Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej!
Min tempmätare går inte upp till mitten nu då det är -20 grader ute så jag antar att temostaten gjort sitt. Var till Volvo och fick det glada beskedet att från min årsmodel (-o3) så köper man hela huset för ca 1100kr....
Ser att det finns lösa termostater hos mekonomen te.x, men går det att byta bara den eller är man tvungen att köpa hela satsen? När jag sökte på mitt regnummer så fick jag upp både och nämligen.
Tacksam för svar.
av Daddan
Volvo har antagligen rätt tyvärr. Vissa modeller (min tex) har lös termostat medans andra köper man hema huset till. Korkad konstruktion men inget att göra. Tur att det inte är så illa som på gamla VAG V6 att man måste loss med kamremmen dessutom.
Användarvisningsbild
av CarMan
säljer mekonomen grejor som inte går att montera !?
av Motörhead
CarMan skrev:säljer mekonomen grejor som inte går att montera !?
Huruvida man gör det vet jag inte, men när jag skriver in mitt regnummer och får upp min årsmodell så finns både lös termostat med, samt hela huset (angivet från 2003). Varför man tar med delar som inte går att sätta på aktuell årsmodell vet jag inte, bara att jag blir förvirrad :)

Kanske en dum fråga, men kan det vara något annat som gör att tempmätaren inte går upp till mitten nu när det är kallt. Har funkat klockrent fram till sista dagrna då ute-tempen sjönk till -20.

Som teknisk fråga, varför gör man såhär istället för den "klassiska" lösningen med en lös termostat?
av Tartryffel
Det är tyvärr så med lite för många delar på Meko. Jag har en AWD men får upp detaljer som inte sitter på min bil alls. Termostaten likadant. Du får lita på våra ord, den går inte att byta separat.
Varför det är så? Tja. Enklare montering i fabriken och bättre intäkter på eftermarknaden. Det är mitt tips. Pengar brukar vara en bra anledning.
av Motörhead
Tack för svaren även om jag gärna hade sett att det fanns ett billigare altenativ :D
Får väl masa mig iväg till Volvo då och införskaffa hela huset. Är så nöjd annars med bilen trots sina 22000mil.
av Motörhead
Meca har tydligen en temostat från årsmodell -03 för 385kr....och en betydligt blilligare för tidigare årsmodeller. Hur är detta möjligt?
av Tartryffel
Ja termostater går sönder med tiden. Så är det tyvärr bara.
Bara ett förtydligande: du kan ju köpa termostaten på Meko ändå, bara du tar den med komplett hus. Jag vet inte prisdiffen eller om du föredrar Volvos egen, ville bara klargöra :)
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]