Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Saab omtalas ofta att vara innovativt, men kom igen nu, vad är det de fått fram? För 30 år sedan lärde de sig laddtrycksreglering. Vad har hänt mer? Att ha startnyckeln på golvet är knappast revolutionerande, inte heller att kunna släcka delar av instrumentbelysningen med en knapp...

Nej, tyvärr har Saab misslyckats på den enda punkt som räknas. Man har inte gjort bilar som lockat köpare i tillräckligt stor utsträckning. Någon annan förklaring finns inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trionic

Smäller ju lite högre än ett surt gammalt bosch.

EDIT: Kan ju dock tilläggas att jag håller med dig ang det viktiga. Marknaden är inte omfattad av svensk "alla ska med"-princip. Lyckas man inte följa eller skapa efterfrågan med tillgången på sina produkter dör man. Så enkelt är det bara, och det finns inget som kan ändra på det sålänge man inte lever i en planekonomi.
Fast om man ser till att saab sålt 120-150' bilar de senaste åren (två senaste under krisen borträknade). Är det så jätteuselt?
Man har då en 9-5 Kombi, en 9-3SS och en 9-3SC, (9-5 sedan räknar jag inte eftersom den inte säljer och borde ha tagits ur produktion för länge sedan).
Sen har man iofs en Jeep som eg. är en cheva och en liten 9-2 som eg. är en subaru. Desssa säljer inte heller eftersom det varit skräpbilar.

Så, hade man fått samma chans som volvo att bredda sitt sortiment så kanske inte 50' bilar per modell är så illa. Dessa hade antagligen ökat med i takt med att märket blev populärare.
Vad hade volvo när ford kom in i bilden? En 850 som var på väg över att bli en V70 och en S40 och en V50? Dvs lika brett modellutbud. Jag tror vi får vara väldigt glada att Volvo fick en bättre ägare än Saab, trots at ford totalt länsat volvo på dess kassakista.
Man skulle kanske snarare satsat på exklusiva bilar mycket tidigare så man kan ta ordentligt betalt för varje exemplar. Lite grand som Hasselblad-kameror.

Rent generellt kan man i Sverige inte ha tillverkningsindustri med privatpersoner som kunder.
Brainy skrev:Fast om man ser till att saab sålt 120-150' bilar de senaste åren (två senaste under krisen borträknade). Är det så jätteuselt?
Uselt är det ju absolut inte men det räcker inte om man ska försöka sälja bilarna för runt 300.000kr. Det blir inte lönsamt helt enkelt. Tänk exempelvis på Jaguar som också säljer kring 100' bilar om året för runt 500k i snitt - och ändå inte når lönsamhet.

Saabs enda hopp var att bli uppköpt av en industriell partner så man hade kunnat dra nytta av att dela utvecklingskostnaderna. Tyvärr (och talande) så var ingen sådan spelare intresserad. Spyker och K-egg var bara parenteser egentligen. Hur skulle dessa kunna finansiera utvecklingen av en ny 9-3 när de precis hade kapital att köpa bolaget?
Brainy skrev:Fast om man ser till att saab sålt 120-150' bilar de senaste åren (två senaste under krisen borträknade). Är det så jätteuselt?
Ja på en allt tuffare bilmarknad så är det tyvärr alldeles för lite för att kunna räkna hem stora investeringar.
Brainy skrev:Vad hade volvo när ford kom in i bilden? En 850 som var på väg över att bli en V70 och en S40 och en V50? Dvs lika brett modellutbud. Jag tror vi får vara väldigt glada att Volvo fick en bättre ägare än Saab, trots at ford totalt länsat volvo på dess kassakista.
En i stort sett fullt utvecklad P2 plattform, och grunderna till P1 lagda, och tyvärr vid tillfället för köpet en tom kassakista... företaget genererade iofs vinst men hade troligen inte resurser för att utveckla nästa serie. Men jag kan inte annat än att hålla med om att GM varit absolut usla på att förvalta SAAB.
Jag tycker dock inte att det handlar om Volvo Vs SAAB, utan en sorglig historia för svensk bilindustri med alla dess förgreningar i sin helhet.

/Thomas
Ser man nyktert på det så måste man ändå inse att om Saab hade varit en bra affär att köpa - då hade någon gjort det! Nu var antagligen utsikterna för märket för dåligt i förhållande till investeringarna. Svårare än så är inte företagsekonomi.
Jag förstår inte vad som är konstigt med det hela
USA regering gav stöd till GM (& andra) på ett vilkor, att dom gjorde sig av med de företag som gick med förlust. Gm hade alltså att välja på att gå i KK eller sälja saab, alternativt läga ned saab, knapast et svårt beslut att ta !!!

Sen är det dumt att skylla på GM, utan GM hade saab gått i kk för 10 år sen eller til o med för 20 år sen.

Saabs svaghet har varit att dom haft för få bilmodeller & uppen barligen har som inte haft produkter som marknaden vill ha, för då hade dom sålt fler bilar!
Funk: Ok, oavsett vilket så har volvo fått ta fram långt mer bilar än saab och inte bara bromsats.
Men angående kassakistan så var jag stensäker på att ford fick med sig ca 15 miljarder i volvo pv's kassa vid köpet. Lyckas dock inte googla fram något som stödjer det så jag får backa och be om ursäkt.

Andreas: Jag är väl medveten om att det inte har räckt, och att det rent företagsekonomiskt uppenbarligen är helt rätt att lägga ner saab. Annars hade någon köpt upp dem. Jag är mest överraskad om att inte GM valde att försätta dem i konkurs.
Det jag menade var att hade man satsat på att få fram ett bredare modellutbud och fortsatt kunna sälja över 50' ex per modell så hade man kunnat vara uppe i volvos siffror och varför inte också kunnat visa lönsamhet?
Men nu var så inte fallet och nedläggningen är troligtvis det bästa.

Det jag dock inte begriper är varför gm slänger den helt nya 9-5an i graven. Produktionslinjen står i princip redan klar nere i trollhättan för att börja producera bilen. Riv ner den och tryck in i en annan gm-fabrik (läs opel) och säg att man tillverkar denna bil under en livscykel och sen lägger ner märket.
På så vis borde man kunna få tillbaka en hel del pengar som investerats i att ta fram modellen.
Eller kommer den tillverkas men under annat märke framöver tror ni?
Hur mycke är Saab på dne bilen & hur mycke är redan Opel???
Det kanske är så att man redan har Denna Opel färdig i en annan fabrik o inte är intresserad av de yttre plåt ditaljerna som ändrar linjerna till en Saab.
Carman: Ja, insignia, som f.ö. blev utsedd till årets bil förra året;)
Dock så säger de som provkört 9-5an att den är hästvägar bättre...
Men ska dom bygga den i en opelfabrik med saablogga så är det väl tveksamt om den blir ett dugg bättre.

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]