- ons 16 dec 2009, 15:02
#354075
Hej!
Jag är på gång att köpa min första egna bil och har bestämt mig för en V50. Den får max ha gått 12 000 mil och vara ok utrustad. (Minst Kinetic-paket). Jag kör 2000 - 2500 mil per år. Jag kör mest landsväg och motorväg. Jag kommer att ha bilen i ca 3 år.
Maxgränsen har jag satt till 150 000 kronor.
Problemet är att välja motor. Jag har provkört Drive men den blir svårt att ha råd med. Tänkte då att 2,0D kunde vara ett alternativ men jag blev faktiskt lite besviken efter provkörningen. Gott om kraft men ganska så osofistikerad motor men mycket ljud och knatter. Förbrukningen (0,87) under min provtur imponerade inte heller. Då körde jag ca 50 % stadsskörning och 50 % landsväg. Ni som har en, vad drar den? Jag har också blivit lite avaskräckt av service-kostnader på dieselbilarna med partikelfilterbyte och allt vad det innebär. D5 har jag inte provat men den blir väl väldigt dyr med skatten?
Sedan har jag funderat på 1,8F. Jag skall köra den till helgen men jag är rädd att jag inte tycker att den räcker till kraftmässigt. Ekonomiskt känns den också tveksam med hög förbrukning och korta serviceintervaller. Sedan verkar det vara högt motorvarvtal på motorväg vilket kanske kan bli irriterande i längden? Fördelen är väl att man kommer undan dom fossila bränslerna.
Nu har jag också funderat en "förbjuden" tanke...en T5 vore kanske trevligt...? Kan den gå snålt om man kör försiktigt? Inte så dyr i skatt jmf D5 men ändå fin fart. Jag är dock lite skeptisk till att köra en ren bensinbil. Känns som det kan bli dyrt när regeringen gör som dom vill med skatterna.
Vad tycker ni jag skall satsa på? Skall jag komma över mina tveksamheter om 2,0D och satsa på en sån? Eller skall jag köra på en 1,8F tills Drive har kommit ner i ok prisklass?
Jag är på gång att köpa min första egna bil och har bestämt mig för en V50. Den får max ha gått 12 000 mil och vara ok utrustad. (Minst Kinetic-paket). Jag kör 2000 - 2500 mil per år. Jag kör mest landsväg och motorväg. Jag kommer att ha bilen i ca 3 år.
Maxgränsen har jag satt till 150 000 kronor.
Problemet är att välja motor. Jag har provkört Drive men den blir svårt att ha råd med. Tänkte då att 2,0D kunde vara ett alternativ men jag blev faktiskt lite besviken efter provkörningen. Gott om kraft men ganska så osofistikerad motor men mycket ljud och knatter. Förbrukningen (0,87) under min provtur imponerade inte heller. Då körde jag ca 50 % stadsskörning och 50 % landsväg. Ni som har en, vad drar den? Jag har också blivit lite avaskräckt av service-kostnader på dieselbilarna med partikelfilterbyte och allt vad det innebär. D5 har jag inte provat men den blir väl väldigt dyr med skatten?
Sedan har jag funderat på 1,8F. Jag skall köra den till helgen men jag är rädd att jag inte tycker att den räcker till kraftmässigt. Ekonomiskt känns den också tveksam med hög förbrukning och korta serviceintervaller. Sedan verkar det vara högt motorvarvtal på motorväg vilket kanske kan bli irriterande i längden? Fördelen är väl att man kommer undan dom fossila bränslerna.
Nu har jag också funderat en "förbjuden" tanke...en T5 vore kanske trevligt...? Kan den gå snålt om man kör försiktigt? Inte så dyr i skatt jmf D5 men ändå fin fart. Jag är dock lite skeptisk till att köra en ren bensinbil. Känns som det kan bli dyrt när regeringen gör som dom vill med skatterna.
Vad tycker ni jag skall satsa på? Skall jag komma över mina tveksamheter om 2,0D och satsa på en sån? Eller skall jag köra på en 1,8F tills Drive har kommit ner i ok prisklass?