Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Borde vinterdäckslagen ändras från dagens lagkrav till att gälla vid behov?

Jag tycker det är totalt onödigt med ett lagkrav med vinterdäck.
1
3%
Jag tycker kravet på vinterdäck är bra som det är.
32
82%
Jag tycker det borde vara upp till fordonsägaren att avgöra när det är dags för vinterdäck.
3
8%
Jag tycker att kravet borde endast gälla när det är minusgrader.
Inga röster
0%
Jag tycker man kan korta ned kravet på vinterdäck till att gälla endast under januari och februari.
3
8%
Användarvisningsbild
av SvenB
Guligan skrev:Känslig fråga som upprör många när man börjar diskutera vinterhjul.
Jag skulle gärna se att det läggs en extra skatt på dubbdäck, för att täcka kostnader för vägslitage. Den behöver inte vara särskilt hög (kanske 100 kr per nytt däck). De som verkligen vill ha och tror sig behöva dubb köper ändå, men förhoppningsvis väljer fler de dubbfria alternativen.
Tyvärr tror jag inte en hundralapp skulle förändra något. De som, i många fall, köper dubbat gör det för att, som de tror, kunna köra fortare.
av RoadRunner1
Oj då , finns det en vinterdäckslag !?.Nja kör man i de lägst liggande Skånska städerna kring jul med is på vägbanan övertäckt av snö så kör alltför många fortfarande omkring med lättmetallfälgar modell värre och liknande lågprofildäck på dessa fälgar avsedda för sommarvarma dagar.Hmmm , ja ja där ser man.Men polisen då !?.Ja de har väl fullt upp med att jaga fortkörare så slipper de ju stiga ur bilarna om de inte kan bevisa brottet direkt i vinterkylan ha ha ... :D Allt för mer kapital till statskassan oavsett logik naturligtvis :D.
(Själv gillar jag dubbdäcken skarpt på glashala isbelagda vägavsnitt) där det är en roande värld när man i årtionden påtalat för folk att dubbdäcken är säkrast men så fort vägverket börjar lipa och talar om att det kostar pengar i slitage , ja då är dubbdäcken så dumma så och ska helst bort där den livräddande effekten helt plötsligt glömdes bort när det började handla om pengar istället.

