Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har ett fel på min bil som jag misstänker är den där transistorn.

Symptomen är att fläkten oftast blåser normalt men sedan helt plötsligt stannar i ca 1 sek för att sen börja blåsa igen. När den stannar slås också ECCn av (Den röda lampan börjar lysa i stället för den gröna). Men det gör den ju om man stänger av fläkten också så det kanske inte är så konstigt.
Ibland kan den också få helfnatt och börja blåsa på högsta hastighet i ca en sekund.

Låter ju som att det skulle kunna vara denna pryl när man läser lite trådar här i S/V 40 delen på forumet.

Har kollat i Haynes och där finns något som kallas resistor. Är det samma sak som ni kallar transistor?
av bsba
Resistor är det samma som ett motstånd , mäts i ohm.
Transistor fungerar lite som en mjukstängande strömbrytare
av bsba
Det som brukar paja är i alla fall en transistor om man plockar isär.
Tror det finns lite olika varianter beroende på om det finns ecc eller ac eller bara flås. Sen kan man ju kalla det vad man vill.
Finns säkert någon som kan detta bättre än mig.
av mrpg99
någon som vet vart man kan köpa denna mj802 transistor i Sverige? hittar den inte på conrad eller bhiab (Bilia vill ha 501kr för transistor & kylfläns)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Idag är den bytt.
Tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder på hur bytet gick till så kanske det kan hjälpa nån annan.

Först och främst så kallar Volvo delen för transistor. För denna betalade jag 468 kr.

Jag började med att lossa panelen som sitter under handskfacket.

Bild

Här sitter transistorn. Dock så är det en plåt som sticker fram och döljer översta skruven.
Eftersom skruven inte gick att komma åt med en vanlig skruvmejsel så lyckades jag efter att ha testat flera olika metoder till slut med att ta ett bits som jag höll med poygripen och skruva loss skruven. (Satt inte särskilt hårt.)

Skönt tänkte jag. Men nä då kom nästa problem. Plåten gjorde att jag inte fick bort transistorn heller.
Eftersom jag hört att andra gjort detta på forumet så bestämde jag mig för att böja bort plåten en bit. (Även om det tar emot lite).
Efter att ha bänt och böjt ett bra tag så fick jag fortfarande inte bort den.

Bild

Tänkte då försöka lossa denna plåten in stället. Började skruva bort en massa skruvar som verkade hålla fast den.
Tyvärr fick jag inte bort plåten, men den blev i alla fall så lös att jag kunde få bort transistorn.
Skruvarna som är markerade lossade jag.
(Plus två skruvar till som håller handskfacket).

Bild

Nya vs gamla.

Bild

Sen passade jag även på att lossa fläkten och kupéfiltret för att blåsa rent.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sparkz skrev: Ta loss fläkten när du ändå är där, går den trögt är det antagligen orsaken till att transistorn har bränt.
Gjorde jag när jag bytte motståndet.
Tyckte inte den gick så trögt. Men tydligen var den ändå inte helt 100%
Nu har fläkten börjat bete sig konstigt igen. :(

Måste jag byta både fläkt och motstånd/transistor/resistor nu?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har det varit plusgrader i två dagar och problemet har inte uppkommit.
Någon som har en teori om vilket jag behöver byta. Bara fläkten eller både fläkt och motståndet, eller nåt annat?

God jul. /Tomas
av normann
hei folks

Har en v40 1998 ,,samma problem MOTSTÅND

BOR ET HÅL BAK HANSKFACK OCH DU KOMMER ÅT SKRUVEN (syns inte efteråt)
TRANSISTOREN ER EN MJ802...www.farnell.se HAR DEN KOSTAR 78 SPENN
och hos
http://parts.digikey.com/1/parts/100688 ... mj802.html
Och der sitter faktisk et motstånd okso på kretskort
en 560k resistor..metet ok
OCH DIODEN ER EN D525 transistordiod vel 120v
,,KAN HITTAS I GAMLA CRT SKJERM TIL DATOR OCH TV APP

en NORSK utbildad I SVERIGE
Senast redigerad av 4 normann, redigerad totalt 0 gång.

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]