...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
V70BiFuel03 skrev:Tror det kan vara bra med små incidenter där det "nästan" smäller.... så att man får sig en tankeställare.
Det håller jag med om. Man blir ju mörkrädd när man tänker tillbaka lite. Jag har haft körkort i 4 år nu, och jag kan på rak arm komma på säkert 20 gånger där det har varit sådär sanslöst nära att gå åt helvete. Tillfällen där det precis lika gärna hade kunnat smälla.

Ett tilfälle förra vintern till exempel.
Jag kom och körde nerför en svag backe i Östersund, håller väl sådär 50-55 km/h. Har en Peugeot 307 SW ca 50-70 meter framför mig. Jag satt väl i lite andra tankar. Lite längre ner på gatan går en person över på ett övergångsställe. Peggan bromsar in och stannar, men hans bromsljus fungerar inte :shock:. Jag märker ingenting förrän jag är 15-20 meter bakom, och jag tänker: Hel*ete, han står ju still!! :shock: Jag dyker på bromsen och styr ut åt vänster (tur att det inte kom nån där). Åker förbi Peggan och övergångsstället på vänster sida med ABSen tok-smattrande.
Vid det tillfället var det tur att jag hade en gammal 740 med nåt så ovanligt som ABS. Hade jag inte haft den så hade jag ju kanat in i Peggan i sådär 40 knyck.

Nog för att hans bromsljus inte fungerade, men det var ju lika mycket mitt fel, eftersom att jag var ouppmärksam.

Och det finns ju som sagt fler gånger där det har varit sanslöst nära.

Fulla passagerare ska man akta sig för också.
Skjussade lite folk för några vintrar sen när bruden i framsätet plötsligt sliter i handbromsen mitt i en kurva. :shock: Det resulterade i att motorn stannade (bakhjuldrift+handbroms bak) och som en följd av detta så stannar ju styrservon. Bilen gör några vackra piruetter på vägen och jag ser i ögonvrån en lyktstolpe komma farandes mot sidan. Det gick bra, men jag kunde senare konstatera att bilen måste ha varit ungefär en halv decimeter från lyktstolpen. Då var jag lagomt sur kan jag säga. Dom fick gå resten av vägen..!! :-(O)
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
I tisdags när jag skulle ut på E:4 så skulle jag köra om en BMW blinkade och lade mig i vänster fil, sen helt plötsligt när jag är ca 1meter bakom så bara kastar sig bmw:n ut framför mig. jag ställer mig på höjdarn av chock o blinkar me helljuset och tutar med tutan. Inte nog med det, Bakom mig kom en Passet kombi ca 2004års modell och håller på att braka in i arslet på mig för att jag tvärnitar.
Så jag tänkte: Vågar man köra om på högersidan? och kasta sig om bmw:n och försöka stanna den för att tala lite vett med föraren. Jo jag gör det tänker jag. men precis innan jag kastar mig ut i högerfil för omkörning så ser jag farbrorblå me discobelysningen på bakom passaten.

jaha där åkte jag visst dit tänkte jag... och svänger över i högerfilen och polisen lika så...

men det var inte så. Han försökte stoppa passaten som körde om bmw:n... men snacka om att jag varrt skraj när han kastade sig ut framför mig.
Användarvisningsbild
av Gustavsson89
Mött polisen på enkelriktat. Jag körde åt fel håll.
Dom sladdade upp på trottoaren, vevade ner rutan, frågade vad fan jag höll på med.
Och sa, "Tur för dig att vi inte har tid." så drog dom.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Mycket text

Hade haft körkortet ca 1 månad då jag råkade ut för ett helvetiskt snöväder och var tvungen att köra då det var lite kris i skithuspappret hemma (Hem 2) och ingen av oss som var hemma hade lust att torka med hårt tidningspapper, plus att vi var hungriga. Spårigt och jävligt som det var så var det lite lättare att köra, men ändå tog resan ca 40 minuter vanliga fall tar den resan max 10 minuter. Men men vi kommer in i Tierp och åker mot ICA för att köpa toapapper då ringer min morbror och frågar om vi kan köpa Mat när vi ändå är ute och rullar. Min kusin som åkte passagerare tittade på mig och frågade vad jag kände för och jag sa att visst kan vi väl det när vi ändå är i byn. Väl på väg tillbaka från Tierp åter på LV 600 så ser jag ett "starkt" ljus på några meters håll jag har själv helljus och extraljus igång när jag och den jag möter kommer framskärm mot framskärm kör jag fortfarande med allt lyse jag kan. Snöstormen 1 veckan December 2008 va inte att leka med.

