Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Det händer överallt att man får upp fel delar till sin bil, även på Bilia! Datasystem är inte smartare än den information de matas med, vilket görs av människor, så det är jätteviktigt att man som kund noga kollar upp delarna och förvissar sig om att det är rätt. Sen gäller det att man är beredd på att åka tillbaka och byta ut grejerna.
av Tartryffel
Fred skrev:Det händer överallt att man får upp fel delar till sin bil, även på Bilia! Datasystem är inte smartare än den information de matas med, vilket görs av människor, så det är jätteviktigt att man som kund noga kollar upp delarna och förvissar sig om att det är rätt. Sen gäller det att man är beredd på att åka tillbaka och byta ut grejerna.
Helt sant. Av två anledningar är det dock säkrare på Volvo:
1. Deras databas är klart bättre och mer frekvent uppdaterad. Tänker på saker som ersatta delar osv.
2. Personalen kan till större del sin (Volvo-)sak på Volvo. Det ska till en j-igt dålig säljare på Volvo som ger dig fel termostat tex, de har bättre koll.

Nä, jag jobbar inte på Volvo och jag handlar både på Meko och Biltema ibland :) men störst kompetens har märkeshandlaren. Sen om det är värt pengarna är en annan sak.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist finns det andra saker som kan göra att mätaren inte visar rätt, kan vara termostat (mest troligt) men också tempgivare & temp mätare.
ta o kolla om kylslangen blir varm innan tempmätren är på mitten. slangen ska då ganska smabt bli så varm så du inte kan hålla i den om du håller hårt.
Användarvisningsbild
av stuffs
Om du vill komma undan billigt nu i vinter bara (verkar som du bara upplever problemet med termostaten nu när det är väldigt kallt?) är att sätta en pappskiva framför kylet.

Kan vara så att det helt enkelt blir för kallt, då det inte sitter några vinter termostater på v70 original.

Pappskivan sätter jag på Hiluxen här hemma när det blir för kallt, funkar perfekt då det bara är vid ganska många minusgrader den inte kommer upp i temp.

//stuffs
Användarvisningsbild
av CarMan
tycker det var ett dåligt tips, både för plnånbok & miljön (motorn mår väll heller inte bra av det)
av Motörhead
Idag var det bara -2 grader och då gick tempmätaren upp till mitten som vanligt....

Jag kanske är tjatig, men i Haynes rep.bok så byter de bara termostaten på de nyare modellerna också, så då borde den ju finnas att köpa löst.
Användarvisningsbild
av stuffs
CarMan skrev:tycker det var ett dåligt tips, både för plnånbok & miljön (motorn mår väll heller inte bra av det)
På vilket sätt är det dåligt?

Det hindrar all kall luft att blåsa direkt på kylet? Detta är något människan har gjort sedan motorn uppfanns i princip.

Aldrig sett en gammal bil utrustad med en kylargardin original? Framförallt diesel.

//stuffs
Användarvisningsbild
av CarMan
en fungerande termostat hindrar vattnet att cirkulera i kylaren, o det får motortemepn att stiga fort = bilen drar mindre bränsle & mindre miljöutsläpp (bränsle kostar pengar)

om du bara hör med en kylargardin, så kommer ju vatnet fortfarande att cirkulera i kylaren, vilket innebär att det kyler motorn väldigt mycke !!! Trots att luft flödet delvis blokeras.

jo jag har sett halvdåliga konstruktioner som har behövt kylargardiner, men dom har då haft fungerande termostater
Användarvisningsbild
av stuffs
CarMan skrev:en fungerande termostat hindrar vattnet att cirkulera i kylaren, o det får motortemepn att stiga fort = bilen drar mindre bränsle & mindre miljöutsläpp (bränsle kostar pengar)

om du bara hör med en kylargardin, så kommer ju vatnet fortfarande att cirkulera i kylaren, vilket innebär att det kyler motorn väldigt mycke !!! Trots att luft flödet delvis blokeras.

jo jag har sett halvdåliga konstruktioner som har behövt kylargardiner, men dom har då haft fungerande termostater
Nu skrev jag också "ifall du upplever problemet vid kyla"

För då kan mycket väl termostaten vara hel, men motorn klarar ändå inte att hålla tempen efter att denna öppnat.

Ganska vanligt fel, eftersom vi som sagt inte har bilar som är utrustade med vinter termostat original.

Självklart kan även termostaten vara trasig, och då ska denna självklart bytas.

//stuffs

Ingen av bilarna provkörd än , vill g&ou[…]

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]