Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Totte_T6
greeeken skrev:Nej jag var inte sarkastis där.
Undade bara vilken Lmm du skulle välja då jag inte kunde hitta någom som passar.
Är oxå ute efter en men våra tidiga bilar har väll inte bosch?
Jodå det mesta av elektroniken motor&växellåds styrboxarna är Bosch (olika versioner av Motronic)
samt LMM är gamla hederliga Bosch!
Det jag vet är att min styrbox för ABS är gjorda av "Ate Controller" finns inte en Bosch logga på den boxen....
kanske därför den strular så mycket för alla äldre 99-01 vagnar.

Vart lite förvånad när jag såg Bosch prylar i en Toyota Yaris....men det är väl för att den är monterad inom eu.
Användarvisningsbild
av greeeken
Totte_T6 skrev:
greeeken skrev:Nej jag var inte sarkastis där.
Undade bara vilken Lmm du skulle välja då jag inte kunde hitta någom som passar.
Är oxå ute efter en men våra tidiga bilar har väll inte bosch?
Jodå det mesta av elektroniken motor&växellåds styrboxarna är Bosch (olika versioner av Motronic)
samt LMM är gamla hederliga Bosch!
Det jag vet är att min styrbox för ABS är gjorda av "Ate Controller" finns inte en Bosch logga på den boxen....
kanske därför den strular så mycket för alla äldre 99-01 vagnar.

Vart lite förvånad när jag såg Bosch prylar i en Toyota Yaris....men det är väl för att den är monterad inom eu.

Ok där ser man då har man lärt sig nått mer.
Antar att det dock gäller T6 orna bara. för på min s60 så äre inte Bosch Lmm
Användarvisningsbild
av CarMan
Totte_T6 skrev:
CarMan skrev:av nån anledning så ska ma ladda mjukvara !
jag har bytt några på 6:orna, men aldrig bytt mer än en gång, så nått är fel på din bil, eller så monterar du dit fel grejor!

hur vet ni att ni har fel på luftmase mätaren?
Den första som var original på bilen lade av vid ca: 15k mil, den tvärdog dagen efter en långfärd till Götet när det var värmebölja
kommer ut till bilen efter lite shoppande fick tips att rycka ur kontakten till LMM och då gick motorn på tomgång....kopplade in den igen då tjyvstannar den så fort som man släpper gasen = solklart för min del (hade ingen kodläsare till hands då)

bytte ut den mot en beggad från närmsta skrot, fredag eftermiddag hinner precis fram och köper den (kommer från en T6-00), monterar den bilen går nu bra igen....den går bra i ca: 8månader sen börjar jag få larmer om long term fuel trim etc. nollställer kör en vecka utan larm sen poppar det upp igen, så håller det på tills det larmar oftare o oftare samt att motorn tvekar vid snabbt gaspådrag....

Misstänker min beggade LMM, byter ut den mot en annan ännu en beggad! och sen fungerar det igen har nu gått bra i 12mån.
så kontentan är att man aldrig vet vad man får när man köper beggat det är alltid en chansning, men det kan jag leva med!
Men nu finns min modell hos Biltema så nästa gång så köper jag därifrån "that´s for sure" !

Nåväl detta var sagan om den felande LMM på min bil...slutet gott allting gott :)

Men då skulle jag inte påstå att din bil käckar luftmasse mätare, det beror ju bara på att du köper massa junk...
vad har det kostat att kopa 2 begagnade o en från biltema?
av Totte_T6
CarMan skrev:
Totte_T6 skrev:
CarMan skrev:av nån anledning så ska ma ladda mjukvara !
jag har bytt några på 6:orna, men aldrig bytt mer än en gång, så nått är fel på din bil, eller så monterar du dit fel grejor!

hur vet ni att ni har fel på luftmase mätaren?
Den första som var original på bilen lade av vid ca: 15k mil, den tvärdog dagen efter en långfärd till Götet när det var värmebölja
kommer ut till bilen efter lite shoppande fick tips att rycka ur kontakten till LMM och då gick motorn på tomgång....kopplade in den igen då tjyvstannar den så fort som man släpper gasen = solklart för min del (hade ingen kodläsare till hands då)

bytte ut den mot en beggad från närmsta skrot, fredag eftermiddag hinner precis fram och köper den (kommer från en T6-00), monterar den bilen går nu bra igen....den går bra i ca: 8månader sen börjar jag få larmer om long term fuel trim etc. nollställer kör en vecka utan larm sen poppar det upp igen, så håller det på tills det larmar oftare o oftare samt att motorn tvekar vid snabbt gaspådrag....

Misstänker min beggade LMM, byter ut den mot en annan ännu en beggad! och sen fungerar det igen har nu gått bra i 12mån.
så kontentan är att man aldrig vet vad man får när man köper beggat det är alltid en chansning, men det kan jag leva med!
Men nu finns min modell hos Biltema så nästa gång så köper jag därifrån "that´s for sure" !

