Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag tycker bara att det är synd att ett av värdens mest innovativa märken bara styckas och säljs ut av ett sketet amerikanskt bolag och som just köpte Saab för deras "VET HUR" men så funkar det ju i USA och andra GAMLÄNDER , synd att det inte kunde få stanna här och att dom "usa-idioterna" inte fortfarande har lärt sej att göra moderna bilar.
Men än idag så tror ju jänkarna att dom är bäst på att göra bilar ?:-/ vilket inte är fallet, det är bara att hoppas på att kineserna har fattat och jag både tror och framförallt hoppas att det är så och om det är så, så kommer vara sej dom eller vi att förlora på det, utan jag hoppas att GM förlorar och går i KK :mrgreen:.
Tycker bara att alla USA-företag tror att dom ÄGER världen vilket inte är fallet :mrgreen:

USA äger INTE VÄRLDEN som dom tror, utan dom är bara amatörer som måste köpa kunnskap från andra för att lära sej och det samma gäller kineserna med skillnaden är att dom inte tror att dom äger världen, utan köper för att få tillgång av våran kunskap av att bygga både säkra och tillförlitliga bilar.

Så HEJA KINA :-)-)

(Nej jag är inte kommunist) Bara realist :mrgreen:
Saab omtalas ofta att vara innovativt, men kom igen nu, vad är det de fått fram? För 30 år sedan lärde de sig laddtrycksreglering. Vad har hänt mer? Att ha startnyckeln på golvet är knappast revolutionerande, inte heller att kunna släcka delar av instrumentbelysningen med en knapp...

Nej, tyvärr har Saab misslyckats på den enda punkt som räknas. Man har inte gjort bilar som lockat köpare i tillräckligt stor utsträckning. Någon annan förklaring finns inte.
andreas_lofgren skrev:Saab omtalas ofta att vara innovativt, men kom igen nu, vad är det de fått fram? För 30 år sedan lärde de sig laddtrycksreglering. Vad har hänt mer? Att ha startnyckeln på golvet är knappast revolutionerande, inte heller att kunna släcka delar av instrumentbelysningen med en knapp...

Nej, tyvärr har Saab misslyckats på den enda punkt som räknas. Man har inte gjort bilar som lockat köpare i tillräckligt stor utsträckning. Någon annan förklaring finns inte.

TRAMS ?:-/
Kom på något då!
SAAB har ju inte gått bra på länge och med GMs misskötsel av företaget så är det inte helt överaskande att det inte gick längre. :(
Jag tror att de skulle satsat på ett bredare sortiment med nån mindre bil och inte kört i samma hjulspår hela tiden när de själva insåg att det inte gick.

Hårt slag för Trollhättan och alla underleverantörer mfl. :cry:
Tja som du sa, Turbostyrningen och att använda turbo i vanliga familjebilar (vilket i princip är standard idag) många försökte i massor av år men det var SAAB som tog det till vardagen :-)-) Separata tändspolar ?:-/ Samma sak där :mrgreen:

Behöver du mer så finns det säkert fler än jag som kan berätta mer för dej din stackare som inte tyvärr insett att SAAB oftast varit före med sådant som sen blivit standard på alla andra bilar.

Jag tycker bara att det är synd att förlora en av dom BÄSTA biltillverkarna bara för att några penninggalna investerare inte tycker som jag, utan hellre säljer billigt för att slippa utgifter, eftersom dom stackars "rikingarna" förlorar pengar men bara kortsiktigt, men det är ju det kortsiktiga som gäller idag.
Inga nya innovationer som kanske kommit härifrån.
Sorgligt nog är väl också vårt älskade märke också styckat och snart också är borta :-O) Bara för att alla GAMAR vill ha MERA ?:-/
Fluffen skrev:SAAB har ju inte gått bra på länge och med GMs misskötsel av företaget så är det inte helt överaskande att det inte gick längre. :(
Jag tror att de skulle satsat på ett bredare sortiment med nån mindre bil och inte kört i samma hjulspår hela tiden när de själva insåg att det inte gick.

Hårt slag för Trollhättan och alla underleverantörer mfl. :cry:

SAAB:s personbilsdel har väl bara gått med vinst några få år sedan grundandet....
Tyvärr visar väl det på det otroligt tråkiga läget att man inte konstruera, tillverka och sedan sälja bilar i "normalpris" på så låga volymer som 100k om året. Det verkar i dag omöjligt att vi skulle få se den typen av tillverkare komma tillbaka tyvärr. SAAB föddes ur flygindustrins behov att ställa om tillverkningen i efterkrigstiden, då det fanns kompetens och tillverkningskapacitet i överflöd. En tid då i stort sett alla ekonomiska kurvor pekade rakt upp... ett liknande läge lär det nog dröja innan vi får se igen.

SAAB har alltid haft en egen identitet, och oavsett om man gillar den eller inte så har den varit starkt bidragande till varumärket. Jag känner starkt för de anställda som tvingas ut på en osäker arbetsmarknad, men oroar mig ännu mer för vad det gör för den svenska bilindustrin i stort. Kanske kunde regeringen inte göra så mycket, och kanske skulle dom inte det, men dom kunde i alla fall bemödat sig att köra SAAB eller Volvo i officiella sammanhang....
Kan ni tänka er Barack Obama på turne i en BMW limo ? Eller en fransk president stigandes ur en Jaguar utanför regeringskansliet....här i Sverige är det tydligen helt OK :roll:

/Thomas
75% skuld på GM för att dom inte fått Saab att sälja mer än dom gjort 75% ansvar från regeringen för att inte Saab får överleva
andreas_lofgren skrev:Saab omtalas ofta att vara innovativt, men kom igen nu, vad är det de fått fram? För 30 år sedan lärde de sig laddtrycksreglering. Vad har hänt mer? Att ha startnyckeln på golvet är knappast revolutionerande, inte heller att kunna släcka delar av instrumentbelysningen med en knapp...

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Autom ... nnovations
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]