Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zaeta
Hej, har en volvo S60 2,4 -01. Kan inte så mycket om bilar så jag undrar om någon kan berätta för mig varför motortemperaturmätaren bara helt plötsligt steg till max (motortemperatur hög, stanna motorn omedelbart). Men den va inte ens varm, vatten och fläkt är ok. Hände en gång häromdagen, så jag stannade omedelbart men kunde inte förstå vad det var. Startade bilen efter ca tio minuter och då visade den ingenting och tempmätaren var nere på det kallaste igen? Nu idag hände det igen, fast denna gången slutar det inte plus att motorlampan började lysa (den med en bild på motor). Varje gång jag slår på tändningen går mätaren upp på max, fläkten går igång för fullt, motorlampan tänds och det står: motortemp. hög stanna motorn omedelbart. Vad kan det vara, bilen e ju inte ens varm? Måste jag lämna in den på nån volvoverkstad? Kommer det bli dyrt? Kan jag köra bilen till verkstaden? Hjälp!
Tacksam för svar! Mvh
Har du det svinkallt där du bor? Är du säker på att kylarvätskan inte fryst (då får man höga temperaturer väldigt lokalt) eftersom inget vatten cirkulerar. Osannolikt på en så ny bil dock...
d98josu skrev:Har du det svinkallt där du bor? Är du säker på att kylarvätskan inte fryst (då får man höga temperaturer väldigt lokalt) eftersom inget vatten cirkulerar. Osannolikt på en så ny bil dock...
Nej, plusgrader och den har inte fryst. Det har vi kollat. Men jag tycker det är konstigt att det skulle hända när man precis börjat köra? Bilen borde ju inte ens vara uppe i normaltemperatur?
Vet inte om det kan ha med detta att göra, men innan detta hände så blev bilen aldrig varm. Kvittade hur långt jag körde så gick den aldrig upp på normaltemperatur. Stannade på ett - två streck över det kallaste? :???:
zaeta skrev:Vet inte om det kan ha med detta att göra, men innan detta hände så blev bilen aldrig varm. Kvittade hur långt jag körde så gick den aldrig upp på normaltemperatur. Stannade på ett - två streck över det kallaste? :???:
Hur har du gjort dom andra gångerna när motorn INTE har blivit varm enligt mätaren inne i bilen ?? Har du känt efter om kylaren har blivit varm ?? Eller är den så kall som tempmätaren visar ?? Tycker det låter som Freds förslag med tempgivaren. Var bor du ifall någon kan hjälpa dig läsa ut ev. felkoder ??
hansjkpg skrev:
zaeta skrev:Vet inte om det kan ha med detta att göra, men innan detta hände så blev bilen aldrig varm. Kvittade hur långt jag körde så gick den aldrig upp på normaltemperatur. Stannade på ett - två streck över det kallaste? :???:
Hur har du gjort dom andra gångerna när motorn INTE har blivit varm enligt mätaren inne i bilen ?? Har du känt efter om kylaren har blivit varm ?? Eller är den så kall som tempmätaren visar ?? Tycker det låter som Freds förslag med tempgivaren. Var bor du ifall någon kan hjälpa dig läsa ut ev. felkoder ??
Ja bilen är så kall som tempmätaren visar, trodde ju först det va som den inte hann bli varm, har inte så långt till jobb. Men den blir inte varm oavsett hur lång tid man kör. Står man länge på tomgång, kanske en kvart - tjugo minuter så kommer den till slut upp på normaltemperatur. En kompis trodde det skulle va fel på termostaten? Kan ett fel på termostaten göra så att bilen beter sig så (mätaren stiger och motorlampan tänds)? Eller om det är den tempgivaren, kan den göra så att bilen aldrig går upp i normaltemperatur?

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]