Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Hej!
Jag skulle vilja ladda batteriet på min S80 från 2005. Förr i tiden sa man att batteriets anslutningar alltid skulle lossas vid laddning. Nu har vi finare laddare med underhållsladdning, övervakning m.m. Jag har hört något om att man kan ladda upp till en viss strömstyrka utan att losssa batteriet, typ underhållsladdning. Om jag lossar batteriet i något dygn, behöver dagens elektonik lära sig bilen igen eller är alla driftdata lagrade i minnen som ej behöver spänning.
Jag skulle gärna vilja veta vad som gäller.
av Tartryffel
Det är inga problem att lossa batteriet ett dygn (eller längre om du vill det). Det enda du kommer behöva göra är att ställa in klockan igen.
Eftersom det är så enkelt att lossa kabelskorna från batteriet så tycker jag du ska göra det. Skulle det hända något med laddaren under laddningen så kan ju mycket gå sönder.
Användarvisningsbild
av greeeken
Inte farligt att underhålls ladda medans polerna är kopplade.
Ja har min CTEK laddare kopplad konstant under vintern
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har också Ctek laddare i bilen som laddar så fort jag sätter i motorvärmarsladden och har haft så i 4 år, kanonbra och fulladdat batteri alltid.
Användarvisningsbild
av isak
du behöver inte ha en CTEC det duger med vilken som helst!
har själv haft 4AMP laddare permanent inkopplade på mina bilar i 20 år tillsammans med motor o kupekamin. inlagd på stabil B+ på V70N i REM. hatar nämligen batterpoler som ser ut som blombuketter extraljus o allt skit som folk lägger in i många fall utan säkringar!
isak

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]