Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Backspegelglasen skitas ner genom att salt/vatten/slabb/spolarvätskeblandningen av fartvinden pressas ut över spegelkåpan. Slabb-dropparna blir hängande som droppar eller skum på övre kanten. Därifrån sugs de ner på glaset och pressas av fartvinden neråt diagonal inåt mot bilen.

För mig obegripligt att ni som kört V70N inte noterat detta. (Detta gäller ju iofs i första hand V70N).

:shock:

Edit: Här nedan en bild (taskig mobiltelefonkvalitet) som jag tog den 13/3 i år då jag hade en V70N -05 med WRG backspeglar. Började med nytvättad bil med rena backspeglar hemma i Bromma och denna bilden är tagen en liten stund senare just söder om Södertälje på E4'an. Om detta hade varit på natten hade det sett ut precis som på Mickes bild ovan. Ingen spegelbild bara ett diffust blänk.

Bild

Man ser på bilderna hur dropparna av "vinddraget" trycks över glaset nedåt inåt. Tyvärr syns inte på bilden hur slabbet stryker över kanten och blåser ner mot glaset i ovankant...
Variosboy skrev:Hur vet man om man har WRG på backspeglarna, för jag har aldrig stört mig på att de skulle varit skitiga, så förmodligen har jag WRG!?!?
Det ser du på den lilla symbolen på glaset (en droppe) i den nedersta av bilderna. Har du den symbolen såhar du WRG.
I själva verket är det just WRP-glaset som ger problemet. WRG gör att vattnet torkar bort snabbt - fungerar alltså perfekt om vattnet är rent, men om det är saltblandat så torkar saltet in och ligger kvar som den eländiga hinna som man ser på bilderna.
Emiljonsson7 skrev:
Variosboy skrev:Hur vet man om man har WRG på backspeglarna, för jag har aldrig stört mig på att de skulle varit skitiga, så förmodligen har jag WRG!?!?
Det ser du på den lilla symbolen på glaset (en droppe) i den nedersta av bilderna. Har du den symbolen såhar du WRG.
Enligt specen på bilen har jag WRG, men jag har ingen märkning på speglarna ?:-/
Kör en V70 2.4 D -09 och är grymt besviken på dieselvärmaren, måste skrapa rutor före avfärd vid -15. På min V70N var alla rutor isfria även vid -25. (lägre effekt på värmaren -09?) för övrigt bytt en gång på garanti eftersom den vägrade att starta.
Mvh. BeGe
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?