Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
Min XC902,5T-04 har ibland startproblem, speciellt i fuktigt eller kallt klimat. Det började för några år sedan någon enstaka gång, men just nu händer det nästan varje dag.

Det låter som att den "misständer" på en eller flera cylindrar under startsekvensen och ibland måste jag köra startmotorn i över 5 sekunder innan den äntligen går igång.

När den väl startat går motorn perfekt, utan några som helst motorstörningar. Alltid något att glädjas åt :)

Jag har försökt att gå logiskt tillväga:

-Bilia har kollat men ej hittat några felkoder
-Tändstiftbyte; ingen förbättring
-Luftfilterbyte; ingen förbättring (ej heller väntat)
-Nytt högenergibatteri installerat; ingen förbättring
-Bytt alla spridare till nya; ingen förbättring
-Väntar tills bränslepumpen fått upp trycket innan start; ingen förbättring

:???:

Har någon haft samma symptom och förhoppningsvis hittat grundorsaken?
av emdor
Hej jag har samma problem och det är fler som har det.

Läs dessa trådar

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=46774

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=36636

Sen sista trådan startade jag och jag har inte fått ordning på problemet, för enligt min verkstad så finns det inget fel. Bilen bara är sådan. Jag struntar i det idag och låter den dumma sig lite. Det är bara att gilla läget. Tyvärr.
En tröst för mig var att det var fler som hade problemet och som du skriver: bilen går ju klockrent när den väl är igång.
Användarvisningsbild
av Erico
Nu gäller detta exempel en Saab men symtomen är den samma. Den startade direkt när den var kall men man fick gnugga på startmotorn 15-20 sekunder när den var varm. Efter mycket sökande hittades felet som var backventilen i bränslepumpen som läkte tillbaka trycket till tanken. Det märktes dock inte när den var kall då kallstartsventilen tillsatte extra bränsle som gjorde att motorn startade och "sög" upp trycket igen.
av AndyXC90
Jag har ibland precis samma problem vid starten av bilen.
Det kommer väldigt sporadiskt, men mestadels när bilen startas första gången på morgonen. Men inte alltid.
Det händer även ibland när man bara varit inne och handlat och motorn varit varm.
Bilen verkar dock starta bättre när det är kallare ute av någon anledning, men oftast använder jag värmaren och då har jag aldrig problem.

Problemet uppträder precis som andra verkar beskriva det:
Det låter som att den "misständer" på en eller flera cylindrar under startsekvensen och ibland måste jag köra startmotorn i över 5 sekunder innan den äntligen går igång. Den liksom "hostar" igång och brukar då ligga på ett lägre varvtal direkt. Det man kan observera är att varvräknaren slår väldigt upp och ner innan den startar.
En annan väldigt tydlig sak är ett kortare metalliskt gnissel någonstans från startmotor eller liknande, som alltid framträder vid detta problem, men inte annars (i alla fall inte lika tydligt).

Den har varit inne på Volvo som inte längre hittar något fel.
Tidigare felkod (ECM-710B) har resulterat i uppgradering av mjukvara för styrenhet.
En annan felkod (ECM-614B) som innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Efter detta ger bilen inga felkoder och batteriet är testat med ok resultat. Problemet kvarstår dock.
Tändstift bytta vid 6000. Problemet har funnits efter det, men har nog förvärrats under året.
Ett byte av kontakt för B+ till startmotor, samt uppgradering till senaste mjukvara har gjorts. Utan märkbar förbättring.

Riktigt irriterande, när man inte vet vad man skall börja leta.
av emdor
AndyXC90 skrev:Jag har ibland precis samma problem vid starten av bilen.
Det kommer väldigt sporadiskt, men mestadels när bilen startas första gången på morgonen. Men inte alltid.
Det händer även ibland när man bara varit inne och handlat och motorn varit varm.
Bilen verkar dock starta bättre när det är kallare ute av någon anledning, men oftast använder jag värmaren och då har jag aldrig problem.

Problemet uppträder precis som andra verkar beskriva det:
Det låter som att den "misständer" på en eller flera cylindrar under startsekvensen och ibland måste jag köra startmotorn i över 5 sekunder innan den äntligen går igång. Den liksom "hostar" igång och brukar då ligga på ett lägre varvtal direkt. Det man kan observera är att varvräknaren slår väldigt upp och ner innan den startar.
En annan väldigt tydlig sak är ett kortare metalliskt gnissel någonstans från startmotor eller liknande, som alltid framträder vid detta problem, men inte annars (i alla fall inte lika tydligt).

