NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vogge
Hjälp snälla någon :cry:
Med den mysiga snön kom en hel del bilbesvär för min del. bilen är en s40N årsmodell 06 börja med att i början av veckan så frös låset i öppet läge dörren studdsa upp jag smorde med lite vd40 och de blev bra. sedan dog batteriet plocka bort och satte på laddning och jag bor i stan så låste bilen manuellt och nu kommer jag inte in!
nyckeln går att vrida på efter lite uppvärmning men känns som de fjädrar tillbaka. jag fick bilen bärgad till ett garage där den nu står med värmare men de hjälper inte!
vad ska jag göra de finns bara ett manuellt lås i biljäveln.
försökt komma åt generator alt batteri sladdar under ifrån med de är trångt i nya bilar.
någon som vet var vajern till huven går?
Snäll snälla hjälp detta var de sista man behövde i julstressen.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du har servat bilen på volvo 1 ggr/ år så har du assistans, den borde innefata även dessa bekymer, om det nu bara är ett lås som frusit.
hur länga har bilen stått i garaget? hur varmt är garaget?
av vogge
CarMan skrev:om du har servat bilen på volvo 1 ggr/ år så har du assistans, den borde innefata även dessa bekymer, om det nu bara är ett lås som frusit.
hur länga har bilen stått i garaget? hur varmt är garaget?
bilen är inte servad i år den är väll ett par hundra km kvar tills den ska in.
De är ett kall garage men jag har ställt två stora!! värmefläktar mot förar dörren i snart 3 timmar plåten är ju varm men kanske tar längre tid innan de går in i dörren ordentligt.
Åt vilket håll ska nyckeln vridas ? med/moturs den går lite åt båda.
måste man ta bort plastgrejen runt låset. har för mig jag såg någon bild i manualen vid något tillfälle på en knapp som skulle tryckas på bredvid låset men en sådan har inte jag?
Användarvisningsbild
av CarMan
annars funkar varmvatten bra !!!
av vogge
WOHO!!
efter en natt med värmare kom jag in i bilen men de är någon knas med låset! den manuella nyckeln kan låsa men inte låsa upp.
varm vatten provades men eftersom låset hela tiden gick att vrida men man kände att hela mekanismen fjädrade imot. så antar jag att de var fruset längre in i dörren.
tack för all hjälp iaf!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Vilken tur att man bor i norrland och har garage. Då kan man lämna bilen upplåst medans man har in batteriet på laddning :)
av WSAB
Fyll typ en fryspåse med så hett vatten som du kan få ur kranen.
Knyt ihop den och håll den mot låset, så tinar det snabb om det nu är det som är problemet?
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]