Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

cybermunk skrev: 75% ansvar från regeringen för att inte Saab får överleva
Jag förmodar att du menade 25% ansvar från regeringen. Vad exakt tycker du regeringen skulle Gjort? Köpt SAAB? Det är nu som regeringen skall agera, inte köpa bilfabriker. De skall se till att GM tar sitt ansvar. De skall stödja de som vill etablera annan verksamhet som kan verka i Trollhättan, gärna i SAAB:s lokaler, och ta vara på den otroliga kompetens som finns hos SAAB-personalen. Och för de som inte eventuellt får plats i den verksamheten skall de ha offensiva arbetsmarknadåtgärder. Men som någon skrev: Det är dåligt att vi Sverige inte tror på våra egna bilindustrier att inte regeringen och andra myndigheter åker omkring i svenska bilar. Ta till exempel min hemkommun, Flen, de har bytt ut hela sin vagnpark (hemtjänst och övrig förvaltning) till miljöbilar. Vad har dom köpt, jo Renault och Mitsubishi etanolbilar.Om inte vi tror på våra bilmärken, varför skall andra göra det?
KKR skrev:
cybermunk skrev: 75% ansvar från regeringen för att inte Saab får överleva
Jag förmodar att du menade 25% ansvar från regeringen. Vad exakt tycker du regeringen skulle Gjort? Köpt SAAB? Det är nu som regeringen skall agera, inte köpa bilfabriker. De skall se till att GM tar sitt ansvar. De skall stödja de som vill etablera annan verksamhet som kan verka i Trollhättan, gärna i SAAB:s lokaler, och ta vara på den otroliga kompetens som finns hos SAAB-personalen.
Helt rätt, konstigt att inte fler fattar vad som är regeringens uppgift.
Jag är jävligt glad att vi inte har Mona Sahlin som styr nu, för då hade vi bränt rätt mycket pengar på ingenting.

KKR skrev:Och för de som inte eventuellt får plats i den verksamheten skall de ha offensiva arbetsmarknadåtgärder. Men som någon skrev: Det är dåligt att vi Sverige inte tror på våra egna bilindustrier att inte regeringen och andra myndigheter åker omkring i svenska bilar. Ta till exempel min hemkommun, Flen, de har bytt ut hela sin vagnpark (hemtjänst och övrig förvaltning) till miljöbilar. Vad har dom köpt, jo Renault och Mitsubishi etanolbilar.Om inte vi tror på våra bilmärken, varför skall andra göra det?
Tror inte det handlar om tilltro, utan rena pengar. Svenska bilar är för dyra helt enkelt.
SAAB hade inte kunnat få upp sina volymer till 3-400k utan gigantiska investeringar i nya fabriker så det hade varit svårt att få snurr på det oavsett vem som hade köpt. Återstår då att tillverka mer i andra fabriker vilket kunnat skett inom GM (som schabblade bort den möjligheten också) eller t.ex hos någon kinesisk köpare, vilken inte finns idag.

Regeringen...tja det kanske inte hade varit rätt att pumpa in pengar i SAAB, men ser man till hur det troligen drabbar hela fordonsklustret så kanske det hade totalt sett kanske inte varit en fullt så dålig affär att se till att ge hjälp under en tid. Om man kunnat leva vidare ett tag till så kanske det funnits en annan köpare lite längre fram, nu får man väl bara betala "ur näsan" för att hela branschen riskerar att kollapsa. Ta alla underleverantörer t.ex, går några av dem omkull på grund av SAAB:s nedläggning så får bl.a Volvo problem, och troligen andra företag också.

Att kommuner som behöver småbilar inte köper Volvo och SAAB kan jag ha förståelse för, men att BMW skall vara valet när vi skall skjutsa Reinfeldt och hans anhang i officiella sammanhang tycker jag är obegripligt...där handlar det inte om pengarna utan bara symbolhandlingen och vilka signaler man sänder.

/Thomas
Funk skrev:
Att kommuner som behöver småbilar inte köper Volvo och SAAB kan jag ha förståelse för, men att BMW skall vara valet när vi skall skjutsa Reinfeldt och hans anhang i officiella sammanhang tycker jag är obegripligt...där handlar det inte om pengarna utan bara symbolhandlingen och vilka signaler man sänder.

/Thomas
Nu var det inte "småbilar" jag tänkte på utan Renault Megane/Mitsubishi Lancer vs. Volvo V 50 jag tänkte på.
KKR skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Nu var det inte "småbilar" jag tänkte på utan Renault Megane/Mitsubishi Lancer vs. Volvo V 50 jag tänkte på.
Ahh , point taken...

/Thomas
Funk skrev: Att kommuner som behöver småbilar inte köper Volvo och SAAB kan jag ha förståelse för, men att BMW skall vara valet när vi skall skjutsa Reinfeldt och hans anhang i officiella sammanhang tycker jag är obegripligt...där handlar det inte om pengarna utan bara symbolhandlingen och vilka signaler man sänder.
Volvo och Saab tillverkas inte i de skyddsklasser som krävs för regeringsföreträdare. Men "mindre viktiga" ministrar skjutsas runt i Volvo och Saab mestadels. I regeringskansliet finns långt fler Volvo och Saab än de enstaka bepansrade BMWs som finns. Skulle tro att förhållandet är runt 80/20 till Volvo och Saabs fördel.
Har bara skummat igenom tråden lite snabbt, så kanske missat nån som precis skrivit såhär.. Men okej, men kan ju debattera saabs nerläggning i all evighet lixom, men egentligen. Det var väl ingen nyhet? Det har varit bergodalbana i nått år nu och det har väl inte sett så ljust ut?
Mina tankar finns hos alla de anställda som blir av med sina jobb.

/Ticken
andreas_lofgren skrev:
Funk skrev: Att kommuner som behöver småbilar inte köper Volvo och SAAB kan jag ha förståelse för, men att BMW skall vara valet när vi skall skjutsa Reinfeldt och hans anhang i officiella sammanhang tycker jag är obegripligt...där handlar det inte om pengarna utan bara symbolhandlingen och vilka signaler man sänder.
Volvo och Saab tillverkas inte i de skyddsklasser som krävs för regeringsföreträdare. Men "mindre viktiga" ministrar skjutsas runt i Volvo och Saab mestadels. I regeringskansliet finns långt fler Volvo och Saab än de enstaka bepansrade BMWs som finns. Skulle tro att förhållandet är runt 80/20 till Volvo och Saabs fördel.
Varje gång det där debatteras i media så brukar ju både volvo och saab svara att vill regeringen ha en sån bil så får dom en sån. Men tydligen så åker dom hellre bmw.

Men polisen kör i alla fall volvo och saab :-)-)
andreas_lofgren skrev:
Det finns äldre modeller av skyddsklassade Volvos som tillverkats på tidigare regeringars förfrågan, och det går att fixa fram även idag. För övrigt var den bil som en "viktigare" minister anlände i, senast jag såg en, inte skyddsklassad över huvud taget. Att skyddsklassade BMW och Mercedes är lätta att hitta på marknaden tvivlar jag inte på, men man ordnar även enkelt en Volvo om det bara skulle finnas vilja.

/Thomas
Funk skrev: om det bara skulle finnas vilja.
/Thomas
Jag vill mig minnas att vår förra statsminister(GP) inte ville åka volvo eftersom han tyckte att BMW:s baksäten hade bättre plats för benen... Kan ju vara en av anledningarna till att säkerhetspolisen har många BMW...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]