Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Tänkte att eftersom iaf. min erfarenhet av bilhandlare oavsätt märke är väldigt negativ så skull jag berätta om en positiv erfarenhet. Det är främst attityden som jag har problem med.

Köpte ju min bil för några veckor sedan och den tidigare ägaren hade kört emot något så det var repor på bakdörren. De var inte djupa men syntes ändå tydligt, vilket jag var medveten om när jag köpte bilen.

Jag var av en annan anledning inne på Brandt i Vänersborg och frågade en kille där vad de tog för att lackera om dörren alternativt maskinpolera den om det var möjligt. Han gick med och kikade på repan och sa att det går nog att polera bort men vi gör inte det här, utan bara på våra egna bilar. Men kom runt när du är klar med det andra så skall jag kolla lite på det. Så det slutade med att 2 personer engagerade sig i min repa och provade olika medel/maskiner tills den var borta. Eftersom de bara jobbar internt så kostade det inget. Nu är det inte det att det var gratis för så kan man ju inte jobba alltid men att de engagerade sig tycker jag var en underbar upplevelse. Dessutom kan jag garantera att den halvtimmen kommer de med råge att tjäna in på mig eftersom jag kommer att komma tillbaka. Så de tjänar på att ha den inställningen.
Det skall tilläggas att jag inte köpte bilen hos dem.

Så jag kan rekommendera Brandt, medans ex. vis BMW Group i Göteborg är helt värdelösa from den dagen man köpt bilen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Roligt att höra!

Själv slänger jag väl in en ros till bilmetro i sandviken (hämtade ut en passat där i veckan) mycket trevligt bemötande och när det visade sig att navin inte hade svenska som språk så engagerade sig säljaren verkligen i att försöka lösa det.

Inte en volvoåterförsäljare men med den inställningen kan jag tänka mig att även verkstaden är bra :)

/Anders
av Mikael G
Eftersom jag är lite i branchen så kan jag säga att en slant till fikabröd är grymt uppskattat i såna situationer. Det är ofta man gör såna grejer och kunden blir jättenöjd, men det enda tacket man får är en klapp på axeln.
Användarvisningsbild
av VS60
Mikael G skrev:men det enda tacket man får är en klapp på axeln.
Inte det, det tacken man får att kunder återkommer senare till samma ställe, + kommer han att berätta för sina kompisar och bekantar om varmt bemötande, en nöjd kund = 10 kunder till.
Det förekommer inte så oftast här i Sverige att man får någonting gratis, servis, eller någon slags små reparation, men det förekommer i övriga Europa och i USA, bara för att locka kunder, men vi har ju så många monopol och så höga skatter så det ju svårt att konkurrera med stor jätte bolag som Volvo eller någon annan bolag.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Användarvisningsbild
av kez_style
hmm just brandt i vänersborg visade helt fel inställning mot mig... fick vänta nästan 30 min för en försäljare o när den kom så ringde säljarens mobil hela tiden och sedan gick han ut för att hjälpa en annan då stack jag därifrån och åkte till lilla edet.
Bilia i lilla edet visade rätt inställning och en beställning på bil blev klart inom 15 minuter...

så det är lite olika för olika men d va roligt att höra att d gick bra för dig :)
Användarvisningsbild
av VS60
kez_style skrev:hmm just brandt i vänersborg visade helt fel inställning mot mig... fick vänta nästan 30 min för en försäljare o när den kom så ringde säljarens mobil hela tiden och sedan gick han ut för att hjälpa en annan då stack jag därifrån och åkte till lilla edet.
Bilia i lilla edet visade rätt inställning och en beställning på bil blev klart inom 15 minuter...

så det är lite olika för olika men d va roligt att höra att d gick bra för dig :)
Det var tråkig för dig.
Säljare vem är säljare, det är en person som säljer företags tjänster och han eller hon måste vara ansikte utåt för företag, men i det flesta fall förekommer det, att det känns att de ointresserade att hjälpa eller representera det företag de jobbat åt.
I varje yrke finns regler eller snarare sagt etikett hur man ska uppföra sig, och just yrke som säljare har man större krav på sig. Man måste ge servis för kunder att de ska återkomma till samma ställe om och om igen, så man blir inte arbetslös eller får sparken till slut.
Men som synd i många fall har jag lagt märke till, att de personerna (säljare), ej behöriga för deras jobb.(undrar vart hittar man de)
Det vad jag vill säga att de inte kan uppföra sig på proffs sätt, det gäller förstås inte alla men det förekommer mer och mer.

