Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caysie
#353117
Vykan skrev:Dåligt luftflöde tycker jag faktiskt att det är.. även med fläkten på fullt så blåser de inte speciellt mycke på .tex fötterna om man har allt neråt..

Har dock inte kollat kupéfiltret..Har inte blivit av bara..Och värmepaketet sprack ju förut så filtret kanske e helt blött o igentäppt..

kollar detta i helgen nu

Pettson --> läs : allt är bytt.. även värmepaketet..ALLT är bytt. rengjort,ursköljt,putsat etc.

Nja, filtret blir inte blött av kylarvätska, det sitter före värmepaketet högt upp. Men igensatt blir det kan
jag lova, om det inte byts regelbundet. Om bilen inte har filter så kan det var kondensorn som blir full
med skit istället. Filter är nog en av de enklare delarna att byta på en V70.
av Vykan
#353398
Provat nu att köra helt utan filter..Ingen skillnad alls..

Börjar lessna på detta nu.

Är det någon som kan mäta i sin S/v70 99-00 hur varm luften blir precis vid utblåset så jag har nåt att jämnföra med?

Hitills bara jämnfört med alla andra volvomodeller..Som blir ca 70c


en annan fråga :

tror min LMM är paj.. Visst ska de bli NÅN skillnad när man kopplar ur och in den medans motorn står på tomgång va? Motorlampan har lyst ett tag nu ..Men har inte råd o lämna in den..Och Diagnosuttaget funkar ej..varit på volvo o dom provat

Nån som har en ligger billigt? Jag har en DENSO..

bild : http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=113382
av Lasse81
#353563
Vykan skrev:Provat nu att köra helt utan filter..Ingen skillnad alls..

Börjar lessna på detta nu.

Är det någon som kan mäta i sin S/v70 99-00 hur varm luften blir precis vid utblåset så jag har nåt att jämnföra med?

Hitills bara jämnfört med alla andra volvomodeller..Som blir ca 70c


en annan fråga :

tror min LMM är paj.. Visst ska de bli NÅN skillnad när man kopplar ur och in den medans motorn står på tomgång va? Motorlampan har lyst ett tag nu ..Men har inte råd o lämna in den..Och Diagnosuttaget funkar ej..varit på volvo o dom provat

Nån som har en ligger billigt? Jag har en DENSO..

bild : http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=113382
Det är lite vanskligt att mäta temperaturen vid utblåset utan att ange yttertemperatur. Dessutom kommer rören som distruburerar luften ha en viss avkylningseffekt bereonde på hur länge bilen varit i gång. Gör som Kena föreslår, mät temperaturen på inlopp och utlopp till värmepaketet.
av Lasse81
#353595
Ok. Jag mätte nu med en simpel digital termometer. I sidoutblåsen får jag mellan 54-57 grader. Med en yttertemperatur mellan -1 och -3 .
Intressant är att vattenflödet genom värmepaketet antagligen inte räcker till vid full värme och max fläkt. Jag fick ett högt värde först 57,5 som sakta sjönk mot 54 grader.

Mitt värmepaket höjer alltså temperaturen på luften cirka 50-60 grader.
Med full värme och halvfarten på fläkten blir det olidligt varmt.
av *pettson*
#353770
Vykan skrev:okej..Jag kan vara ute o åka i 2tim med full värme och fläkten på halvt.. Utan det är ens varmt nog att ta av sig jackan
Om du har klimator.. Har du gjort samma försök genom att ställa systemet på auto och dra upp värmen på max?
av Lasse81
#353794
Varför inte felsöka ordentligt.
Om du inte åker runt med fönsterrutorna öppna eller har en yttertemperatur på mindre än -20 grader celsius så kan följande vara fel:
1. Värmen på luften. Du har fått ett referensvärde av mig som du kan jämföra med. Observera att det är temperaturskillnaden som är det som betyder något. Jag hade cirka 50-60 grader. På en 17 år gammal bil med original värmepaket. Du bör ha minst lika mycket eller högre.
2. Mängden luft som fläkten blåser in.

Det är de två saker som kan vara fel. Uteslut den ena för att arbeta vidare.
Både jag och Pettson har frågat efter aktuell yttertemperatur vid din mätning.
av Vykan
#353825
yttertempen är som den är varje kväll. från +15 till -9

ingen skillnad i tempen på värmen i bilen..

Antar S70 suger på vintern bara. Jag har ACC. Kört på Auto..manu ..testat ALLT

INGEN SKILLNAD PÅ LUFTEMPERATUREN från utblåsen.. 47-48+ ca. fläkten på lägsta..fläkten på högsta..dippar ner lite vid fullt blås bara..typ 44c

Jag har nu mätt även motorn och kylarvattnet mot brorsans S60.. Samma temp..så motor o vatten blir lika varmt i båda..

Jag måste åka o testa på en likdan bil med just min lasertempmätare..

t.ex så kan ja inte få varmluft bak på golvet..hur länge ja än kör me allt riktat ner o full värme så kommer de endast kallt där undersätet bak.

Allmänt lessnat på leta fel just nu..iaf fall i detta väder..
av *pettson*
#353876
men om du inte kan styra runt luften till att komma varmt bak, ja då har du ju ett spjällfel hursomhelst. Bara att börja plocka bort kåporna för att se vilket spjäll som spjällmotor, men inte spjället rör sej på. Troligen är axeln av. Det händer alltsom oftast.
av Vykan
#353898
Men det kommer ju massa luft där? bara kall dock..

men väldans lite luft upp mot rutan tycker ja dock

Plocka o plocka.. Kan inte meka hur som helst då jag e trafikskadad tyvärr..
"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]