Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Min erfarenhet av dieselmotorer på vintern begränsar sig till lastbilar och maskiner som jag nyttjade i lumpen för typ 30 år sedan.
Alla mina privat och tjänstebilar genom åren har varit bensinare. Man har ju kört en och annan diesel som låne eller hyrbil men mest på sommaren...

Men, hur är det med moderna dieslar beträffande kallstart? Ni som bor norr ut, vad är era erfarenheter? Startar de, precis som mina bensinare alltid gjort, klockrent när det är -30°?
Och hur funkar startknappen på V70II 2.4D-175 om det skulle vara tjurigt att få igång maskin? Maler startmotorn på förevigt tills motorn (förhoppningsvis) startar, eller finns det nå'n time-out med i bilden, så att man får ta om efter ett tag?
En annan tanke är vilket som är bäst när det är riktigt, riktigt kallt. Att köra värmaren en stund och hoppas att motorn startar lättare eller att inte köra värmaren för att spara batteriet?

Jag har lite långt till 230V-anslutning på vintern vid min vinterstuga, men bäst är väl naturligtvis att dra ut en lång sladd och ansluta XS25000'an till batteriet och köra värmaren en timme.

När/var går gränsen för "vinterdiesel" på mackarna?

:P
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja det finns en time-out, minns inte men det rör sig säkert om mer än 15 sekunder.
När det är riktigt kallt så förvärmer den en del också, vilket kan te sig i att startmotorn inte drar de första sekundrarna efter man tryckt på start.
Är man för snabb kanske man tror att man missade att trycka, och istället trycker av den igen, istället för att vänta ut förvärmningen.

Sedan får man nog vänta sig att det kan vara ganska lång crank-tid om det är -30. Men starta skall den göra.
Tror inte det skall vara nödvändigt att köra bränslevärmaren.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Eller så kör du värmaren före så att du har en varm motor och kupé när du ska fara iväg :wink: Skonsammast både för dig och bilen
av Lacke
Jag tror också på att man tjänar på att köra värmaren en stund innan man startar motorn, även om man är rädd om batteriet.
Kanske runt 15 minuter om man är osäker på batteriet... vet inte om kupéfläkten startar direkt eller väntar tills kylvattnet uppnått en viss temperatur men fläkten är ju en strömbov!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Falk: Jag skulle råda dig till att köpa ett annat batteri att ha i om du kör ofta i dom temperaturerna, batteriern som medföljer en ny bil är enligt mig inte något direkt kvatlitetsbatteri, köp istället någon form av batteri som dels har bättre djupurladdningsegenskaper, och som klarar av att ge högre startström utan att tappa för mycket spänning.. Fördelen med ett "bra" batteri är att det tar laddning fortare och det är ju för övrigt bra om man kör korta sträckor vintertid..

Med ett bra batteri kan du utan större problem köra med värmaren innan, vilket jag tror är en snäll handling mot din bils motor..
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Kör värmaren varje vardags morgon laddar aldrig batteriet har haft en V70 D5 -02 före dom jag har nu samma där kört värmaren varje morgon före jobb aldrig laddat eller haft slut ström igår hade vi -31 aldrig haft nå problem.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det ska alltid finnas tillräckligt med ström för att starta motorn, värmaren ska inte dra slut på all ström
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Fick på nya D5an jag har My 10 för låg batterinivå men det var en mjukvaru grej den slår i från redan på 13volt så det ska finnas ström kvar det har jag vart in och ändrat. men 08an jag har har gått 6000mil kör värmaren från nov-april alltid startat...
Användarvisningsbild
av leiwi
Givetvis skall du använda värmaren, av två skäl dels för att skona motorn från kallstater men även för din komfort. Du har ju betalt för värmaren så varför inte njuta av att få sätta sig i en uppvärmd bil!
Jag använder värmaren varje dag flera gånger och då redan när det känns lite ruggigt men fortfarande plusgrader.

Är det så att du har tidur till värmaren så är det avresetiden som du ställer in , värmaren startar beroende på utetemperaturen i rätt tid för att du skall ha en behaglig avresa

Bränn och njut!!
Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]

Har bytt nämda del men ingen förbät[…]