Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knasen72
Hej!
855, -94-96 årsm, är det en bra bil? Eller mkt irriterande småfel/elfel ? Vilka fel ska man se upp med?

Jag är främst intresserad av 2,5 L 140 eller 170 hkr femmorna,med manuell låda. Hur stor är skillnaden i segdragningsförmåga och soppaförbr. på dessa motorer?

Tacksam för svar, /Jens.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sikta på 95 eller nyare.
Oljeläckage mellan motor och växellåda är dyrt att åtgärda och inte helt ovanligt.
Rostiga bromsskivor bak, men lite bromsjobb får man nästan räkna med på en begagnad bil.
Ett par fästen i bakvagnen brukar ärga sönder. Svårt att kolla utan att lyfta bilen, men ett plus om dom är bytta.

Titta mer på skick och hur den är skött och servad än på mätarställning.
av knasen72
Sparkz skrev:Sikta på 95 eller nyare.
Oljeläckage mellan motor och växellåda är dyrt att åtgärda och inte helt ovanligt.
Rostiga bromsskivor bak, men lite bromsjobb får man nästan räkna med på en begagnad bil.
Ett par fästen i bakvagnen brukar ärga sönder. Svårt att kolla utan att lyfta bilen, men ett plus om dom är bytta.

Titta mer på skick och hur den är skött och servad än på mätarställning.
Oki, tackar så mkt för svaret! Hur håller motorerna , har hört att det kan vara si och så med dom, att toppen tar slut?
av Gabber
Det jag främst har haft problem med så är det framvangnen. bussningar styrleder och sånt. ganska vanligt på stora tunga volvo. motorn har dock gott fint. volvo brukar ju bygga bra hållfasta motorer.
av Quaint
Ja har en 855 -94 med 140hk motorn.
Som sagt den läcker olja. fast det senaste har den börjat dra mindre :)
Handbroms är vell en sjuka... bytte belägg i dag..
Annars 3-vlig bil men det säjs att 170 kh är bättre med mindre probblem,
Nån som håller med?
Användarvisningsbild
av ketto
Stabiltatorstagen ger upp rätt så ofta! Blir ett irriterande "klonkljud" i framvagnen!(Lätt att byta,119 kr/st Biltema) Länkarmar slits me tiden! Lätt att byta,398 kr/st,Biltema)Övre motorfästet slits ut! (Lätt att byta,90-100 kr på Volvo)
Packboxen som nämnts, ingen rolig historia! Billigt om man kan fixa de själv! Vet ej priset på packboxen!

Motorn i sig är kanonbra! Har själv lättryckare (193 hk)och AWD så förbrukningen ligger strax över litern!

144 hk och 170 hk ligger väl ungefär i samma förbrukning skulle ja tro! Under litern!
Användarvisningsbild
av 2Much
knasen72 skrev:Hej!
855, -94-96 årsm, är det en bra bil? Eller mkt irriterande småfel/elfel ? Vilka fel ska man se upp med?

Jag är främst intresserad av 2,5 L 140 eller 170 hkr femmorna,med manuell låda. Hur stor är skillnaden i segdragningsförmåga och soppaförbr. på dessa motorer?

Tacksam för svar, /Jens.
Jag har själv en 855 se -95 alltså med 140 hästaren + aut. Köp inte en sån, välj hellre 170 hk:s motorn eller en turbo. 140 hk:s motorn är slö och törstig, varvar och växlar friskt men det blir inga nackskador p.g.a. G-krafterna :(.
Bekanta med T5:or, även dom med aut drar mindre och är betydligt roligare.
Jag kan nog komma ner till 0,9 vid lugn landsvägs åkning, men så fort det blir lite stadskörning ca 1,1/milen. Mitt rekord från i vintras blev under en tank 1,45l/mil (jag hade nog lite bråttom då...). Mvh Martin
Användarvisningsbild
av båtsman
Rost vid hundbenet... :???:
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]