Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av lala2
Så här skulle jag gjort:
Köp ett strömstarkt slutsteg, typ 4x100Wrms.
Skaffa så dyra högtalare som du har råd med. Framhögtalare är supermycket viktigare än bak.
Släng i 4 kvadartmeter dämpmatta i dörrarna. Det ger mer bas & mindre vägljud. Det fungerar på riktigt.
Har du hatthyllehögtalare samt mer tid & pengar? Byt ut dessa mot t.ex. 8" basar och gör lådor till dom. Slutsteg till basarna göms diskret under hatthyllan, bredvid baslådorna.
Jäklar vad jag blev sugen på att bygga om min bil nu!

P.s. Det kan ta tid att eliminera resonansvibrationer från inredningen i dörrar mm när man har grejer med mer effekt.
av Fred
Degnell skrev:Text tagen direkt från Biltemas hemsida:"Självhäftande Bitumen-plattor (asfaltsgummi) för vibrationsdämpande ljudisolering. Mattans höga egenvikt tar effektivt bort resonans- och vibrationsljud på bilens hjulhus, bottenplåtar m.m. Lätt att forma efter underlaget med hjälp av värmepistol. Kan även läggas i remsor. För god effekt bör minst 1/3 av underlaget täckas. Övermålningsbar. 4 plattor. Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm."

Priset är 159 välinvesterade riksdaler. Det är säkert olika från bil till bil, men jag upplevde endel irriterande vibrationsljud från dörrarna när basen är ställd lite högt och det spelas musik med tryck i.

Numer spelar jag bara med högtalarna i framdörrarna, och visst är det skillnad, men inte sån enorm skillnad som jag kanske tänkt mig. Dock tar det sig mer och mer för varje dag, så missnöjd är jag ju inte.
Plockar upp en annan tråd.
Vilka ytor i dörrarna monterade du plattorna? Var det bara på ytterplåten? Va det mycket klippande och passande?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Tja!
Måste man ta bort hela dörsidan för att komma åt att nyta högtalare???
Eller går det att bara ta bort skyds galret??? Jag har en s60.
Har en HU603 och vill behålla den men kommer det att bli någe bättre ljud om jag bytter högtalarna???
Och en sista fråga vad är det för storleck på högtalarna bak den som sitter bakom nackstöden????

Mvh Mikey
av Fred
Lite necroposting här! :D

Det kommer garanterat bli bättre ljud om du byter högtalare! Speciellt om du har snikvarianten med pappers-kon. Sen beror det givetvis på vilka högtalare du sätter i... :wink:
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Okej.... Vilka högtallare skulle ni rekomendera som ger hyfsatt bra ljud men inte kostar ett bankrån.
jag tittade lite på STA TitanX, tänkte köpa 4st 6,5. men jag vet inte den är ju rättså biliga, kanske bara är skitt.

Mvh Mikey
av Fred
Kolla lite i forumets bilstereoavdelning. Där finns en hel del angående lämpliga högtalare. Jag tror att jag skrivit lite om mitt system i någon tråd där.

Mvh
/Fred
av aldrigstanna
Hoppas på hjälp här... Försöker få ett reference r6a kit fram på min s60 my 08 utan premium dörrar. Har haft isär gamla adaptern men kommer inte längre. Förstår inte hur man ska fåfqast allt och kan inte hitta passande adapter heller ??:-/ Nåt tips?
av aldrigstanna
Jag svarar mig sjælv. Jag tog bort gamla høgtalaren och gjorde nya hål i adaptern och skruvade i mina r6a høgtalare. Har køpt dæmpning från biltema, både dæmparmassa ( som gulorange mjukaktig skum med silvrigt på ena sidan) och æven køpt asfaltsmattan, bitumen. Frågan ær kan man lægga både bitumen och dæmparmassan i dørren? Ær orolig før fukt och rost på min fina volvo.... :?:
av Linkannr3
aldrigstanna skrev:Jag svarar mig sjælv. Jag tog bort gamla høgtalaren och gjorde nya hål i adaptern och skruvade i mina r6a høgtalare. Har køpt dæmpning från biltema, både dæmparmassa ( som gulorange mjukaktig skum med silvrigt på ena sidan) och æven køpt asfaltsmattan, bitumen. Frågan ær kan man lægga både bitumen och dæmparmassan i dørren? Ær orolig før fukt och rost på min fina volvo.... :?:
Är själv inne på att byta mina högtalare mot R6A, hur tycker du ljudet blev och var det värt bytet? Vart det någon skillnad med asfaltsmattan?

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]