Detsamma gäller Diesel bilarna som straffskattas med ett samtidigt jämförbart literpris som bensinen där Etanolbilarna lider av samma symptom och ägarna istället väljer att tanka bensin osv.Det handlar som sagt var inte om vad som är bäst för miljön , människan eller ekonomin för denna medborgare utan om hur mycket våra politiker kan roffa åt sig i form av kapital som de sedan kan lägga på de mest meningslösa projekt.Alltid tyvärr uppbackade av en som vanligt för stor mängd sinnesförvirrade väljare som om och om igen röstar fram stollarna.Ha en bra dag. :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Guligan skrev:Jag skulle gärna se att det läggs en extra skatt på dubbdäck, för att täcka kostnader för vägslitage. Den behöver inte vara särskilt hög (kanske 100 kr per nytt däck).
Har vi inte nog med extraskatter redan? Nej fy f-n.
Användarvisningsbild
av isak
det fattades alternativ i frågan, dubb kontra dubbfritt?
tycker det är väsentligt i dagens debatt. sommard- har helt fel gummiblandning. så det alternativet blir inte bra? personl- har jag kört dubbfritt sista 5 vintrarna och är mycket nöjd! går framför allt tyst vilket värdesätts av mig, greppet är i vissa lägen sämre det brukar vara 2-3ggr säsong det är extremt!
har haft dubb tidigare men det är en falsk trygghet! vid nysnö ex-vis.
isak
av *pettson*
Nu är ju detta ett gammalt inlägg men.. Jag är faktiskt beredd att betala en extra skatt på dubbdäcken. Sålänge alla som åker dubbfritt är beredda att ha dubbla försäkringskostnaden istället, inte för att dom är sämre utan för att du inte gjort ditt yttersta för att rusta dej för säsongen. Det är inte halkan vi ser som vi rustar oss för. Det är halkan som finns där som vi INTE ser. Vägslitage betalar vi idag ordentligt. Fordonsskatten infördes till detta. Idag används dom pengarna som budgethöjare till politikerlöner och till sjukvård skola med mera, men inte vägar. Vill vi ha mera vägunderhåll så får vi kräva att pengar faktiskt går dit.
När vi ändå tar in avgifter kan vi ta och dubbla hastighetsböterna för körningar på våra vägar under vintersäsongen då det är ett otroligt underlåtande av ansvar att faktiskt hänga på vinterdäcken och sen tro att man köra som på sommaren. Att det är 5 minus och torrt på vägbanan betyder inte att däcken man åker på i kombination med miljön (torr men salt vägbana på motorväg till exempel) är hälften så säker som sommartid.
Går vi in forskningsmässigt på http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx och kikar så finner vi det här. Det visar att det är inte så enkelt att peka ut vad som är bra/dåligt, det som värnar miljön kan ända ditt liv. Eller inte.. Beror ju på hur du är, vart du kör, vilken bil du kör, hur du kör, vad du kör på för däck´, billiga/dyra/ testvinnare eller inte? osv osv. Många faktorer. I den miljön där jag befinner mej i så skulle jag ALDRIG inhandla ett par dubbfria däck. Beroende på att vägverket skiter i att skotta vid 15cm snö. Man saltar således istället som om det inte fanns en morgondag. En eller ett par dagar efter när saltet är spätt så har den vägbanan frusit igen och då är det ingen som varesej saltar torrt eller skrapar av isresterna. Kvar är du och en blandning med modd (om det finns salt nog på fläcken) eller knagglig isvägbana. Det är min närmiljö jag köper mina däck efter. :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart är det så *pettson*. Skulle jag ha sådana förhållanden som du har skulle kanske jag också ha dubbdäck. Men då skulle jag också acceptera att inte få köra överallt med dom.
av *pettson*
KKR skrev:Självklart är det så *pettson*. Skulle jag ha sådana förhållanden som du har skulle kanske jag också ha dubbdäck. Men då skulle jag också acceptera att inte få köra överallt med dom.
Men för att ha alternativ då om jag ska acceptera det. Menar du att varje stad kommer ha uppsamlingsplats för dubb bilar då så att vi kan åka buss in i staden eller skifta däck då? Och att dom som ska åka in i min miljö krävs på att sätta dit dubbdäck utanför stan på samma parkering för att inte åsamka försäkringsbolagen högre kostnader än nödvändigt eller att dom är tvugna att ta bussen?.
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev:
Men för att ha alternativ då om jag ska acceptera det. Menar du att varje stad kommer ha uppsamlingsplats för dubb bilar då så att vi kan åka buss in i staden eller skifta däck då? Och att dom som ska åka in i min miljö krävs på att sätta dit dubbdäck utanför stan på samma parkering för att inte åsamka försäkringsbolagen högre kostnader än nödvändigt eller att dom är tvugna att ta bussen?.
Nej riktigt så illa är det ju inte, om du inte skall handla något i en affär på Hornsgatan i Stockholm. Jag förutsätter att det bara är gator där det finns alternativa vägar förbi (t.ex. Hornsgatan) som dubbförbud kommer att införas. Jämför betalvägar på kontinenten. Du behöver inte betala, men då får du åka runt. Men ett dubbkrav, eller som det är i Alperna krav på snökedjor tror jag kanske att de kommuner som ansöker om kan få till stånd på vissa vägar.
av matzen10
Tycker det är lurigt att inte ha någon lag om vinterdäck. Som bekant är vädret inte så stabilt att man kan bortse från nyttan med vinterdäck.
Senast idag såg jag en örebroare som bytte till vinterdäck på sin parkering. Undrar om han åkt på sommarsulor fram tills nu eller inte använt bilen alls den senaste tiden..?

I skåne (och delar av v:a götaland) vet jag att en del av befolkningen anser att vinterdäck inte behövs och därmed kör med sommarsulor året om. Eller värdelösa allrounddäck. Snacka om trafikfaror om de kör med bilen som det ser ut nu (och många kör nog sannolikt).
Det värsta är när den nonschalansen drabbar vanligt, vettigt folk i t.ex. en frontalkrock. Och stjäl resurser från räddningspersonal som borde kunna användas till annat istället.

Nej, en lag kommer vi nog inte ifrån. En skattebetingelse för dubbade vinterdäck kan nog vara genomförbar dock. Inte för att jag gillar skattepålagor men det verkar onekligen som om vi står vid någon form av vägskäl där politiker och lobbyn ändå diskuterar dubbdäckens vara eller inte vara.

/M10
Användarvisningsbild
av bjompa
camaro69 skrev:Larzan, har du glömt bort vad som hände i Södertörn för 2 år sedan?
Det var ju totalt kaos. Nynäshamnsborna har knappast glömt det.

Ja va de då man kunde läsa i tidningen att folk höll på att dö i bilköerna, att de va nån stackare som hade sån tur att han hade en chipspåse i bilen så han fick lite näring iaf, att folk fick lov att bajsa på marken osv. ?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]