Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:Nån som vet om bränslevärmaren spar bränsle, dvs hurvida den går på vid låga temperaturen för komfortens skull eller för motorns? Testade åka hem idag utan den påslagen, det blev aldrig varmt i bilen:-) (30 min, snitt 30km/h, bilköer, max hastighet kanske 70 under kort sträcka)
Hur kallt är det där du bor?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
VolvoB20 skrev:
FSandstrom skrev:Nån som vet om bränslevärmaren spar bränsle, dvs hurvida den går på vid låga temperaturen för komfortens skull eller för motorns? Testade åka hem idag utan den påslagen, det blev aldrig varmt i bilen:-) (30 min, snitt 30km/h, bilköer, max hastighet kanske 70 under kort sträcka)
Hur kallt är det där du bor?
-1 :-). Ok, den blev ljummen, men inte blev det några 24 grader jag hade temperaturen på ...
av refbob
Hur gick det med teknikpaket2? När jag beställde min gick det inte att få det.
Får min v70 2.4d summum på fredag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
P1800 skrev: Ska jag tolka kommentaren som att det är en onormalt stor felvisning? Annars skulle jag misstänka en avsiktlig glädjemätare. Förra bilen har jag aldrig räknat förbrukningen på så det kan ju funka i många fall.
Nä, då har du lika kass mätare som de flesta av oss andra, Alla volvodieslar jag har kört har visat tokfel på färddatorn även mitt i sommaren då bräsnlevärmaren definitivt inte varit igång.

En teori jag har är att de beror på Svenska MK-dieslen som har lägre viskositet och därmed flödar snabbare i spridarna vilket ger för låga siffor.

När jag tankar utomlands visar nämligen datorn mera rätt.
av peterpop
Mina första 391 mil, 80% motorväg ca 120-140 värmaren 3-4 ggr i veckan!
0,8 l/mil med automat!
av Tobbev
Nu har jag tankat.

Resultat: 59.98 liter på 79.9 mil = 0.7507 l/mil.

50 mil motorväg i snittfart 100 km/h ungefär, vet inte så noga, resten blandad körning.

Då har jag kört värmaren på tiduret varje morgon och eftermiddag, kanske 12 gånger, vilket borde kostat runt 2(?) liter totalt. Drar man bort dessa 2 liter blir det 0.726 l/mil.

Färddatorn visade ungefär 0.68 l/mil (uppskattat då jag nollställde ett par gånger under tanken). Det ger ca 6.8% mer i verklig förbrukning.

Tänkte bara dela med mig om någon är intresserad :)

Bilen har gått 115 mil ungefär.
av Matzz
Har du kört värmaren 12 gånger full tid går det åt mer än 2 liter , den tar 0.6 liter per timme ,värmaren går 45 min om du tar bilen den tid du ställt uret på.
av Tobbev
Ok, stämmer de siffrorna så har min bil dragit 0.683 l/mil verklig förbrukning, jämfört med 0.68 l/mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av oilburner
[quote
En teori jag har är att de beror på Svenska MK-dieslen som har lägre viskositet och därmed flödar snabbare i spridarna vilket ger för låga siffor.

När jag tankar utomlands visar nämligen datorn mera rätt.[/quote]

Om det flødar snabbare (= mer) igjennom dysene så er vel det før at motoren brukar mer. Kan vel inte fløda mer enn hva motoren førbrukar oansett viscositet på dieselen eller??
Det enda som kan få felvisningen iførbrukningen til å variera mellan två olika typer diesel måste vara i fall det var stora variasjoner på brennverdien på dieselen altså innholdet i dieselen.
Tar jag fel??
av Tobbev
Det är väl allmänt känt att dieselbilar drar mer bränsle med svensk diesel jämfört med t.ex tysk, eller?
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]