Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som kunde hjälpa mej med installationen av volvo fcr. Har köpt en OBD II kabel men får inte programmet att funka hur jag än försöker. Någonstans går det väl fel när programmet inte hittar usb interfacet. Finns det möjligtvis någonsorts bruksanvisning hur man installerar detta. ?:-/
Vad är det för Interfacekabel du köpt? Seriell eller USB anslutning? Seriell till USB konverterare?
Vilken version av VOL-FCR har du samt är det USB eller Seriell versionen?
Felkodsläsare VAG-COM OBD2 KKL USB 409.1 är annons nummer 36756 på GnetaGalten.se. Klicka här för att annonsera gratis!
Datum: 2009-01-11 12:33

VAG COM Diagnostik OBD2 kabel

Felkodsläsare för VAG bilar (audi, vw, seat, skoda)

- Passar bilar från år ca 1995 till ca 2005

- Funkar inte på bilar med CAN BUS

- Varan är helt ny

- NYHET! Funkar till vissa volvo modeller med VOL-FCR (se nedan)

Denna kabel är kompatibel med:

VAG-COM

VWtool

VOL-FCR

Med VAG-COM kan man bland annat:

* Göra felsökning

* Släcka service indikator

* Ändra div inställningar i bilen

* Visa information om immobilizer

* + mycket mer.

Med VOL-FCR kan man bland annat:

* Återställa serviceindikationen

* Läsa/radera felkoder på bla motorstyrning, ABS, växellåda, SRS, ECC

* Mer information finns på http://www.ilexa.co.uk

VOL-FCR funkar på följande volvo modeller:

C70 1996-1997

S40/v40 1997-2000

S70/v70 1997-1998

800 1996-

900 1996-

S90/v90 1996-

Innehåller:

1x USB kabel

1x CD med USB-drivrutiner och VAG COM Demo program från http://www.ross-tech.com

Har provat med fcr demo, men några portar har jag inte ändrat. Hur gör man det ?
Har provat med fcr demo, men några portar har jag inte ändrat. Hur gör man det ?

Högerklicka på den här datorn, välj hantera, välj enhetshanteraren, välj portar, ändra betekning porten.

det finns ofta en "read me" fil med programvaran där det står exakt hur du gör men ungefär så är det. Sitter på mac på jobbet så jag har ingen pc framför mig men beskrivningen ovan är ungefär rätt iallafall.

/marcus
Sunmar skrev:Har hittat in till port menyn nu, men vad skall man välja. Skall ju funka via usb port och då skall man väl ha någon sorts usb inställning ?:-/

Kolla att du har comm1 port angivet, mitt program funkar bara på comm1 men det står mer och läsa om det under "about" när du öppnat programmet. /marcus
Har nu provat portarna 1-4 utan framgång programmet hittar inte interfacet. Det står även i anvisningarna att när man installerat programmet och kopplar in interfacet så skall det komma upp ett meddelande att ny maskinvara har installerats och den vägen skall man köra in drivrutinerna för interfacet om jag förstått rätt. Något sådant meddelande har jag inte fått upp utan det bara plingar till i datorn när man kopplar in kabeln, men kan man söka upp den nya maskinvaran någonstans och således installera drivrutinerna ? Därimot när jag kollar på enhetshanteraren och uppdaterar drivrutinerna så är det bästa redan installerat ? Funkar detta med Vista eller borde man använda XP ?
Sunmar skrev:Har nu provat portarna 1-4 utan framgång programmet hittar inte interfacet. Det står även i anvisningarna att när man installerat programmet och kopplar in interfacet så skall det komma upp ett meddelande att ny maskinvara har installerats och den vägen skall man köra in drivrutinerna för interfacet om jag förstått rätt. Något sådant meddelande har jag inte fått upp utan det bara plingar till i datorn när man kopplar in kabeln, men kan man söka upp den nya maskinvaran någonstans och således installera drivrutinerna ? Därimot när jag kollar på enhetshanteraren och uppdaterar drivrutinerna så är det bästa redan installerat ? Funkar detta med Vista eller borde man använda XP ?

Hm, jag förstår vad du menar, den brukar hitta rutinerna som du säger. Har du några drivrutiner på cdn som följer med som du kan installera manuellt?

Jag har kört med XP. Hade vista nån vecka men blev bara trött (det är nog ett ålderstecken är jag rädd för, när man tycker den gamla versionen var bättre.. :P )

Jag kan kolla om jag har några drivrutiner på cd oxå men det tar ett par dar i så fall.

/marcus
Har du testat alla 3 varianter av Vol-fcr?
http://www.ilexa.co.uk/downloads.html?func=select&id=6

Har man en USB anslutning på sitt interface så bör den fungera även med den seriella varianten om Com-port är satt till 1 för det interfacet. Annars så bör någon av de andra fungera.

Att det plingar till när du kopplar in sladden betyder att din drivrutin troligtvis redan är installerad och allt fungerar. Annars kommer det upp rutor om att installera. Om din är utrustad med FTDI chippet kan du ladda ner senaste drivare här
http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM ... tified.zip

OT:
Håller precis på och bygger mig ett eget interface för VOL-FCR som använder sig av FTDI kretsen.
Har inte hunnit testa det riktigt än, men demoprogrammet hittar interfacet iallafall.
Undrar om det är någon här som har en fullversion av FTDI-versionen att "sälja"?

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]