Ända gången jag råkat ut för någe i trafiken efter körkortstagandet är en liten sladd på LV 600 i höjd med LV 292 hade precis varit och gjort en service på bilen va väl slutet december början januari kommer ej ihåg exakt. Ligger i alla fall bakom min hjälpsamme kusin och ser honom kasta till med baken på bilen, jag ligger efter och ska försöka göra samma sak haft kortet i ca 2 månader. Tur att dom e duktiga på att ploga valar där jag sladdade annars hade jag hamnat i diket nu hamnade jag tvärs över vägen tur att ingen kom, bortsett från kusinen som parkerat ca 200 meter framför mig va bara peta i ettan och putra iväg till "hem 2" och inspektera bilen ingen skada på den lite snö i fälgen men inget värre. (RO) (RO)

Innan jag tog körkort va väl 16-17 år då jag skulle åka moped Yamaha FS1 ut till Skuttunge kyrkby, svänger av dåvarande E4 i höjd med Ärna, vad jag inte märker är att jag har en polis efter mig. Ligger och puttrar fram i lagliga 45 km/h hinner väl 500 meter in på denna väg då jag reagerar på att det slår blåljus i styrets krom, jag vinkar till så dom ska få köra om då jag gissar på att dom ska fram till en IP som ligger en bit längre fram men dom håller sig bakom mig och jag fortsätter att vifta börjar blir lite putt, men va fan tänker åk å hämta fyllot nu då. Då slår dom på sirenen då stannar jag har då hunnit ca 2 km in slår av tändningen och ställer FS1:an mot en kantmarkeringsstolpe (obefintligt stöd) polisen tittar lite buttert på mig, och ber mig visa leg. jag halar upp pluskan och drar fram legitimationen och ger honom den. Han frågar då varför jag inte stannade när jag såg blåljusen, och jag säger som det är att jag trodde dom skulle till IP:n nån km längre fram, ja det ska vi kanske oxå. Han ropar in till LKC för att höra om det finns något fordon på mig och hör att han får svar att det inte finns något på mig då frågar om jag har en kopia på försäkringen tar upp den ur innerfickan viker ut och ger honom han kontrollerar att det stämmer. Och frågar vidare om moppen är trimmad och jag svarar helt ärligt att det ända trim på denna moppe är lacken, polisen frågar om det är ok om han känner på moppen. Jag frågar om han har hjälm med sig då jag vet att dom bör ha det dom med om dom ska provköra en moped. men han säger att han bara ska starta och varva mopeden, jag svarar honom då att då behöver du inte denna och drar den växelpetaren. Han tittar lite på mig så och frågar om den sitter tillräckligt starkt för att den inte ska hoppa den när jag kör. Polisen säger då åt mig att det att ta det lugnt och signalera så gott jag kan utan blinkers. Sedan går han mot bilen och öppnar dörren då hör jag att dom ropar från LKC att dom ska på en hämtning av en bråkig person, så jag står stilla tills dom fått rulla iväg och sedan sätter jag mig på limpan och kickar igång moppen och kör efter i min toppfart. Kommer fram mot IP:n och ser att dom står å visiterar en person jag fäller upp näven och vinkar åt dom och åker sedan vidare mot mitt mål. Har träffat dom poliserna efteråt och dom garvar när jag tar upp denna händelse.
av RoadRunner1
Lååååång kö i innerfilen på motorvägen i Skåne för många år sedan där man naturligtvis blåser om så att skyltarna rodnar på väg till sitt arbete så man kan betala skatt till mygelpolitikerna i Stockholm samt deras underorganisationer.Anledningen till denna kö visar sig vara en mc polis som förmodligen är ute och övningskör eller ska visa sin makt gentemot övriga trafikanter.Ser denna mc polis i tid och bromsar med nästan hjullåsning och trycker in mig i kön nära denna mc där fabror blå redan uppmärksammat situationen och nu kör och stirrar i sina backspeglar frenetiskt.Tar av i första bästa avfart där mc polisen nu kör i vägrenen och förmodligen väntar på var jag ska ta vägen när han nu dyker efter mig på denna avfart.Mc polisen kommer upp på höger sida där fabror blå nu är mycket upphetsad och slår handen i vänster förare sidoruta och vi stannar på denna avfart bägge två.Förbannad över denna behandling med bankandet på min sidoruta glömmer jag att att lägga bilen i friläge när jag ska ut ur bilen för att fråga vad som egentligen händer med denna uppretade mc polis dåliga humör där bilen tar ett skutt framåt och välter hans löjliga mc.Fick inga som helst böter för den pågående omkörningen när han aldrig kunde mäta min fart samt men en varning för att jag vält hans löjliga mc pga ovarsamhet när jag i ilskan glömde lägga i friläget och välte denna löjliga mc. :twisted:
Användarvisningsbild
av alex960
:D :D :D :D :D fan va roligt.blev det några skador på moppen
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av Larzan
Slutet av 80-talet
Sträckkört från Kalajoki i Finland till Södra Sthlm.
Seg/trött två dagar efteråt. Mkt dumt gjort.
av Lövet
Försökte köra till däcksfirman idag (1 km bara i och för sig) på sommardäck. Inte smart...
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Försökte köra till däcksfirman idag (1 km bara i och för sig) på sommardäck. Inte smart...
Blev det någon skada skedd?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
KKR skrev:
andreas_lofgren skrev:Försökte köra till däcksfirman idag (1 km bara i och för sig) på sommardäck. Inte smart...
Blev det någon skada skedd?
Bara på hedern.
Det slutade med att jag fick be en granne bogsera mig. Jag kom inte ens ut på gatan utan fastnade på tvären utanför min parkering.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen