev:Alkoholförbränningen går inte att påskynda
Det vet jag. Jag vet också att det beror på personens vikt m.m. Det finns tabeller att gå efter.
Men hur tillförlitliga är alkomätarna,jag har läst olika omdömen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Intressant att jämföra körning med alkohol i kroppen kontra fortkörning.... gäller det fortkörning så skriker bror duktig typerna i falsett över hur bra det är med allehanda typer av kameraskåp & handhållna fartkameror av farbror trafik polisen som lurar bakom ett träd.... när det gäller avsaknaden av kännbara straff för rattonykterhet så är det märkligt tyst.

Ingen som har funderat över straffen vi har & har haft i Sverige de senaste 40 åren för de som kör påverkade av alkohol & som orsakar olyckor? Inte?!? Så, ni tror att förbud allena löser problemen med påverkade förare? (S) (S) (S)

Skulle inte alls ha något emot att det skulle vara lagligt tillåtet att ta en öl eller ett glas vin till maten....
det jag däremot vill skall medfölja ett sådant beslut är personligt ansvar...dvs, dricker man mer än vad man skall/tål & efter det väljer att framföra ett fordon & orsakar olycka med tredje part inblandad.... skall det kosta på alla sätt & vis... fängelse + konfiskering av fordon & hem (har man inga tillgångar av värde får man efter att man släppts ut från fängelset jobba järnet & behålla minimum av lönen & bo i husvagn eller liknande tills dess att skadeståndet är betalt...skitsamma om det tar 10år).

Men, detta kommer ju aldrig att hända i lilla Sverige....... då bror duktig typerna värnar & snyftar mer om den rattonyktra förarens rättigheter.... istället för att ömma om offret.

Frihet under ansvar !
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
LarsBd skrev:
V70BiFuel03 skrev:Frihet under ansvar !
Ska det gälla även fortkörning bristfälliga däck/bromsar samt rödljuskörning?
Fortkörning = Svar ja ! (vårdslös körning är en helt annan sak)
Resten = Svar Nej !

Så, du tycker mao att det är bra som det är? Obefintliga straff för påverkade förare (dem polisen mot förmodan får tag på) medans alla resurser läggs på att ta fast fortkörare.
Tja, alla tycker vi olika....
av LarsBd
V70BiFuel03 skrev:Fortkörning = Svar ja ! (vårdslös körning är en helt annan sak)
Hur defineras gränsen?

Jag anser att frihet under ansvar inte fungerar och att alkohol och bilkörning inte på något sätt kan kombineras.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag tror faktiskt att vad det gäller farten så är det lättare... sunt förnuft borde råda... dels från föraren men oxå polisen...dvs att det beror på var man kör fort & under vilka omständigheter (motorväg kontra utanför en ex skola & vilket underlag som råder).

Alkoholen är en mycket svårare deal.... med tanke på svenskens förhållande till alkoholen....dvs, ett glas öl eller vin....brukar det ju sällan bli... utan det skall tok supas (i det avseendet är vi mycket lika ryssarna...tyvärr !)
Synd att det skall vara så¨svårt för svenskar att ha ett mer avspänt förhållande till alkoholen... en god middag & ETT glas öl borde kunna räcka (speciellt om man skall köra hem). Vi vet att de allra flesta av oss inte blir berusade av ett glas öl & om man nu känner med sig att man blir det...ja, då ligger ansvaret på en själv att inte dricka alkohol.

I Sverige rent generellt så har vi vant oss vid att vara ansvarsbefriade i de flesta avssenden...vare sig det gäller alkohol & bilkörning eller barnuppfostran.
"Kör man bil berusad så har man säkert problem med alkoholen & då är det ju så synd om en & det skall gullas & puttinuttas", "Om man misslyckas med barnen & dess uppfostran så är det aldrig förälderns fel/ansvar....utan skolans, samhällets, socialens osv osv"
Detta är väldigt synd... då en svensson med mer frihet & val hade varit en lyckligare svensson (även om han/hon hade haft betydligt mer personligt ansvar).
av LarsBd
Om folk använde sunt förnuft skulle det inte hända några olyckor i trafiken men eftersom så många inte kan avgöra vad sunt förnuft är måste storebror bestämma och övervaka en rimlig nivå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]