Nåväl detta var sagan om den felande LMM på min bil...slutet gott allting gott :)

Men då skulle jag inte påstå att din bil käckar luftmasse mätare, det beror ju bara på att du köper massa junk...
vad har det kostat att kopa 2 begagnade o en från biltema?
Tja vad har jag gett för dom...1400+1600 = 3000:- vet inte vad en ny "original" kostar nuförtiden med då
kostade en LMM 3600:- om jag inte minns fel...
Vad gör man inte för o spara en krona, samt en viktig faktor då den första lade av så ringde jag o kollade
med Bilia men givetvis har dom inte någon inne på lager kan du vänta tills på måndag...jo hej du :x

då rycker man i nästa halmstrå nämligen skroten...Bingo! dom har en på hyllan, saken avgord!

Det fina i kråksången är att jag har kvar den halvtaskiga som reserv i bilen plockat ur insatsen
(själva LMM enheten) bytt ut dom förb****e hål-torx skruvarna mot vanliga stjärnskruvar,
kan nu snabbt o lätt byta ut den stående på motorvägen.

så även "gammalt junk" är användbart...jag tar mig hem! :P

Har inte köpt någon från biltema ännu men pajar den som jag har nu så provar jag en "cheap charlie"
från Biltema! det finns ju returrätt ifall den inte lirar som den ska så...
av hansjkpg
Har inte köpt någon från biltema ännu men pajar den som jag har nu så provar jag en "cheap charlie"
från Biltema! det finns ju returrätt ifall den inte lirar som den ska så...[/quote]

Ps tror inte du har returrätt om den nya LMM en inte lirar rätt , den rätten går bort när öppnar den förpackningen har jag för mig jag har läst någonstans , så var försiktig och kolla innan du köper.
av Totte_T6
hansjkpg skrev:Har inte köpt någon från biltema ännu men pajar den som jag har nu så provar jag en "cheap charlie"
från Biltema! det finns ju returrätt ifall den inte lirar som den ska så...
Ps tror inte du har returrätt om den nya LMM en inte lirar rätt , den rätten går bort när öppnar den förpackningen har jag för mig jag har läst någonstans , så var försiktig och kolla innan du köper.[/quote]

Jag tyckte det var intressant o kolla den saken så jag ringde Biltemas kundtjänst!
Snubben sade att det är 1års garanti på prylen samt ytterligare 2års reklamationsrätt.

Så det borde innebära att man inte behöver blanda in Sverker och hans mäktiga soptunna :)

Tror nog att om man kan påvisa att man har valt rätt artikel för sin bil så borde det inte vara någe problems
men om jag klantar mig och köper/väljer fel grej och bryter förpackning och monterar
DÅ kan jag stå mitt kast o bita i citronen :oops:
inget o tjafsa om, man får snällt ta hatten i hand och förlita sig på barmhärtighet hos personen i reklamations disken!
Användarvisningsbild
av CarMan
man ska absolut inte demontera endast givaren som sitter med de konstiga torxen (det sitter sånna torx, bara för att du inte ska skruva på dom)

givaren är kalibrerad mot huset, det är skarpt NEJ på att bara bta givaren.
av Totte_T6
CarMan skrev:man ska absolut inte demontera endast givaren som sitter med de konstiga torxen (det sitter sånna torx, bara för att du inte ska skruva på dom)

givaren är kalibrerad mot huset, det är skarpt NEJ på att bara bta givaren.
Kan mycket väl tänka mig att den är kalibrerad mot huset, jag förstår din synpunkt tro mig!
den givaren som jag har i nu hör ihop med huset så ingen fara på taket.

Dom som man köper på skroten är "plombade" med lackfärg för att förhindra fuskbyte av just givardelen!

Men i det läge det händer igen så är min prio numero uno = att ta mig hem...tänker inte bli stående för en skitsak som
en LMM som kastar in handduken hipp som happ, då skiter jag i kalibreringen i alla fall !
av hansjkpg
Jag tyckte det var intressant o kolla den saken så jag ringde Biltemas kundtjänst!
Snubben sade att det är 1års garanti på prylen samt ytterligare 2års reklamationsrätt.

Så det borde innebära att man inte behöver blanda in Sverker och hans mäktiga soptunna :)

Tror nog att om man kan påvisa att man har valt rätt artikel för sin bil så borde det inte vara någe problems
men om jag klantar mig och köper/väljer fel grej och bryter förpackning och monterar
DÅ kan jag stå mitt kast o bita i citronen :oops:
inget o tjafsa om, man får snällt ta hatten i hand och förlita sig på barmhärtighet hos personen i reklamations disken![/quote]

Hej igen , Hur ställde du frågan om att få byta då ?? sa du att du skulle köra med den och sedan plocka bort den igen ??

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]