NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Kört dryt 52 mil på 2 dagar med min T5 och enligt färddatorn OM jag hade fortsatt köra långa sträckor så kommer jag 40 mil till. Så den går att köra snålt men så fort det blir minsta lilla ojämnheter i körningen så drar den dryga litern. Har fan fått upp färddaorn till 1050 km kvar till tom tank:D Körde ca 72 mil tror jag på 57 liter och det var blandad körning men mest landsväg.
av erc
rosenlorden skrev:Trodde det bara var 2 års nybilsgaranti och 3 års gratis vagnskada?
Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2008. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.

EDIT: blandade ihop åren i all iver. Min nollnia är tillverkad och uttagen semsommaren 2008.
Senast redigerad av 1 erc, redigerad totalt 0 gånger.
av erc
Efter en snabb sökning på bytbil.com verkar det som om det begärs ca 155000 - 160000 för begagnade 1.8F av modellår 2009 som rullat några tusen mil. Med stor sannolikhet som hyrbil. Jag hade verkligen tagit mig en funderare på att slå till på en fabriksny istället för 190000. Skattefrihet i fem år (även om du inte har den själv i fem år är det alltid ett trevligt argument när du säljer bilen).
Användarvisningsbild
av supersonic
johan086 skrev:Hej!

Jag är på gång att köpa min första egna bil och har bestämt mig för en V50. Den får max ha gått 12 000 mil och vara ok utrustad. (Minst Kinetic-paket). Jag kör 2000 - 2500 mil per år. Jag kör mest landsväg och motorväg. Jag kommer att ha bilen i ca 3 år.

Maxgränsen har jag satt till 150 000 kronor.

Problemet är att välja motor. Jag har provkört Drive men den blir svårt att ha råd med. Tänkte då att 2,0D kunde vara ett alternativ men jag blev faktiskt lite besviken efter provkörningen. Gott om kraft men ganska så osofistikerad motor men mycket ljud och knatter. Förbrukningen (0,87) under min provtur imponerade inte heller. Då körde jag ca 50 % stadsskörning och 50 % landsväg. Ni som har en, vad drar den? Jag har också blivit lite avaskräckt av service-kostnader på dieselbilarna med partikelfilterbyte och allt vad det innebär.
Jag har aldrig kommit över 0,67 med min! Jag kör INTE snålt. :twisted:
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Kört dryt 52 mil på 2 dagar med min T5 och enligt färddatorn OM jag hade fortsatt köra långa sträckor så kommer jag 40 mil till. Så den går att köra snålt men så fort det blir minsta lilla ojämnheter i körningen så drar den dryga litern. Har fan fått upp färddaorn till 1050 km kvar till tom tank:D Körde ca 72 mil tror jag på 57 liter och det var blandad körning men mest landsväg.
Wow :shock:
Körde du i 60 km/h på 5:ans växel konstant ? :mrgreen:

Jag får aldrig över ~70 mil till tom tank samt kommer aldrig längre än.. hmm, ja en cirka 50 mil på full tank :P
Användarvisningsbild
av Fellow
opA skrev: Wow :shock:
Körde du i 60 km/h på 5:ans växel konstant ? :mrgreen:

Jag får aldrig över ~70 mil till tom tank samt kommer aldrig längre än.. hmm, ja en cirka 50 mil på full tank :P
Snarare runt 95km/h och motorbromsa så mycket det går. Varvar man lågt så drar den fan inte mycket. Men min färddators förbrukning / medelförbrukning litar jag inte på. Medelförbrukning har jag nu 0.7 l milen.
av Aquila
Kör själv 2.0D och den drar i normala fall ungefär 0.57-0.58, som jag kör (mest landsväg, något lite i stan). Om jag kör lite mer på motorväg går förbrukningen upp till ca 0.61. Det mesta jag lyckats få upp snittförbrukningen till är 0.89 i stadstrafik med tungt släp efter.

Om 2.0D jämförs med D5 så drar D5 lite mer bränsle, är lite dyrare i skatt men har längre serviceintervall och ett partikelfilter som inte behöver fyllas på med additiv. En kalkyl mellan D5 och 2.0D kan mycket väl falla ut till D5:ans fördel.
Användarvisningsbild
av SvenB
erc skrev:
Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2009. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.
Det där låter konstigt. Varför i herrans namn inregistrerar någon en bil i september 2008 och inte tar den i trafik förrän ett år senare? För om Volvo säljer en bil så är det inte datumet då den förregistrerades som gäller utan när den tas i trafik första gången som gäller när det handlar om garanti.
Användarvisningsbild
av supersonic
Aquila skrev:Kör själv 2.0D och den drar i normala fall ungefär 0.57-0.58, som jag kör (mest landsväg, något lite i stan). Om jag kör lite mer på motorväg går förbrukningen upp till ca 0.61. Det mesta jag lyckats få upp snittförbrukningen till är 0.89 i stadstrafik med tungt släp efter.

Om 2.0D jämförs med D5 så drar D5 lite mer bränsle, är lite dyrare i skatt men har längre serviceintervall och ett partikelfilter som inte behöver fyllas på med additiv. En kalkyl mellan D5 och 2.0D kan mycket väl falla ut till D5:ans fördel.
Plus att D5 är snabbare och låter fränare. Den är dock tyngre och har hårdare bussningar i framvagnen medan 2.0D är en ganska lätt 2-liters diesel så den blir lite roligare chassimässigt. Vikt dödar körglädje generellt sett. Men 12000 milsservicen ska vi inte tala om, den är snordyr till 2.0D. För att inte tala om 24000-mil!! Partikelfiter + Kamremsbyte....

D5 är dock dyrare att köpa in.

Hur man kan köra 1.8F och påstå att man är nöjd, det köper inte jag i alla fall. Jag väljer 1.6D alla dagar i veckan före den motorn och det säger ju en del :roll:
Användarvisningsbild
av SvenB
supersonic skrev:
Hur man kan köra 1.8F och påstå att man är nöjd, det köper inte jag i alla fall. Jag väljer 1.6D alla dagar i veckan före den motorn och det säger ju en del :roll:
Det är väl tur att inte alla tänker lika. Och du det är inte ett dugg svårt att säga att man är nöjd med 1,8 F, jag sa det alldeles nyss. Det är dessutom sant. Och jag har stor erfarenhet av bilar, haft 54 st. Både bensin, diesel, motorgas (på 80-talet) och nu etanolbil.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]