Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Joo jag såg bilden, mitt såg ungefär så ut också, jag torkar ur det lite då o då utan att demontera förstås....tror nog att många spjäll ser ut som ditt....Freddie
idag vid 4 kallstarten sen jag gjorde rent spjället så gick han väldigt ojämnt på tomgång ca 20-30 sekunder, så problemet är ej fixxat än :(

Lampan verkar dock vilja vara släckt, det är ju positivt. Får ppc läsaren om nån dag, då får vi se om den kan hitta nåt.
Uppdatering av gasspjället kan hjälpa om du inte redan har gjort det.
Kostnad ca. 400:- + arbete
B4B skrev:Uppdatering av gasspjället kan hjälpa om du inte redan har gjort det.
Kostnad ca. 400:- + arbete
Tack för tipset, jag har läst en del om det men är tveksam till att det skulle räcka.. Om jag måste köpa nytt spjäll så måste jag ju uppdatera spjället iaf. Jag fick ett sms om att jag hade fått min ppc läsare, hämtar ut den imorrn och läser av runt kl 21, sen lägger jag in här va den säger.

Jag hoppas att det INTE är gasspjället.

mvh
[quote="wissel"]Hej Vedboden.... jag tycker du gjort ett bra jobb hittills, de orsaker som du tror verkar vara rätt rätt.....gasspjället kan du ju börja med att rengöra lite själv fast försiktigt, ta av "gummislangen" till spjället o ren fin trasa o torka försiktigt är en början, sedan kan det kanske vara idé med en uppgradering av spjällets mjukvara, det behöver inte vara det dyraste alternativet när det spökar.....LMM är ju en likadan historia, jag tog upp mitt på köksbordet och renjorde det försiktigt som faen, det finns spray för detta, kan ju hjälpa det med. Men OM du har någon kompis med PPC felkodsläsare så vore det mitt i prick förstås. lamdasonden är kanske det minst troliga kanske ???? med risk att få på skallen :-)

OM man ska köpa en ny LMM på biltema , Vad heter den då , Har letat efter luftmassemätare, luftmängdsmätare , lmm,utan hitta någon på deras hemsida?

Ändrar mig direkt , gick in och letade på bränslesystem istället för att söka detlajen och då hittade jag den direkt
Hejsan!

Sådär, nu har jag läst av bilen med PPC läsare.

Först och främst så hoppade lampan igång för "fel i bilens avgasreningssystem" när jag åkte till jobbet imorse.

Resultatet av diagnosavläsning:

Jag började med att läsa av felkoderna och dessa fick jag

CCM-0003 Evaporator temperaturgivare
CCM-0003 Evaporator temperaturgivare. För låg signal
CCM-0003 Evaporatortemperaturgivare. För låg signal
CCM-0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal
CCM-0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare
CCM-0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare. Felaktig signal

DDM-0025 Spegelmotor. Urkopplad

CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak. För hög signal. Intermittent fel
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak. För hög signal. Permanent fel

CEM-6A02 Dörr olåst, höger bak
CEM-6A02 Dörr olåst, höger bak. För hög signal. Intermittent fel
CEM-6A02 Dörr olåst, höger bak. För hög signal. Permanent fel

CEM-6A04 Dörr låst, höger bak
CEM-6A04 Dörr låst, höger bak. För låg signal. Intermittent fel
CEM-6A04 Dörr låst, höger bak. För låg signal. Permanent fel

CEM-1D02 Styrenhet, programvara
CEM-1D02 Styrenhet, programvara. Internt fel. Intermittent fel
CEM-1D02 Styrenhet, programvara. Internt fel. Permanent fel
CEM-1D02 Styrenhet. Internt fel

ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal

ECM-91A7 Gasspjällenhet
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91A7 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet. Felaktig signal
ECM-91A7 Gasspjällenhet.Felaktig signal

ECM-261A Adaptiv lambdareglering
ECM-261A Adaptiv lambdareglering. Undre gräns.
ECM-261A Adaptiv lambdareglering. Övre gräns.
ECM-261A Bränsletrycksystem
ECM-261A Bränsletrycksystem. Felaktig signal
ECM-261A Bränsletrycksystem. För hög signal
ECM-261A Bränsletrycksystem. För låg signal

Efter jag fått fram alla felkoder så raderade jag alla felkoder 3 ggr, startade bilen ("fel i bilens avgasreninssystem" lampan slocknar) och kör ca 1km, stänger av och läser av felkoderna igen och får nu endast fram detta

DDM-0025 Spegelmotor. Urkopplad

Är detta inte bra konstigt? inte kan det räcka med att radera alla DTCs? det är ju nåt fel på bilen, men den hittar ingenting?
Jag kommer läsa av några dagar i rad nu och titta om nån DTC återkommer.

Vad tycker ni att jag bör göra? köpa begagnat gasspjäll och be volvo dunka in uppdatering, eller är det inte säkert att det är spjället som är kajko?
Kan det eventuellt vara stiften som krånglar? har inte bytt än, tänkte försöka hålla nere kostnaderna innan jag vet vad det är för fel på bilen.

Så konstigt att den hittade fel på både lamban och gasspjället, men att dom inte kommer tillbaks efter jag raderat dom är väl konstigt?

// Andreas
Tjenna Vedboden. Fick ditt PM :D
Först o främst så är det ju bra att felkoderna drog sin kos.... jag personligen skulle inte hoppa på o byta
några grejer överhuvudtaget.
Men att kolla av samtliga stift o se efter hur tändspolarna ser ut är en god början, 5 stift OM du behöver byta dom
är ju trots allt hyfsat, eftersom dom iaf skall bytas närsomhelst.
Det lutar kanske åt övre/främre Lamdan där förvärmningen kanske är paj men vänta in nya felkoder tycker jag.
Bilen går som en full apa men bara när den är kall ? Om du har kört den riktigt varm och sedan väntar av 1 timme eller så, hur funkar det då ?
Om det är främre Lamdan och förvärmningen har pajat på den så går den bara dåligt vid KALL motor ! Och du kommer på sikt att få en felkod på den !
Jag tycker inte det är konstigt att gamla felkoder i mängd finns i våra bilar, och många av dessa tror åtminstone jag kommer
av att bilen har gått ut till tomt batteri och då händer en massa skit.
Använd bilen som vanligt tycker jag, kör du bara korta sträckor ? Så om du har möjlighet att underhållsladda batteriet så du VET
att det är fullt hela tiden.
Förresten funkar din vänstra backspegel okej ?
det är svårt att gissa här faktiskt.....lugn o is i magen och så småningom får du fram en lösning utan att vräka iväg en massa kosing.
Freddie :D

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]