Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Letar efter andrabil och har tittat lite på V70N och var också och provkörde en häromsisten men slogs då av den höga ljudvolymen i landsvägs- och motorvägsfart. Det kändes inte så roligt.

Visserligen jämför jag med S80N och XC70II som båda har laminerade rutor runtom och det är kanske inte helt fair.

Men - alternativen för mig är att antingen att köpa typ en V70N i 130-150 ksek-klassen eller en betydligt billigare andrabil och istället byta S80'n mot t ex en V70II eller XC70II. Fast jag trivs så bra i S80n :D

Därför min fråga - är det svårt att få ner ljudnivån i bilen? Jag tänker mig att lägga dämpningsmattor inne i dörrar, på golv, reservhulsbalja och sådär. På nyare V70N fanns väl också laminerade rutor som tillval så kanske kan man hitta en uppsättning sådana på skroten? Men är det t ex görbart att byta bagagesidorutorna själv? Och sitter det kanske redan dämpningsmattor överallt så det inte är nån idé?

Tips mottages gärna!

//Mr T
Mr T skrev:Hej,
Därför min fråga - är det svårt att få ner ljudnivån i bilen? Jag tänker mig att lägga dämpningsmattor inne i dörrar, på golv, reservhulsbalja och sådär. På nyare V70N fanns väl också laminerade rutor som tillval så kanske kan man hitta en uppsättning sådana på skroten? Men är det t ex görbart att byta bagagesidorutorna själv? Och sitter det kanske redan dämpningsmattor överallt så det inte är nån idé?

Tips mottages gärna!

//Mr T
Är du säker på vilket (o)ljud som stör , väg eller vind ljudet, så det är lönt att isolera bort, Golvet är ju det som är lättast om det är vägljud , dörrar tveksamt. bagage sidorutorna har jag ingen aning om hur dom sitter , så där blir det sorry . :D
Låna en polares gamla japanare eller ngt en vecka så kommer du sedan uppleva V70:n som knäpptyst. Bytte själv från en Primera till en V70 06 och vilken skillnad. Löser kanske inte egentligen ditt problem men är mkt billigare än att byta rutor etc :-DD
De laminerade rutorna är tjockare så de passar inte helt i dina dörrar. Du behöver mer än bara själva rutorna, osäker på exakt vilka övriga delar du behöver.
V70 II är extremt tyst !

Ska man sänka ljudet så är det däcken ma ska börja med, sen ska man montera fjäder gummina på framfjädrarna.
Sen ska bilen ha volvos bustningar i o inget pirat.

det är det du kan ändra, man som sagt så är däcken en av de viktigaste faktorerna.
Jag skulle tro att bilen du testade hade vinterdäck på och antagligen var de dubbade. Personligen tycker jag att V70N är väldigt tyst på landsväg jämfört med många andra bilar. Givetvis kan man dämpa mer om man vill men frågan är om det kommer göra så stor skillnad eftersom bilen från grunden är så dämpad. Man kan sätta plattor i dörrarna, ta ned innertaket och öka isoleringen där, lyfta mattorna och få in någon mycket tunn isomatta m.m. men jag tror som sagt att det inte kommer göra så stor skillnad att det är värt det.
Alucinor skrev:Hit kan man vända sig om man vill ljudisolera bilen!
http://www.streetsound.se/page/prod_damp.html
:D
Det där tror jag kan fungera bra i dörrarna men det känns lite "over kill" på golvet och i skuffen. I dörrarna handlar det om att få ned vibrationerna i plåtytorna, vilket säkert denna produkt kan hjälpa till med, men att golvet skulle vibrera på samma sätt har jag lite svårt att tro på. Golvet är otroligt stumt och ett tunt lager av någon slags skum gör nog varken till eller ifrån...fast jag har ingen erfarenhet av det så jag kan mycket väl ha fel.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]