Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

matzen10 skrev:
Att du sen inte fattar konflikten i det hela får i allra högsta grad stå för dig!

Allt på internet är inte lagligt.

M V H
--> Matz
Om Forumets eller dess ägare inte på något sett är kopplade till Volvo så Nej då förstår jag inte konflikten.
Om det skulle vara så så ser jag andra konflikter tex reklam för Skruvat. se, vad säger Volvo om detta.

Sedan var det inte tal om att ladda ner eller var hittar man Vadis på nätet, så vad har allt på internet är inte lagligt med frågan att göra.
men alla annan diskuton kring programet är väll fritt fram, det kan ju omöjligt vara olagligt. vad det nu är man vill diskutera???
Nån som kan komma med ett exempel?
Fan vad bra, Anders! Riktigt stort av dig att skriva som du gör, speciellt det med att du vill men inte törs! Kudos! :D

Det som är så korkat med hela den här frågan är ju att VADIS finns där ute och används av väldigt många. Om Volvo skulle "förbjuda" oss att diskutera användandet så kommer ju inte de som har VADIS avinstallera programmet och slänga bort skivan för det!

Många svar här på forumet har nog sitt ursprung i VADIS och det händer ju till och med att folk postar bilder som är tagna direkt därifrån! Så vad leder ett förbud till, jo att användaren som inte lyckas med sin sökning i VADIS ställer en fråga på forumet. Då söker en mer erfaren VADIS-användare i sitt program, får fram svaret och svarar på frågan.

Skulle det inte vara väldigt mycket smidigare om det fanns lite tips att läsa om hur man använder VADIS så kan alla de som varit så olydiga att de skaffat sig detta program själva hitta det de undrar över? :D
Vi hade ju nyligen en helt galen tråd om hur fort en turbovolvo ska kunna köras. Trådskaparen hade köpt en sådan och på vägen hem testat toppfarten! Han var besviken att den inte gick över 250 km/h!! :-O) I den tråden var det många som hejade på honom och tipsade om diverse sätt för honom att få bilen att gå ännu fortare.

Det är här dubbelmoralen kommer in lite...det är ok att diskutera var, hur och när man kan köra i extremt höga hastigheter på allmän plats (och hur man gör för att köra ännu snabbare) men hur man gör med VADIS är tabu.

Fast det är klart, forumet riskerar inga repressalier från Volvo om trådar där hastigheter med fara för liv och lem diskuteras... :mrgreen:
Brainy skrev:Hej igen.

Detta är en mycket svår fråga där jag kan tänka mig argument både för och emot.
Ett stort argument oavsett om det är "lagligt" att diskutera det här eller ej är att vi vill hålla oss på god fot med Volvo. Precis som vi inte heter volvoland längre utan har bytt namn till jagrullar.
Förstår att ni inte vill trampa Volvo på tårna alltför mycket, är ju en balansgång det där.

Lite OT iofs men hur tänker ni när det gäller programvaruoptimering från nån annan än Polestar, det är ju olagligt att modifiera en helhetsgodkänd bil och på forumet bistås det med hjälp om vilken trimmare man ska undvika eller välja osv. Det är programvaror som modifieras utan Volvos godkännande även om man köper det av en firma. Iofs så är det ju den enskilde ägaren som får ta en förlust om skador uppstår och Volvo vägrar åtgärda det via garanti, så för Volvos del är det ju iofs en förtjänst. :D

Jag gissar på att från eran sida så dras gränsen när det kan ske en ekonomisk förlust eller annan negativ publicitet för Volvo vilket jag inte ser som något konstigt. :)
I fallet Vadis så trodde jag att det som finns att köpa både i Sverige och USA var lagliga versioner. Är det så att det är licensierat och licenserna upphört så är det väl å andra sidan en fråga om upphovsrätt och i så fall så finns det väl inga lagliga versioner heller.

Sorry för OT.
Det svar jag fick från volvo idag var att det var ytterligare en knivig fråga (som vanligt när dom kommer från mig ;))
Frågan är vidareskickad till volvos juridiska avdelning och vi kan inte vänta oss något svar före julhelgen.

Bosa: Mjae, nog har väl t.ex. BSR några etanoltrim som det går att regbesiktiga med?
Men jag håller med, svår balansgång och att vi inte vill klampa volvo på tårna i onödan stämmer alldeles utmärkt. Det är det bara forumets medlemmar som kommer förlora på i slutändan, tyvärr.

Jag hoppas vi får ett ja från dom.
Återkommer när jag fått svar.
tror inten mer än polestar har lagliga trim, det är väll ingan anna som fått loss rätt papper från volvo.
Jag kan garantera att polestar trimmen är dom enda som inte fördärvar garantin på bilarna (tänk på att man har avgasgaranti i 5år 8000 mil
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]