Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Jeg er absolutt helt enig med Xc90 Executive. Den rangeringen er bra.
Selvfølgelig er en lav bil som S80 bedre på normal standard vei, og en bedre milsluker.
Men Xc 60 er absolutt en god nummer to. Og langt bedre enn både V70II-awd og Xc70II-awd.

Av konkurrerende merker jeg har prøvd, er ingen i sum like bra som Xc60.
Jeg har kjørt både Mercedes Glk, Mercedes ML (320CDI)AMG, Audi Q5 og Bmw X3 det siste året, og endte opp med Volvo Xc60, som faktisk var den som gir mest for pengene.(AMG-en var brukt i to år, og kostet det same som en ny Volvo XC60).
av BMC
Appel skrev:Kan bara hålla med, jag är fruktansvärt nöjd med min XC60! Tycker dock lite synd om er som måste höra på dieselknattret, den raka sexan väser gott och skjuter iväg bra, framför allt nu när det är halt där jag bor :D

Det är bara att instämma. Jag har kört bil i drygt 40 år (gubbdjäkel, :P ) och har aldrig, jag skriver aldrig, upplevt en bättre bil på vinterväglag. Helt kanon!! Det är en njutning att trycka på starten, peta i driven och glida iväg.
Tryggt och säkert + en massa körglädje. Testa, om ni har möjlighet att ge järnet på en väg med enbart snö så förstår ni vad jag menar. Det är min bil!! Till 100 % Byter om ca 3 år till ev. nya S60, men, nja den har ju inte 4-hjulsdrift så
det tål att tänkas på. Ni som står i begrepp att ev. byta. Ta en tur med XC60. Jag är precis på väg att beställa 3000 mil service och funderar på allvar att uppgradera med Polestars lösning + 20 HK samt ett ännu bättre drivmoment.
Kalas. God-Jul!
av Twendor
Etter å ha eid to V70, de siste seks år, T5 og sist en V70 D5-awd my-07. Ble opplevelsen med Xc60, virkelig et steg opp. Etter å ha fått prøveturen litt på avstand(nov i 08), prøvde jeg en Xc70II. Den falt totalt igjennom, rent kjøremessig.
Besluttet derfor å ta en riktig runde med prøvekjøringer. Valgte flere konkurrenter til Volvo og flere var i fjor bedre når det gjelder drivlinjen enn Volvo. Jeg hadde ikke blitt enig med meg selv om hva som var den beste bilen når jeg fikk prøve den nye dieselmotoren med dobbelturbo og oppgradert geartronic kasse. Dette avgjorde bilvalget mitt denne gangen, og kan bare si at jeg ikke har angret siden.
Fikk også gleden av å kjøre Ml-320Cdi AMG, med 286 Hk og 649 Nm, og må bare innrømme at det gikk godt. Men ville igjen valgt ny Volvo Xc60, framfor lett brukt Mercedes Ml, til samme pris.( Ml kostet ny 1498000 omtrent det dobbelte av Volvo Xc60). Kan jo bare nevne at under kjøpstest av ML-2006 modell, ble det oppdaget rust på tre dører pluss bakluke. Rust er noe jeg aldrig har hatt på noen av mine Volvoer tidligere.

Kan sikkert komme med utfyllende svar når jeg vender tilbake fra jobb, men det blir først mot midnatt.
av XC60
Är ocksa väldigt nöjd med min XC60 efter snart 11 manader med min D5 AWD(185 hk). Jag trodde aldrig att jag skulle köpa en Volvo, men tänkte att jag maste ju titta pa den innan jag bestämmer mig. Sagt och gjort, det blev till slut en XC60 istället för en Q5.
Fungerar utmärkt nu pa vintern, känns stabil och den skjuter iväg bra i snömodden, trots 235 breda dubbfria däck. Har även kört den till fjällen och den kändes trygg pa snöiga och isiga fjällvägar. Gäller bara att komma ihag att när det är dags att bromsa sa spelar AWD ingen som helst roll.
Gillar:
+ design
+ komfort
+ tyst
+ förvanansvärt körglad för att vara en "SUV" ( ja jag vet, det är en cross-over)
+ WRG, en av de vettigaste sakerna jag haft pa en bil. Otroligt skönt i mörker och regn.
+ dieselvärmare
+ Övrig bra och vettig utrustning i summum och paketen, ABL, Key less access etc.

Förbättringspotential där vissa komkurrenter ligger före
- Automatladan växlar mjukt, men DSG är mycket bättre.
- Lite lyxigare och större display för radion. Större med färg, integrerad med eventuell nav. Här ligger Audi, BMW och VW klart före. Finns dock fördelar med separat radio och nav display. Har ej original-nav och det var perfekt att montera en Garmin i det tomma utrymmet, billigare än original och ibland bättre.
- förbrukningen kunde vara lägre
- lite lyxigare plastmaterial inuti. Dörrsidor och stoplar har en lite hard plast, t.ex. BMW har en mjukare plast som känns dyrare.

