Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:Vadis har aldrig varit till salu vad jag vet så det innebär i praktiken att ALLA användare är olagliga från start då det enligt min mening är "stöld" av programvara.
Att inneha Trimboxar, Xenon osv är lagligt....finns ju tillfällen där du får använda dessa saker.
Hur menar du nu, varför är alla användare olagliga, det måste väl finnas hundratals om inte tusentals lagliga Vadis som har köpts, använts och betalats med reda pengar av alla Volvoverkstäder innan man gick över till Vida.
Om VADIS är som jag minns det så är alla versioner ute idag "olagliga" eftersom licensenerna gått ut. Man betalade inte för skivan utan för rättigheterna att använda programmet och den sista licensen har väl gått ut för länge sedan kan jag tro. Har i alla fall hört att man måste ställa tillbaka datorklockan för att det skall gå att köra programmet eftersom giltighetsdatumet passerats.

Det finns en fara i att lita för mycket på gamla mjukvaror dessutom, det är rätt mycket som inte stämmer längre i VADIS då det kommit nya metoder, updateringar och inte minst detaljnummer. Men visst finns det en hel del att hämta ur programmet...

/Thomas
Fungerar ypperligt utan att ställa tillbaka klockan.

Sedan så är det som sagts en gammal programvara, i min värld bör inte Volvo har något intresse av detta. avskrivet sedan länge bör det också vara.
Vad är det för ver. som legat ute på blocket ,stulna eller piratkopierade?? Skulle inte tro något av det men här gissar jag bara.

Och att det inte får diskuteras här tycker jag är rent löjligt.
Gelis skrev:Och att det inte får diskuteras här tycker jag är rent löjligt.
Det är ju inte fastlagt än av Webbis & Admin:s. Några rader upp framgår att det ska tas en intern diskussion innan beslut fattas. :roll:

Att du sen inte fattar konflikten i det hela får i allra högsta grad stå för dig!

Min egen teori är att representanter för sveriges bästa och största Volvoforum inte på något vis vill ha diskussion kring handhavandet av VADIS därför att det är allmän kännedom att flera införskaffat en olaglig kopia av programmet (vilket tidigare avspeglat sig i användares texter). Så för att behålla sin integritet och status behövs säkert en riktig genomkörare i frågan. Enligt min egen teori då.

Men precis som jag skriver på sida 1 kan det finnas skäl till öppningar ändå. Har dock ingen uppfattning huruvida det är tungt vägande eller inte. Samtidigt finns det uppenbara skäl att inte diskutera VADIS av upphovsrättsliga skäl.
Allt på internet är inte lagligt.

Annat exempel: Det har, för flera år sedan om jag inte missminner mig, diskuterats hur man på lämpligaste sätt bör vinkla sin historia för att på så sätt få försäkringsbolaget att betala ut ersättning vid olycka. Olyckan var självförvållad men hjälpen skulle bestå i hur man kunde få det att se ut som annat. (undviker med vilje detaljering..)
*Slam* *Dunk* sa det i papperskorgen med den tråden ;-)

Så det är inte löjligt att vilja framstå som seriös men däremot kan det behövas policybeslut som dessutom kan appliceras på andra ämnen än just VADIS.

M V H
--> Matz
matte75 skrev: Nä, det har Volvo inte, men jag menade kanske verkstäder typ Bilia och andra Volvo-återförsäljare. Lämnar man in bilen där så är det kanske högst sannolikt att verkstaden använder Volvos egna original delar. Vilket jag inte tror att många "hemma-mekare" gör. Dom handlar väl oftast på Mekonomen, Biltema och andra lågris-ställen. Bara vad jag tror.
Andvänt inte ordet Lågpris & Mekonomen i sammam mening... Mycke sv det dom säljer kan du köpa billigare orginal!
Självklart ska man få diskutera VAdis, finns inga hinder för det.

Men om någon försöker göra nåt olagligt, så ska detta stoppas.

som exempel så är det rätt många år sedan verkstäderna slutade andvände detta program, så ingen anställd har nån nyta av at diskutera sitt andvändande här. på samma sätt så är jag övertygas om at den anställda har redan den kunskapen man behöver & om så inte är fallet så får man utbildning på arbetsplatsen på arbetstid.
Så det är svårt att diskutera nått lagligt runt detta program.

Ni som köpt programet lagligt kan ju kolla i andvändarhandboken hur man loggar in & ändrar rätigheter över vad som ska visas m.m. vad mer vill ni diskutera? (hur man kustumiserar bilderna på bilarn??? ja det går faktiskt ganske enkelt att göra)
Hej igen.

Detta är en mycket svår fråga där jag kan tänka mig argument både för och emot.
Ett stort argument oavsett om det är "lagligt" att diskutera det här eller ej är att vi vill hålla oss på god fot med Volvo. Precis som vi inte heter volvoland längre utan har bytt namn till jagrullar.

Jag har mailat till volvo för att höra om deras ståndpunkt, därmed inte sagt att vi kommer att följa ett nej från dem om vi får ett riktigt bra argument för varför vi ska diskutera det här på forumet.

Problemet är dels att det hävdas att det inte går att ha en laglig licens av vadis ens för en verkstad då alla licenser är utgångna. De som köps på blocket måste ni ju ställa tillbaka klockorna i datorn för att använda -> de verkar inte särskilt lagliga ;)
Och då diskuterar vi något som ändå ingen här "ska kunna använda lagligt".

Jag vill säga ja, men jag törs faktiskt inte ??:-/

Jag har ställt flera frågor till volvo, bl.a. om det som privatperson idag går att få tag på en laglig licens, t.ex. genom att köpa från en verkstad.
Om samtliga licenser som sålts under åren idag är olagliga för att dom har gått ut i tid.
Om de tycker att det är ok att vi diskuterar det här på forumet oavsett.

Jag avvaktar svar från Volvo och tills dess eller att vi moderatorer kommit överrens så säger vi nej till att hjälpa varandra med hur vi ska göra för att få fram rätt information ur vadis.

Fortsätt gärna skriva argument för och emot i denna tråd så vi senare kan ta ett slutligt och välgrundat beslut.

mvh
Anders
Vad är det man vill diskutera ??? jag förstår inte vad som kan vara värt att diskutera kring programmet???
Har man väl fått igång prgramet så funkar ju allt, vad fins det då att fråga om???

det enda som man kan ha frågor om är ju hur man får igång piratkopiorna? eller jag jag fel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]