Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
men oken är helt nya oxå.Allt är nytt utom handbromsvire.
Jag säger inte de säljer skit men ibland kan ju kvaliten svika och då får man ta konsekvenserna som säljare av produkten.
Men jag är mycket skepptisk till köpa bromsdelar där framöver.
av *pettson*
Det är ju så att förr eller senare måste nån få defekta delar. Dom har precis som alla andra runt 0,5-1% felaktiga varor. När man sen omsätter det i det gigantiska antal som säljs ja då är ju sannolikheten stor att man kan råka på en felaktig detalj. Men det gör det inte mera legitimt. Är delen felaktig så tillbaka med den och kräv ersättning.

Själv har jag monterat runt 60par förra året och ett problem. En skiva som svarvats med felaktig tjocklek på centrumet. Det gjorde att skivan såg normal ut men den fick fel offset. Tillbaka med den, krävde bränsleersättning och så ut med en ny skiva.
Användarvisningsbild
av isak
har du lyckats få soppapeng av dem?
har alldrig frågat dem, kanske dumt?
isak
av *pettson*
isak skrev:har du lyckats få soppapeng av dem?
har alldrig frågat dem, kanske dumt?
isak
Jag har alltid krävt det. Och har jag blivit nekad så har jag krävt att få tala med varuhuschefen. För jag ska inte åka gratis 10mil trots att delarna är billigare. Jag åker inte gratis till Autoexperten heller som bara ligger 1 mil bort. Oavsett vart jag handlar så kräver jag felfria delar, det är vad jag betalar för, får jag trots allt delar behäftade med fel när jag kontrollerat så gott jag kan på plats, så är det inte mitt fel.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Ursäkta OT. Men man har alltså rätt att kräva reseersättning?
Hur mycket har man rätt till i så fall per mil?
Rätt o rätt.. jag har rätt till en felfri vara om inte jag plockat fel, det ställer dessvärre till omkostnader, dom ska täckas. Men det finns ingen generell *rätt* om reseersättning.
Nån ska betala resan för reklamationen så enkelt är det. Om inte reklamation kostar ett företag så kommer dom heller inte att bättra sej, oavsett vilket företag vi pratar om.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kopierat från Konsumenverkets hemsida:

"
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
•kräva att felet avhjälps
•kräva omleverans av en ny, felfri vara
•få prisavdrag
•få ersättning för reparation
•häva köpet och få pengar tillbaka
•hålla inne betalning
•få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

"
Länk:
http://www.konsumentverket.se/SiteSeeke ... 6595081654

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)