Användarvisningsbild
av Brainy
kez_style skrev:hmm just brandt i vänersborg visade helt fel inställning mot mig... fick vänta nästan 30 min för en försäljare o när den kom så ringde säljarens mobil hela tiden och sedan gick han ut för att hjälpa en annan då stack jag därifrån och åkte till lilla edet.

Hehe jo det där känner man ju igen. När passaten som jag nämnde ovan skulle beställas så var det först sagt att företaget skulle köpa 2st ford mondeo. In på Volvo för att få en offert och sen beställa, en vecka senare så har fortfarande ingen kommit, telefonsamtal till säljaren som lovar att skicka en, en vecka senare så har det tagit för lång tid och det bestäms att det ska bli passat istället. In på bilmetro här i stan, efter att ha försökt fått kontakt med en säljare i närmare en halvtimme så blir det bilmetro i sandviken istället där affären med 2st bilar beställda är klara inom en halvtimme.

Skillnad på bilhandlare o bilhandlare. Ska jag köpa bil privat så har jag märkt att det lönar sig att ha tjejen med, då kommer säljarna fram direkt. Vet inte om jag utstrålar ett seriösare intresse då :shock:

/Anders

/Anders
av matzen10
Jag hade oxå ett mycket positivt möte * flera när jag köpte min förra AWD hos HansPerssonBil i Köping.
Jag visste redan vad jag ville ha för modell och kulör när jag kom in till säljaren. Men han ville absolut reda ut varför, hur stor familjen är, ändamålet med bilen, servicekostnader, tänkbara svagheter som var typiska för modellen o.s.v. Detta informerade han mig om självmant (det mesta iaf).
Han gjorde oxå jämförelser med S80 och V70 framförallt, men även lite till S40. Allt för att vi skulle få den mest ändamålsenliga modellen, antar jag.
Det kändes tryggt och seriöst! Jag hade förståss läst på så gott jag kunnat via AMS och Teknikens Värld innan jag åkte dit.

Mitt senaste inköp av AWD, i februari, var hyffsat bra, men inte alls på samma nivå. Å andra sidan var det inte hos en auktoriserad Volvoåterförsäljare heller.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Jensen
Det med att hitta rätt handlare är inte alltid så lätt, person X går in på
Brabil och får ett bra bemötande och går därifrån nöjd, person Y går in på samma ställe, tycker inte att han blivit schysst behandlad går därifrån och är väldigt besviken.
Samma ställe helt skilda uppfattningar, ibland så blir det så.
Alla människor är olika och har olika uppfattningar om hur saker och ting skall gå tillväga.
Tyvärr så finns det fortfarande säljare som är nonchalanta och dryga och har en massa förutfattade meningar om kunderna, men då dom flesta säljarna inom bilbranschen går på provision så är det bara säljarn själv som förlorar på detta beteende.
Sen så finns det kunder som många gånger tycker att det stället är ett riktig skitställe bara för att man t.ex fått ett för lågt inbytespris.
Många tycker att man automatiskt skall få röven slickad av säljaren bara för att man går in i en bilhall, vad är rätt vad är fel???
Tyvärr så finns det väl inget bra svar på det.
Användarvisningsbild
av VS60
Jensen skrev:Det med att hitta rätt handlare är inte alltid så lätt, person X går in på
Brabil och får ett bra bemötande och går därifrån nöjd, person Y går in på samma ställe, tycker inte att han blivit schysst behandlad går därifrån och är väldigt besviken.
Samma ställe helt skilda uppfattningar, ibland så blir det så.
Alla människor är olika och har olika uppfattningar om hur saker och ting skall gå tillväga.
Tyvärr så finns det fortfarande säljare som är nonchalanta och dryga och har en massa förutfattade meningar om kunderna, men då dom flesta säljarna inom bilbranschen går på provision så är det bara säljarn själv som förlorar på detta beteende.
Sen så finns det kunder som många gånger tycker att det stället är ett riktig skitställe bara för att man t.ex fått ett för lågt inbytespris.
Många tycker att man automatiskt skall få röven slickad av säljaren bara för att man går in i en bilhall, vad är rätt vad är fel???
Tyvärr så finns det väl inget bra svar på det.
Som jag skrev tidigare i varje yrke finns det regler och etikett hur ska man uppföra sig.
I yrke som säljare har man större krav på sig, eftersom man jobbar med kunder, i servis inriktad bransch.
Att slika kunds röv behöver man inte, men man behöver uppföra sig på proffs sätt som säljare.
Att prata i mobil när man står med kunden – godkänd ej
Att springa som lopp fram och tillbacka – godkänd ej
Och massa andra saker.

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]