Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
De bilar jag har fått airbagen urkopplad på har det kostat ca 800kr och då ingår ett papper du får skriva på som i princip friskriver biltillverkaren (och förmodligen verkstaden) från ansvar. Detta papper har även klistrats in i instruktionsboken och det har meddelats VV (Transportstyrelsen) om att airbagen är urkopplad. Nu är det några år sedan så det kanske har ändrats på någon punkt men varför labba med detta själv? Så dyrt är det inte att få det gjort av en märkesverkstad.
av inli
Jodå, det slutar säkert med att jag får lämna in den till Volvo.

Problemet är att jag är född nyfiken och vill veta varför det inte fungerar med resistor.....

/IL
av Tartryffel
Enkelt svar: Det fungerar med rätt resistor men du ska inte göra så. Och eftersom ingen kommer hjälpa dig med rätt motstånd så kommer det inte att gå att göra så.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av VolvoV7001
Jag bor själv i FInland, och var in till Volvo här och frågade om urkoppling av airbag för passagerarsidan. Där sade de att de inte längre får göra detta alls, bilen är en V70 -01 och att det nog bara är att lägga barnstolarna i baksätet snällt...

Går det att få passagerarairbagen urkopplad på alla Volvo firmot i Sverige ? Isf så hamnar man väl att ta en tur över till grannlandet för "ingreppet" :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Varför inte bara försöka hjälpa trådskaparen med hans fråga?
IStället för att lägga krup på at tman inte får göra det ena o det andra, det VET man säkert redan. De är INTE det man vill ha som svar.
Vill/kan man inte svara på frågan så varför skriva?
Användarvisningsbild
av friedländer
Hej

Motståndet skall vara 2,0 ohm,vet ej om man behöver nån mjukvarauppdatering...
Det man brukar använda är en squib som icke är live men med ett motstånd på 2,0 ohm
Kanske är dumt att exprimentera, :)
//johan
av Tartryffel
greeeken skrev:Varför inte bara försöka hjälpa trådskaparen med hans fråga?
IStället för att lägga krup på at tman inte får göra det ena o det andra, det VET man säkert redan. De är INTE det man vill ha som svar.
Vill/kan man inte svara på frågan så varför skriva?
Därför att man inte vill ha ut hem-airbag-meckade bilar på vägarna. Sen om TS säger att han kopplat ur den eller inte har ingen betydelse. Tråden finns kvar och rätt vad det är så är det nån som låter laddning och kudde sitta kvar, läser tråden och tänker "ah, det går ju att bara sätta dit ett motstånd".
Sen smäller en airbag i ryggen på en bilbarnstol rätt vad det är.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men återigen så svara på hans fråga istället.
Det är det detta forum handlar om.
Det finns mkt som folk gör med sina bilar som kan vara farligt men där hjälper ni minsann till.
Dubbelmoralen kan ni ha för er själva.
Visst jag fattar ditt tankesätt men TS ställde en fråga, den som är kunig o vet hur man gör svarar.
Man kan dra det hur långt som hellst detta.
Hur vet du tex att din bil är safe när det gäller SRS? BAra för att du köpt en ny betyder det då till 1att dom inte gjort fel?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]