Riktigt irriterande, när man inte vet vad man skall börja leta.
Altså när jag läser det du skriver så är det exakt samma problem jag har. Jag har också tänkt på ljudet från startmotorn som du skriver samt att den går igång på lägre varvtal varvid jag duttar till på gasen så att den går upp och ställer sig på 1500 varv som den ska göra vid kallstart. Det är liksom exakt samma symtom och det verkar som att ingen kan lösa problemet. Jag har gett upp efter 2 verkstadsbesök.....tycker också att det är as irriterande. I Fredags den 11/12 så hade jag bilen inne på verkstad bara för att byta växellåds olja. När de skulle starta och köra ut bilen så uppstod detta problemet för dem. Det var ganska skönt att de fick problemet för då vet de vad jag har talat om. Annars så är det ganska difust när det ska dyka upp eller inte. Den lever liksom sitt eget liv. Jag har hela tiden hoppats på att något ska gå sönder helt så att man kan fixa felet och sen slippa dessa träliga startsekvenser men inget verkar paja helt och jag får dras med skiten.....
av hansjkpg
Altså när jag läser det du skriver så är det exakt samma problem jag har. Jag har också tänkt på ljudet från startmotorn som du skriver samt att den går igång på lägre varvtal varvid jag duttar till på gasen så att den går upp och ställer sig på 1500 varv som den ska göra vid kallstart. Det är liksom exakt samma symtom och det verkar som att ingen kan lösa problemet. Jag har gett upp efter 2 verkstadsbesök.....tycker också att det är as irriterande. I Fredags den 11/12 så hade jag bilen inne på verkstad bara för att byta växellåds olja. När de skulle starta och köra ut bilen så uppstod detta problemet för dem. Det var ganska skönt att de fick problemet för då vet de vad jag har talat om. Annars så är det ganska difust när det ska dyka upp eller inte. Den lever liksom sitt eget liv. Jag har hela tiden hoppats på att något ska gå sönder helt så att man kan fixa felet och sen slippa dessa träliga startsekvenser men inget verkar paja helt och jag får dras med skiten.....[/quote]

Till alla er med dom här problemen !! NÅGON som har ringt eller mejlat Volvo centralt ?? dom borde få reda på att deras bilar har problem som verkstäderna inte klarar av att lösa :)
av AndyXC90
Det som hänt ett par gånger efter att jag beskrev symptomen senast är följande:

Vid ett flertal starter så har bilen inte riktigt velat tända (gnuggat något varv på startmotorn) när "allt" plötsligt tystnar och dör precis som att den lagt ner. Behåller dock kvar nyckeln i samma läge (III) och döm om min förvåning när den efter en sekunds tystnad drar igång! Dock med samma tjuriga beteende under ett antal sekunder (precis som annars vid startproblemet) efteråt.
Upplevde att stereo och övrigt ständes av under denna korta tystnad.
Hur kan den starta när allt tystnar? Startmotorn drar väl inte då? Någon som haft liknande symptom?
av emdor
AndyXC90 skrev:Det som hänt ett par gånger efter att jag beskrev symptomen senast är följande:

Vid ett flertal starter så har bilen inte riktigt velat tända (gnuggat något varv på startmotorn) när "allt" plötsligt tystnar och dör precis som att den lagt ner. Behåller dock kvar nyckeln i samma läge (III) och döm om min förvåning när den efter en sekunds tystnad drar igång! Dock med samma tjuriga beteende under ett antal sekunder (precis som annars vid startproblemet) efteråt.
Upplevde att stereo och övrigt ständes av under denna korta tystnad.
Hur kan den starta när allt tystnar? Startmotorn drar väl inte då? Någon som haft liknande symptom?
Jag har också exakt samma symtom. Allt slocknar i en liten stund typ 1 sekund men sen snurrar den på igen precis som du skriver. Just detta händer inte jätte ofta men säg var 15-20 start kanske.

Läs min post om problemet som jag postade för något år sedan så får du se. Du kommer känna igen dig

Användarvisningsbild
av isak
här kommer ett tips som kan vara värt att kolla!
på någon ford modell kommer inte ihåg vilken? fastnade det kopplingsdamm på vevaxelgivaren vilket gjorde den instabil. det är ju lätt att kolla den om den är lurvig av metallpartiklar tvätta ren den o se om problemet är löst.
isak
av AndyXC90
emdor skrev: Jag har också exakt samma symtom. Allt slocknar i en liten stund typ 1 sekund men sen snurrar den på igen precis som du skriver. Just detta händer inte jätte ofta men säg var 15-20 start kanske.

Läs min post om problemet som jag postade för något år sedan så får du se. Du kommer känna igen dig

Har följt tråden, där det verkar som du/ni var inne på batteriet. Har också varit inne på detta och provat att testa batteriet. Fick ok resultat. Dessutom har jag provat att ladda upp batteriet, men inte kunnat se att problemet är just batteriet. Har du bytt batteri? Har tankar på att byta mitt ändå, om inte annat för att utesluta batteriet.

Jag har varit i kontakt med Volvos kundsupport centralt och startat ett ärende där, så jag avvaktar väl lite för att se vad de återkommer med för information.
Senast redigerad av 1 AndyXC90, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27

Hastighetsspärren har inget med hastighets[…]

Kamaxellägesställare

Nu är jag sent på bollen, men jag har n[…]

Fönsterlister

Tack. Har helt på lite så i någo[…]

inte sådant? https://www.bildelsbasen.s[…]