Som sagt väldigt nöjd och det känns extra bra att köra en "svensk" bil i dessa dagar.
av Kingfisher
Twendor skrev:Etter å ha fått prøveturen litt på avstand(nov i 08), prøvde jeg en Xc70II. Den falt totalt igjennom, rent kjøremessig.
Jeg synes det er vanskelig å tolke hva du faktisk mener med slike sterke beskrivelser som understreket. Jeg skjønner at det ligger mye følelser bak og at alle vil helst forsvarer eget kjøp, jeg innbefattet.
For min del kommer jeg fra V70 MY05, XC70 MY07 og nå XC70 MY10.

Spørsmålet som stilles i tråden er om XC60 er "Volvos beste AWD bil?
Drivlinjen, AWD-systemet og motoralternativer har vel samme fellesnevner XC60, V70II, XC70IIog S80 etter det jeg kjenner til, med noen få unntak på motoralternativer.

Hvilke kvaliteter er det da som kan være argumenter for å kunne si at den ene er bedre enn den andre?

Jeg tror at det er veldig individuelt fra person til person og avgjøres etter hvilke behov og hvilken smak en har. Derfor, mener jeg, at det blir som oftest en langtekkelig diskusjon, uten noe klart svar.(Som i politikk og religion)

For min del så jeg på V70 AWD, XC70 og XC90 da jeg valgte Volvo første gang. Jeg har aldri synes at SUV-er har tilltrekt meg, for høye og uten å ha noen praktisk nytte for meg.
Ved nå siste gang å få mulighet til å velge XC60 så måtte jeg selvfølgelig også prøve den fordi jeg synes den var ny og spennede. Joda, den var fin den men igjen så synes jeg ikke at SUV-formfaktor er spesielt praktisk for min del.
Valget ble derfor XC70, igjen. Den noe høyere bakkeklaringen har faktisk er praktisk funksjon for meg (på jakt og fiske hvor skogsveier ikke alltid er de beste). Hadde det ikke vært for det så kunne jeg like godt kjøpt V70 AWD.

Kjøremessig klarer ikke jeg å finne noen åpenbare og tydelige forskjeller mellom XC60 og XC70 og store nok til å bombastisk si at den ene er bedre enn den andre.
Nå har jeg også denne gang Four-C på XC70 om det skulle ha noen betydning for bedømmelsen. Uansett, jeg har også ting å utsette på XC70 men det er jeg sikker på at eiere av XC60 har. Men jeg har vanskeligheter med å se at det er så store og klare forskjeller at en kan utrykke de som du gjør, å falle totalt igjennom.

Men skulle jeg ha valgt på nytt og med noen flere 100.000 kroner mer til rådighet ville jeg ha valg Audi Allroad. Men det er en annen historie. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:3. XC70II AWD
4. XC60II AWD
Skojar du? :-O)
Vi alla har olika humor.. :wink:
Humor kan ju tex vara att sätta på 19-tumhjul med Y-däck klassade för 300 km/h, Racing-Design paket osv på en Volvo-Diesel-Skåp-Suv som har luftmotstånd och vikt som en finlandsfärja så det krävs minst 7 mil för att nå 200 km/h om man ens lyckas med det om man har hivat på 265 breda däck och massor av styling.

En gammal S80N med rätt motor , bra däck och fjädar/dämpare var ju inga problem att ligga i 250 km/h genom tyskland. Jag är inte alls komfortabel att fara fram i dessa farter med XC bilar när man sitter 2 meter ovanför marken och vinglar. :D

Eller tex en gammal V70R med AWD, four-c och AWD 300 hk, Nog åker man ifrån en XC60 diesel utan några problem både rakt fram och i kurvorna utan ansträngning.

Men jag tänker nog inte som andra människor ...
Användarvisningsbild
av Appel
Jag tycker kanske inte att man kan jämföra dom "vanliga" volvo-modellerna med XC-modellerna när det gäller lågfartsflygning på motorvägar. Men en sak är väldigt säker, kan man bara hålla sig kvar i stolen så går det att hålla otroligt hög kurvhastighet med en XC60, kanske spelar det en viss roll att jag har Four-C, men det måste ändå vara en "hygglig" grundkonstruktion för få bra väghållning.
av Twendor
Mitt svar på Xc70, var ment som en liten provokasjon. Det ble vel å ta i litt å si at den falt igjennom. Og mitt syn er påvirket av noen V70 biler, og at det var på tide å bytte type bil denne gangen.

Man skal kjøpe bil etter egen smak, og eget behov.
Mitt behov denne gangen var høyere bakkeklaring. Og når man i tillegg fikk en kjøreglad bil på kjøpet er mitt syn preget av det.
En ting som er bedre på Xc70 er kvaliteten på deler av innredningen. Og jeg må bare bekrefte at det er fine biler det også.

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]