Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Tänkte sätta på slitsade skivor på min Volvo 850 Turbo 94a.
Men jag har aldrig hört något om Biltemas slitsade skivor. Så ni som verkligen
prövat dom kan väl skriva hur kvalitén är och så. Ni andra som bara tycker
biltema är dåligt för de är billigt behöver inte svara.

Vänliga häls. BamZe
av *pettson*
Jag anses väl partisk. Men jag har monterat det på 5 bilar plus min egen. Den som gått längst har rullat 2000 mil just nu, inga problems om man kör in skivorna som det är tänkt med ALLA skivor.
Användarvisningsbild
av BamZe84
*pettson* skrev:Jag anses väl partisk. Men jag har monterat det på 5 bilar plus min egen. Den som gått längst har rullat 2000 mil just nu, inga problems om man kör in skivorna som det är tänkt med ALLA skivor.
Hur "kör in skivorna" gör man då ?
Okej, låter ju som de håller god kvalité då...
Användarvisningsbild
av BamZe84
*pettson* skrev:Sök på ämnet, har avhandlat detta ett antal ggr.
Grattis!
Användarvisningsbild
av Nexus
jag är skepptisk till deras skivor då mina nya bak från biltema slår från dag ett jag monterade de.Har monterat många skivor i mina dagar och aldrig fått detta problem tidigare.
av *pettson*
Grammse skrev:jag är skepptisk till deras skivor då mina nya bak från biltema slår från dag ett jag monterade de.Har monterat många skivor i mina dagar och aldrig fått detta problem tidigare.
:-)-) Tajm att som erfaren mekaniker gå till botten med problemet. Om dom slog från dag ett. VAD är problemet och hur åtgärda :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Biltemas skivor är utmärkta. MEN dom kräver inkörning precis som alla bromsskivor egentligen ska ha.. Alltså inga tvärnitar och bromstester innan skivorna fått värmas upp sakta men säkert. Det tar runt 30-50 mils normal körning att köra in skivor men sen är det kalas.
Det är nu inte unikt för biltemas utan det gäller alla skivor som inte är *förbakta* Alltså svarvade-upphettade- svarvade igen.
Den som struntar i det får ofta skeva skivor som ett brev på posten.. OCH sen skyller man på skivorna och på det där j-la företaget man köpte dom på.. Trots att man själv inte utfört det man ska..
Allt är nytt ok skivor klossar.Har noga gjort rent navet innan montering av skivan.ingen häftig inbromsning på 20-30 mil.Kännde vid första försiktiga inbromsningen från 70Km/h att det slog lite svagt i pedalen. Och det är ju bak det handlar om ,där är ju inte bromskraften så stor.Ingen tror mig så ska upp med de i svarven för se hur mycket de slår.Reklamera koster mera i bensin
av *pettson*
Grammse skrev:
Biltemas skivor är utmärkta. MEN dom kräver inkörning precis som alla bromsskivor egentligen ska ha.. Alltså inga tvärnitar och bromstester innan skivorna fått värmas upp sakta men säkert. Det tar runt 30-50 mils normal körning att köra in skivor men sen är det kalas.
Det är nu inte unikt för biltemas utan det gäller alla skivor som inte är *förbakta* Alltså svarvade-upphettade- svarvade igen.
Den som struntar i det får ofta skeva skivor som ett brev på posten.. OCH sen skyller man på skivorna och på det där j-la företaget man köpte dom på.. Trots att man själv inte utfört det man ska..
Allt är nytt ok skivor klossar.Har noga gjort rent navet innan montering av skivan.ingen häftig inbromsning på 20-30 mil.Kännde vid första försiktiga inbromsningen från 70Km/h att det slog lite svagt i pedalen. Och det är ju bak det handlar om ,där är ju inte bromskraften så stor.Ingen tror mig så ska upp med de i svarven för se hur mycket de slår.Reklamera koster mera i bensin
Får jag tippa?.. En kärvande kolv i ett ok. men det är en gissning..
Men helt rätt upp med dom och kika. Och REKLAMERA om det är fel. Kräv dom på bränsleersättning. Man får inte bättre produkter av att det är tyst. :-)-)
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]