Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Har ett kluckande ljud som kommer när man kör sakta på ojämnt Underlag. Verkar vara mera ljud när det är kallt. Bilen är en v70 classic som gått 3100mil. Volvo verkstan hittar inget. Dom säger att det är ett normalt arbetsljud mao dom vet inte vad det är! Ljudet kommer framifrån vänster låter det som. Någon med liknande problem eller som har en lösning???
God jul
Per
Användarvisningsbild
av Alucinor
En vild gissning:
På lite äldre volvobilar är det supervanligt att den s.k isolatorn slits ut och lossnar. Vet inte om det fortfarande gäller på nya bilar, eller om Volvo kommit på en bättre konstruktion på bilarna, men kan ju vara värt att kolla. Kostar bara 30-35kr hos Volvo och är lätt att montera. Det är en gummiring som sitter längst ner på fjädern, i anslutning mot fjäderskålen som motverkar oljud när fjädern rör sig.
Användarvisningsbild
av isak
du kan lika gärna skära uppen ½ tums armerad trädgårdsslang ca 15 cm lång o träda på fjäderns nedervarv (avlastad). om det är de som förorsakar ljudet? har sett det där som volvo erbjuder för pengar tunn dj-a embalagplast som fjädern har gnuggat sönder innan du har ställt ned bilen på golvet!
isak
av Tartryffel
Ja det här har ju varit uppe en miljon gånger. Sök på kluckande eller klonkande så hittar du mer men följande är de vanliga orsakerna, utan inbördes ordning:
Isolatorn
fjäderbenslagringen
övre fjäderbenssätet (en gummikudde typ)
krängningshämmarstaget

är du normalhändig klarar du att byta allt själv. Priser: runt 800 för lagringen, 250 för sätet (byt det också om du ändå ska ta lagringen, fjäderbenet måste ner), 300 för staget TROR jag. Isolatorn hade du redan fått pris på.
Användarvisningsbild
av per brand
Jag får börja med slangen på fjädern. men det känns konstigt att det kan bli såhär när bilen bara gått 3000mil. det borde väl inte vara.. fjäderbenslagringen
övre fjäderbenssätet (en gummikudde typ)
krängningshämmarstaget
av Tartryffel
Isolatorn behövs på äldre bilar, det har mindre att göra med milen.
Jag kan annars hålla med om det du skriver, det borde inte vara något av det med tanke på milen. Å andra sidan borde det inte klucka alls med tanke på milen, så i ditt läge är det nog klokt att ändå försöka höra vad det är.
Om du lyfter bilen och försiktigt sänker ner den samtidigt som du lyssnar vid fjädertornet i motorrummet så kan du höra om det kommer från lagringen/sätet. Hur man urskiljer dem vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
av isak
övre fjäderbenssäte ger ett d-vla oljud böt på min nyss vart tyst. hade utrustat mig med fjäderbenslager från feltema halva pengen mot volvos! lämnade tillbaka då de var felfria, märkte dock ingen synbar skillnad på de som satt original.däremor hade felt- inte fjädersätet, till P2 men andra i hyllan som såg vettiga ut 850 MM bet närmare 900- för sätena på volvo. lade samtidigt dit den egenkomponerade slangen i nerändan på fjädern.
isak
Användarvisningsbild
av per brand
jag får kolla detta, det konstiga är att volvo har kollat detta när bilen var 2 år och hittade inget dom borde ju kollat fjäderbenets lagring. bilen är nu 2,5 år. det låter inte mycket, man hör det inte när radion är på. men det skall vara tyst i så här ny bil. Jag har bytt stabilisatorstaget på andra bilar men dom har gått längre, men det är typ samma ljud. jag får bötja med en slang
Användarvisningsbild
av helgonet1
isak skrev:övre fjäderbenssäte ger ett d-vla oljud böt på min nyss vart tyst. hade utrustat mig med fjäderbenslager från feltema halva pengen mot volvos! lämnade tillbaka då de var felfria, märkte dock ingen synbar skillnad på de som satt original.däremor hade felt- inte fjädersätet, till P2 men andra i hyllan som såg vettiga ut 850 MM bet närmare 900- för sätena på volvo. lade samtidigt dit den egenkomponerade slangen i nerändan på fjädern.
isak
Hej ursäkta att jag tränger mig på så här men den egenkomponerad slangen är den svår att sätta dit?? Vilken slang (diameter) ska det vara, ska den gå runt hela fjädern samt behöver man montera ned nåt?? Har nämligen haft inne bilen på lidbil för 1,5 månader sen.

Bytte då bägge fjädersäten + isolatorer (dem var verkligen tunna) bilen blev tyst men nu har ett lågt kluckande ljud återkommit vet ej om det har med kylan att göra men kan ju vara isolatorerna/isolatorn som gett sig eftersom dem är så klena. Ljudet kommer från höger fram när man kör över ojämnheter.
Användarvisningsbild
av isak
jag skrev ju ½ tums armerad trädgårdslang ( den som har korslagd fiberväv). kostar 50 lappen 25 met- på exvis jula skär upp den på längden ca 15 cm hissa bilen packa in den så långt det går i det nedre fjädervarvet, givetvis öppningen på slangen inåt.det är inte optimalt men håller AVSEVÄRT längre än volvos ENGÅNGSEMBALAGE VACKERT FORMGJUTET SOM FJÄDERN.
isak

ps du får ut till många byten ur budgetslangen.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr