Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
har sett att det finns många trådar om detta ämne men inte någon som passar in på mitt problem
det är så att värmaren inte startar trots fungerande vattenpump och bränslepump jag har kollat glödstiftet och gjort rent flamvakten men ändå vill den inte.
Det ända som händer är att kupefläkten hoppar igång men värmaren är stendöd kan det vara en trasig flamvakt
eller hela styrenheten som gått sönder?
av blueride
Hej, jag har ingen koll på vilken värmare det sitter i en v70, är det den runda rostfria termosen eller har den nåt nyare.

Har du testat bränslepumpen, dom brukar packa ihop ibland.

/marcus
av zäta
Sitter värmaren under bilen och innanför höger bakhjul?
Har du haft loss värmaren från bilen och tagit isär den ?

Har du loss den så kan du köra den lös med en provisorisk vattendunke och bensinflaska + ett bilbatteri, jag brukar göra det när jag fixar med min värmare.
OBS man får inte köra den utan vatten för att då kan överhettningstermostaten lösa ut och den återställer sej INTE själv!
Den kan även lösa ut om man inte har luftat värmeren riktigt när man har haft loss den från bilen!.
Har du kollat överhettningstermostaten på din värmare?
Den sitter innanför en gummiplugg på ståltermosen intill glödstiftet?
Tyvärr är pluggen riktad uppåt när värmaren är monterad i bilen och det betyder att du måste lossa värmaren och vika ner den eller ta loss hela värmaren från bilen för att kunna komma åt den pluggen.

Vilka färger är det på kablarna från värmaren vid kontaktsyckena som finns inuti tröskelbalen?

Det ena kontakstycket har 2 ledningar som är en röd och en svart.
Har det andra kontaktstycket en gul och en grön?? eller är det andra färger?
av palmhall1979
det är den runda ståltermosen och jag har lagt ström på bränslepumpen och den liksom klickar till.
måste man ta bort gummipluggen för att återställa säkringen??
vet dock inte i skrivande stund färgen på kablarna men den har den svarta styrboxen i plast
och hela pakete sitter under bilen framför bakaxeln
av zäta
OK, om du skall återställa överhettningsskyddet får du ta bort gummipluggen
och ta en smal ej elektriskt ledande pinne och trycka in en liten knapp på termostaten

Bild

Jag hade en sådan värmare med svart plastelektronikbox i min bil men den fungerade inte och jag tog loss den från bilen gjorde rent den totalt samtidigt som jag kollade alla komponenter på den.
Sedan monterade jag den och den fungerade några starter för att sedan inte starta.
Men fläkten inuti bilen blåste så bra (kallluft).
Jag tog då loss den igen och kollade och såg att att flamvakten var helt sotig men inget annat i hela värmaren var sotigt trots att jag hade haft isär den total med rengöring någon vecka innan.

Jag tröttnade då och bytte den värmaren mot en med stor aluminium styrenhet ( jag tror den är av äldre utf) och den fungerar perfekt.

Jag tror att den styreneheten i svarta plastboxen är i det närmaste totalt transistoriserad och därför lätt att "knäcka"
Aluminium styrningen är nog mer av relätyp och därmed tåligare.

Om du inte hittar något fel på de andra komponenetrna så får du nog byta styrenheten eller hela värmaren,,
av palmhall1979
rev ner värmaren igår och uptäckte att den var full av vatten o smuts trasiga kablar mm så det blir väll till att skaffa en ny helt enkelt.

men tack för all hjälp.....

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]